جشنواره شکرانه توت و انجیر در روستای گلال پاوه برگزار شد

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 297794|19:27 - 1398/06/07
نسخه چاپی
جشنواره شکرانه توت و انجیر در روستای گلال پاوه برگزار شد
جشنواره شکرانه توت و انجیر در روستای گلال پاوه با حضور برخی از مسئولین و مردم برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، فرماندار شهرستان پاوه در جشنواره توت و انجیر که در روستای گلال پاوه با حضور برخی از مسئولین و مردم برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: گردشگری یک صنعت است و این جشنواره هم در این روستا در گذشته های دور هم بوده است، اما شمایل برگزاری آن ، با وجود پیشرفتهای الکترونیک و وسایل ارتباط جمعی فرق کرده است.

 

پریوز ایده پور افزود: در طول یکسال گذشته مسائلی پیش آمد، مبنی بر اینکه در منطقه پاوه و اورامانات نمی توانند چنین جشنواره هایی برگزار کنند و در پاسخ به چرایی عدم برگزاری آن ، روحانیون را مانع آن اعلام می کردند ، در اقدامی دیگر فرماندار و سازمان میراث فرهنگی را مانع از برگزاری این مراسم ها می دانستند، اما به هر شکل این موضوعی را در صدر رسانه ها و افکار عمومی قرار دادند که جشن در این منطقه حرام است.

 

وی گفت: در این روز و با حضور رسانه ها، فرصت را غنیمت می شمارم ، که دین اسلام با برگزاری مراسم جشن و شادی ،هیچ منافات و دشمنی ندارد بلکه دین اسلام دین شادی است ، روحانیون و علمای بزرگ منطقه ، فرماندار و دستگاههای اجرایی با جشن محصول مخالف نیستند ، این جشن در تاریخ ما ریشه دارد و اما بعضی افراد از این مراسم ها قصد سوء اسنفاده دارند و اجازه این کار به آنها داده نمی شود.

ایده پور ادامه داد: در مقابل آنها هم اعلام نمی کنند که اجازه سوء استفاده به ما داده نشد، بلکه می گویند، روحانیون این مراسم ها را حرام می دانند.

 

وی با بیان اینکه هیچ ماموستا و ارگانی با این جشنواره ها مخالف نیستند گفت: روحانیون و ما نیز،  با بی بند و باری مخالف هستیم، اما در روستاهایی از این منطقه شاهد بودیم که افرادی شکست خورده سیاسی و غرق شده، پشت قضیه بودند که قصد بازسازی خود را داشتند و در این راستا هم نمادهایی از کارهای ضد فرهنگی در بخشی از روستاها به نمایش گذاشتند که خلاف شئونات رایج و سنتی و آئینی و فولکلوری این منطقه بود.

 

فرماندار پاوه با بیان اینکه ماموستایان ما با آنچه که با مذاهب اسلام منافات داشت، مخالف بودند گفت: مادامی که اجازه سوء استفاده به آن افراد داده نشود، خودشان را دلسوز جامعه معرفی و اعلام می کنند که روحانیون و دولت این جشنواره ها را حرام می دانند.

 

ایده پور گفت: اگر این مراسم ها و اجتماعات نباشد سرمایه های ملی تولید نمی شود و نمی توانیم داشته های خود را به مردم معرفی کنیم.

 

وی در پایان گفت: صنعت گردشگری امروز در سند چشم انداز برنامه ششم توسعه ، شهرستان پاوه در اورامانات را به عنوان یکی از شهرستان های دارای قابلیت گردشگری معرفی کرده اند که نیاز است ما در این زمینه سرمایه گذاری بکنیم و این بستر را فراهم کنیم که فرهنگ منطقه را به مردم دنیا معرفی نمائیم.

 

وی افزود: با تحقق این امر، امروز را به عنوان جشن انجیر و روزهای دیگر را نیز به عنوان جشنواره های دیگر در خدمت مردم خواهیم بود.

 

معاون رئیس اداره میراث فرهنگی کل استان کرمانشاه نیز در سخنانی اظهار داشت: امروز یک فرصت خوبی برای کل استان ، با وجود استاندار و معاونین ایشان و ریاست اداره میراث فرهنگی کرمانشاه، که تحولات عظیمی را در مدت کوتاهی در این حوزه به ثمر رساند، فراهم شده است.

خانم محمدی با اشاره به اینکه دکتر قادری سعی بسیاری برای توسعه گردشگری و استفاده از نیروهای متخصص گذاشتند و برنامه های خیلی مهمی را به سرانجام رساندند افزود: در واقع میزبانی اجلاس بین المللی بوم گردی و توسعه روستایی سال میلادی 2020 را که در رقابت با 30 استان دیگر است ، با تلاش مضاعف رقم زدند.

 

وی گفت: یک اجلاس بین المللی وقتی که در یک استان مشخص شود نتیجه و بازخورد آن را نگاه جهانیان به سمت کل استان و روستاهای آن هدایت می کند.

 

وی ادامه داد: ویژگی این رویداد که ما سعی داریم که هر هفته یک ریزرویداد با جشنواره و عنوان های مختلف داشته باشیم ، از زمان دکتر قادری گوشه گوشه استان صاحب جشنواره شده است و عملکرد این جشنواره ها نیز، توجه به روستاها از تمام کشور است.

 

وی ادامه داد: صنعت گردشگری بدون دود ، کم هزینه و سود آور است و در این راستا محور اورامانات یکی از بهترین محورهای گردشگر پذیر بخاطر انسان های خوب و مهمان نواز است که به کل کشور معرفی می شود.

 

وی با گله مندی از دهیار روستا گفت: زحمات این جمع را نادیده نگیرید و مطمئن باشید که اگر این جشنواره در این روستا رقم خورده است بدون حمایت دکتر قادری امکاتن پذیر نبوده است.

 

قادری در پایان گفت: امروز میزبان هزاران نفر از سراسر کشور هستید و آرزو می کنیم که در رویداد 2020 هم نقش موثری را داشته باشید که ما این روستا را به عنوان یکی از روستاهای نمونه به مهمانان و جمعیت ده میلیون نفری گردشگر در کل کشور، معرفی کنیم.

معاون فرماندار شهرستان پاوه نیز در سخنانی اظهار داشت: امروز در راستای خدمات دولت به نمایندگی بخش مرکزی روستای گلال را به برای افتتاح پروژه ها در نظر گرفتیم و پروژه هایی را در زمینه جهاد کشاورزی ، بنیاد مسکن در دستور کار داشتیم.

 

هوشیار عبدالله زاده افزود: در حوزه کشاورزی مبلغ 800 میلیون تومان اعتبار را برای 40 هکتار از باغات با 101 نفر بهره بردار و 5 کیلومتر خط انتقال آب باغات را در دو روستای نسمه و گلال و با مشارکت های مردمی قرار دادیم.

 

وی گفت: طرح هادی به مبلغ 300 میلیون تومان اعتبار را در این روستا ، 100 میلیون تومان در بحث زلزله و 200 میلیون تومان را در بحث احداث جاده کوهستانی که اعتباری که در کومیته برنامه ریزی شهرستان اختصاص دادیم ، هزینه کردیم.

 

وی گفت: در بحث اقامتگاههای بوم گردی، مبلغ 180 میلیون تومان را در بحث تجهیز ، هزینه کردیم و با توجه به اعتباری که برای جاده کوهستان گذاشتیم مبلغ 200 میلیون تومان را برای این جاده اختصاص داده ایم.

 

وی در پایان گفت: امیدواریم در حوزه گردشگری و برگزاری این جشنواره ها ، مقدمه ای در حوزه اشتغال در روستاهای ما باشد و با استقبال جوانان ،امیدواریم که بیکاری را در این شهرستان نداشته باشیم.

 

عبدالله زاده با اشاره به ثبت جهانی اورامانات گفت: امیدواریم که در این زمینه هم ، منطقه اورامان و استان کرمانشاه را در سطح جهان مطرح بکینم و این محقق نخواهد شد الا با مشارکت مردم ، بلکه بتوانیم در حفظ بافت روستاها ما را نیز یاری دهند.

در ابتدای مراسم نیز دهیار روستا در سخنانی ضمن خیر مقدم به مهمانان و تقدیر و تشکر از مسئولان در همراهی برگزاری این برنامه گفت: از میراث فرهنگی شهرستان پاوه تشکر داریم که حمایتهای لازم را برای بهتر برگزار کردن این مراسم متقبل شده اند، اما میراث فرهنگی استان کوچکترین اعتباری را برای برگزاری این مراسم تخصیص ندادند.

 

خسروی افزود: این مراسم به عنوان مراسم شکرانه توت و انجیر است و این روستا در بخش مرکزی از روستاهایی است که با بیشترین باغات زبانزد خاص و عام بوده است .

 

وی گفت: ما نیز به جهت بارش های خوب در سال جاری و به جهت شکرانه این نعمت، این مراسم را برگزار کرده ایم.

 

وی با اشاره به اقدامات روستا نیز گفت: اختصاص 5567 متر لوله برای لوله گذاری باغات با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون تومان و طرح اقامتگاه بوم گردی این روستا با اعتبار 120 میلیون تومان از اقداماتی است که به مرحله افتتاح رسیده است و در آیبنده نیز چندین اقامتگاه بوم گردی در این روستا افتتاح خواهد شد.

 

گزارش تصویری این جشنواره نیز متعاقب انتشار داده می شود

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد