استاندار کرمانشاه:

مذاکره با مقامات اقلیم کردستان برای تردد مسافری از مرز شوشمی

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 297815|19:46 - 1398/06/22
نسخه چاپی
مذاکره با مقامات اقلیم کردستان برای تردد مسافری از مرز شوشمی
مهندس بازوند گفت: به نحوی باید برنامه ریزی کنیم که در آینده نزدیک شاهد تردد مردم باشیم و استنباط ما هم این است که تردد مردم، برای هر دو کشور موثر خواهد بود و به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد هرچند که از نطر ما هم کار تمام شده است.

به گزارشهزار ماسوله، استاندار کرمانشاه صبح امروز به همراه دکتر شهاب نادری نماینده اورامانات و جمعی از مدیران کل استان در بازدید از بازگشایی مرز شوشمی در سخنانی اظهار داشت: با مصوبه هیئت دولت به عنوان مرز رسمی برای تردد مسافر و مبادله کالا، مشاهده کردیم وضعیت زیرساختهای این مرز، مناسب نبود که آن زیرساختهای لازم و مناسب را با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان انجام دادیم و هنوز هم نیازمند است که در این مسیر کار بیشتری انجام بگیرد.

 

مهندس بازوند افزود: بحث های اصلی مطالبه مردم منطقه اورامانات، برقرار کردن تردد مسافر در این مرز است که خوشبختانه دولت این کار را انجام داد، اما الان مشکلاتی از طرف دولت عراق و اقلیم است که باید با رایزنی بتوانیم مشکل این مرز را حل و فصل کنیم.

 

وی گفت: دولت عراق، یک ایراداتی در ساختار خود دارند که ظاهرا مثلا دولت اقلیم شرایط و تعهدات خاصی را به دولت مرکزی دارد که باید این ایرادات برطرف تا دولت مرکزی مجوز این مرز را صادر کند.

 

وی ادامه داد: نباید ما منتظر بمانیم و باید با دولت اقلیم توافقاتی را انجام دهیم و دنبال این خواهیم بود که از مهر دوم مرز پرویز خان،برای عبور در این مرز شوشمی استفاده کنیم.و آنها هم کار مشابهی را انجام دهند که نیازمند یک مذاکره با استانداران محلی خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه در بحث زیر ساختها تا حدودی کار خوب انجام شده است .

 

وی در جلسه شورای اداری نیز که در محل سالن جلسات بخشداری برگزار شد در سخنانی ضمن تقدیر از هیئت دولت در رسمی کردن مرزهای شوشمی، شیخ صله و سومار اظهار کرد: این مرزها، مرزهای با ارزشی هستند که الحمد الله، نگرانی های ما با رسمی شدن آنها برطرف شده است.

 

وی با اشاره به ثبت جهانی اورامانات گفت: دستور رئیس جمهور، بر تاکید و تایید ثبت جهانی اورامانات بود و در طول این چهار دهه، اگر نگاه کنیم، هیچ رئیس جمهوری شخصا در تاکید و تایید یک منطقه ای که ثبت جهانی شود نیست، ولی شخصا ایشان بر این منطقه تاکید کرد.

 

بازوند افزود: تاکید و دستور رئیس جمهور برای این کار، به منزله اقدام و مکلف کردن همه وزارت خانه ها است.

 

استاندار کرمانشاه ادامه داد: با رسمی شدن این مرز ، دولت فرصت هایی را در اختیار مردم گذاشته است و در عین حال ما نیز از این فرصت برای توسعه و آبادانی این منطقه استفاده می کنیم و در این جا هنر ما خواهد بود که چگونه از این فرصت به نحو احسن استفاده نمائیم..

 

بازوند ادامه داد: این مرز علاوه بر مبادلات اقتصادی ، نیازمند این است که به صورت مسافری بازگشایی شود و اینجاست که حرکت مسافر می تواند در سفره مردم نقش ایفا کند.

 

وی تصریح داشت: علی رغم مبادلات کالایی که در این منطقه جابجا شده است، گلایه مندیهایی در شهر وجود دارد که نشان می دهد هنوز نتوانسته است در درآمد سرانه مردم نقش ایجاد کند، که امروز تردد مسافر در این مرز می تواند این مهم را تکمیل کند.

 

وی افزود: از نظر ما این مرز کاملا آماده است و هزینه ای در حدود دو میلیارد تومان برای زیر ساخت این محل انجام شده است و اکنون هم اعتبار مورد نیاز برای زیرساخت این مرز، به مبلغ یک و نیم میلیارد تومان خواهد بود که اختصاص داده می شود.

 

استاندار کرمانشاه گفت: زمانی که مرز رسمی می شود، سازمان پایانه ها و گمرک هم باید به نوبه خود فعالیت و کمک داشته باشند، دولت تکلیف خود را در رسمی کردن مرز شوشمی انجام داده است و اکنون پایانه ها و گمرک هستند که باید زیرساختهای مرز رسمی را فراهم کنند تا آن را به درآمد سرانه و وضعیت اقتصادی مردم لحاظ کنند و گمرک نیز باید تا جلسه آینده وضعیت خود را مشخص کنند و بگویند چه کارهایی نیاز به انجام است.

 

وی تصریح کرد: طرف دیگر ما عراق است که باید ما یک راه میانه را در پیش بگیریم تا بتوانیم موافقت اقلیم را برای تردد بگیریم، که من حتی با تاکیدی که داشتم در هفته جاری با استاندار حلبچه نشستی برگزار کنیم که ان شاالله برای هفته آینده این نشست هم انجام می پذیرد.

 

 بازوند افزود: به نحوی باید برنامه ریزی کنیم که در آینده نزدیک شاهد تردد مردم باشیم و استنباط ما هم این است که تردد مردم، برای هر دو کشور موثر خواهد بود و به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد هرچند که از نطر ما هم کار تمام شده است.

 

وی با اشاره به گازرسانی به دو شهر نودشه و نوسود گفت: گازرسانی به نودشه خوشبختانه کار رو به اتمام است و گازرسانی به نوسود، ان شاالله در اوایل سال ۱۳۹۹ و نهایتا تا هفته دولت سال آینده گاز به این شهر می رسد.

 

وی در پایان گفت: برای کسانی که در مجتمع های بین راهی هم سرمایه گذاری می کنند، مجوز فعالیت برای این افراد که آن چنان در جاده چالوس مجوز داده می شود برای این افراد هم داده شود .


نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس نیز در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از استاندار در حضور در نقطه صفر مرزی اظهار داشت: مسئله مرز شوشمی برای مردم کل اورامانات است اما شرایطی که اکنون حاکم است، با ثبت جهانی اورامانات وضعیت زیر ساختها و جاده ها و آنتن دهی ما در این منطقه با مشکل همراه است.

 

شهاب نادری افزود: مطالبه مردم این شهر در کارهای عمومی است و در جهت مرتفع نمودن مشکلات گام بر می دارند.

 

وی گفت: درآمد این مرز اگر در گذشته برای زیر ساخت خود هزینه می شد ما امروز مشکلی نداشتیم و الان ما با استقرار واحدهای اداری و نظامی در مرز با مشکل مواجه می شویم.

 

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب ادامه داد: در بحث زلزله همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما برای مردم کرمانشاه نتوانستیم کاری بکنیم اما این زلزله فرصتی برای خدمت بیشتر به این مردم است، اما بعضی مواقع این خدمت رسانی ها صورت نمی پذیرد.

 

نادری با اشاره به تصادفات جاده ای و کشتن همشهریان در این جاده ها افزود: ماده 23 برای پروژه تعریض جاده از قزانچی تا مرز شوشمی به اتمام رسیده است اما نمی دانم چرا این پروژه خوابیده است.

 

وی گفت: بنا به دستور وزیر ما دستگاهها و ماشین آلات استانهای دیگری را برای کار به این استان آوردیم، که متاسفانه مدیران ما همان دستگاهها را بدون استفاده پس دادند .

 

وی ضمن تشکر از استاندار گفت: در بحث ثبت جهانی اورامانات تلاش مضاعفی را به کار گرفتید چرا که این کار، کار بسیار ارزشمند و دارای امتیازهای خاصی از سازمان یوسنکو برای منطقه خواهد بود.

 

نمایند ه اورامانات با اشاره به خدمات سپاه در مرز نیز گفت: طی گفتگوهایی که با مسئولان ارشد این سازمان داشته ام، اعلام کردند که ما در بحث خدمت به مردم اورامانات هیچ مشکلی نداریم و هرکجا که بحث از ما باشد، ما پای کار خواهیم بود.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد