ماموستا قادری : مردم اورامان در طول تاریخ اهل گذشت بوده اند

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 297816|18:31 - 1398/06/22
نسخه چاپی
ماموستا قادری : مردم اورامان در طول تاریخ اهل گذشت بوده اند
حاج ماموستا ملا قادر قادری در جلسۀ خون صلح قتل جوانی از اهالی ساتیاری شهرستان پاوه به سابقه گذشت و بخشش مردم اورامان اشاره کردند و گفتند: پیام این گونه حرکات این است که علما، مشایخ و مردان و زنان بزرگ اورامان در طول تاریخ صاحب گذشت بوده و هستند.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛ حاج ماموستا ملا قادر قادری روز پنجشنبه ۲۱/۶/۹۸ در جلسۀ خون صلح عشیره­های ساتیاری و ایناخی و دره بیان مربوط به اتفاقی که حدود ۵ سال پیش افتاد و طی آن در یک اقدام غیر پسند دو جوان به نام‌های سعد فتاحی از عشیره ایناخی و سالم وسینی از دره بیان، جوانانی به نام فردین فرهادی اهل ساتیاری را به قتل رساندند، شرکت نمودند.

در این مراسمماموستا قادریضمن تقدیر و تشکر از حضور گرم اعزۀ روحانیون و مسئولان محترم و مردم عزیز منطقه در خصوص سه مطلب صحبت کردند «۱-جایگاه اصلاح در کتاب و سنت ۲-توضیح در خصوص جریان قتل مرحوم فردین فرهادی ۳-تشکر از خانواده مقتول و عشیرۀ ساتیاری و ایناخی و دره بیان»

ایشاندر آغاز ذات جلسه را مبارک دانستند و گفتند:این جلسه، جلسه‌ای است که خدای متعال به آن امر فرموده و پیامبر عزیز ما هم خود با انجام این کارها عملاً به ما درس داده است.

 امام‌جمعه پاوهافزودند: خداوند متعال در قرآن کریم برای اصلاح ذات البین حساب ویژه‌ای باز کرده و در قرآن کریم واژه صلح و مشتقات آن ۲۵ بار آمده و پیامبر اسلام (ص) هم در ۱۷ حدیث به ما مؤمنین توصیه و امر فرموده در مسئلۀ صلح کوتاه نیاییم.

 ایشانبه آیۀ ۱۰ سورۀ حجرات «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» اشاره کردند و گفتند: زمخشری در تفسیر کشاف می‌فرماید: اِخوه جمع «اخ» پدری و مادری است و جمع «اخ» فکری و تشکیلاتی «اخوان» است. در نزد خداوند تبارک‌وتعالی اخ ایمانی به حدی مهم است خداوند آن را به جمع نَسَبی آورده است یعنی مؤمنین با همدیگر مانند برادر نسبی هستند. پس وقتی‌که برای شما مؤمنین که مانند برادران نسبی هستید، مشکلی پیش آمد باید سعی کنید در اصلاح آن قدم بردارید؛وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَبه خاطر نام و شهرت و مقام حق دیگری را ضایع نکنید، امید است رحمت خداوند نصیب همۀ شما گردد.

ویبه حدیثی از پیامبر اسلام (ص) اشاره کردند و گفتند: رسول گرامی اسلام در جمع یاران خود فرمودند: «ألا اُخْبِرُکُمْ بِأَفْضَلَ مِنْ دَرَجَه الصِّيامِ وَ الصلاه وَ الصَّدَقَه؟ قالوا: بَلي يا رَسولَ اللهِ. قالَ: إصْلاحُ ذاتِ الْبَيْنِ» دوست دارید مسئله‌ای را برایتان بیان کنم. گفتند: بله. فرمودند: اصلاح ذات البین به‌اندازه ثواب نماز و روزه و صدقه مهم است.

ماموستا قادریسپس به ذکر دو خاطره یکی از شیخ عمر ضیاءالدین و دیگری مربوط به خانواده‌ای اهل نودشه پرداختند و گفتند: ماموستا عبدالکریم در یکی از کتاب‌های خود نوشته است یک نفر از کشاورزان باباجانی پسر رئیس عشیرۀ روستای خود را به قتل رساند و از ترس به عراق و بیاره گریخت و چند سالی را در خانقای بیاره به‌عنوان خادم بی‌نام‌ونشان سپری نموده و سپس خدمت شیخ (رحمة الله علیه) رسید و ماجرا را تعریف کرد. جناب شیخ به همراه چند نفری آن فرد قاتل را به باباجانی بردند و پدر شخص مقتول وقتی فهمید شیخ مهمان اوست هر چه در توان داشت آماده نمود. وقتی شیخ به منزل او رسید و سفرۀ شام آماده بود، گفت: ما یک پیام داریم که اگر قبول کنید نان و غذای شمارا می‌خوریم و الّا معذوریم و آن این است که فرزند شما چند سال پیش به قتل رسیده و قاتل را به امید بخشش نزد شما آورده‌ایم. پدر دل‌سوخته اما جوانمرد گفت: پسرم فدای تو و امثال تو باشد. آن پسر را احضار دختری دارم برایش عقد کنید تا جانشین پسر من شود. همه صلوات فرستادند و دختر را برای قاتل عقد کردند و مسئله خاتمه یافت.

همچنین در سال ۵۸ در دزلی پیشمرگان بارزانی ۲ دختر نودشه ای را به قتل رساندند. کاک نادر هورامی دستور داد این دو قاتل را تسلیم اهالی نودشه نمودند تا برایشان تصمیم‌گیری کنند. بنده به‌اتفاق ۳ نفر دیگر از معتمدان شهر پاوه در جلسه حضور پیدا کردیم. قاتلان را در محراب مسجد جامع نشاندیم. بنده و جمعی از ماموستایان نودشه صحبت کردیم و سپس پدر دختران به نام آقای رضایی صحبت کرد و گفت دوست دارم همسرم هم در جلسه حضور داشته باشد. آن شیر زن به مسجد وارد شد. همگان تصور می‌کردند از قاتلان انتقام خواهد گرفت. مادر محترم با آن‌همه عاطفه مادری که داشت آن دو قاتل را بخشید و گفت: اگرچه شما قلب من را جریحه دار کردید اما من قلب مادر شمارا آزار نمی‌دهم و به خاطر رضای خدا و به احترام این جمع شمارا عفو می‌کنم؛ این اقدام همۀ ما را به گریه انداخت.

ایشانبه پیام این دو حرکت مهم اشاره کردند و گفتند: پیام این گونه حرکات این است که علما، مشایخ و مردان و زنان بزرگ اورامان در طول تاریخ صاحب گذشت بوده و هستند.

ماموستا قادریسپس به تشریح قتل آقای فردین فرهادی پرداختند و گفتند: دو نفر به نام‌های سعد فتاحی فرزند محمد و سالم وسینی فرزند عیسی با آقای فردین فرهادی تماس گرفته و در روستای دوریسان او را به‌ناحق و مظلومانه به قتل می‌رسانند؛ سه روز بعد جنازۀ مقتول در اطراف روستای دوریسان پیدا شده و با تلاش پلیس قاتلین دستگیر و تحویل مراجع قانونی می‌شوند و دو روز بعد هم نفر سوم خود را تسلیم و به‌عنوان قاتل معرفی کرد اما او بعد از یک سال از زندان آزاد شد و بعد از طی مراحل قانونی حکم قصاص سعد فتاحی و سالم وسینی صادر و دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور هم در سال ۹۷ حکم قصاص را تأیید و مقرر شد خانواده مقتول با پرداخت نصف دیه یک انسان هر دو را قصاص کنند.

امام‌جمعه پاوهافزودند: حدود ۹ ماه است خیرین منطقه زحمت می‌کشند و هر بار که به خانواده کاک برهان فرهادی پدر مقتول مراجعه کرده‌ایم وی و همسر ایشان افسانه خانم برخوردی انسانی داشته‌اند. و در طول این ۵ سال جوانی از ساتیاری با جوانی از ایناخی و دره بیان درگیر نشده و این جای تقدیر است و نتیجۀ این آمدورفت‌ها و زحمت‌ها جلسه مبارکی است که امروز شاهد آن هستیم.

ماموستا قادریعشیره ساتیاری را اهل گذشت دانستند و گفتند: عشیرۀ ساتیاری و بخش باینگان اهل گذشت و ایثارند و در تاریخ این دیار این مهم به خوبی دیده می شود. بنده امروز هم تشکر و هم خسته نباشید عرض می‌کنم به عشیرۀ محترم ساتیاری و از ماموستایان و معتمدان و خانواده فرهادی‌ها که ما را همراهی کردند سپاسگزارم و از کاک برهان و خانواده‌اش تشکر و از خداوند متعال برای آن مرحوم عفو و برای خانواده مرحوم فرهادی درخواست اجر و ثواب را دارم.

امام‌جمعه پاوهدر پایان گفتند: به نسبت عشیرۀ ایناخی و دره بیان نیز از علمای محترم و معتمدین ایناخی و دره بیان کمال تشکر را دارم و از افراد خیری که در این چند سال زحمت کشیده و سبب این جلسۀ مبارک شده‌اند، ممنون و سپاسگزارم. سبحان ربک رب العزه و صلی الله علی سیدنا محمد (ص)

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد