با اتمام مدیریت سالم مرادی؛

گزارشی از عملکرد اداره امور آب و فاضلاب شهری پاوه

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 297783|15:15 - 1398/06/05
نسخه چاپی
گزارشی از عملکرد اداره امور آب و فاضلاب شهری پاوه
مدیر آبفای پاوه با جابجایی و معرفی وی به عنوان مدیر آبفای شهرستان جوانرود، گزارش عملکرد چند ساله خود در شهرستان پاوه را برای این سایت خبری تحلیلی ارسال نموده است که در پی خواهد آمد:

به گزارشهزار ماسوله، مدیر آبفای پاوه با جابجایی و معرفی وی به عنوان مدیر آبفای شهرستان جوانرود، گزارش عملکرد چند ساله خود در شهرستان پاوه را برای این سایت خبری تحلیلی ارسال نموده است که در پی خواهد آمد:

 


به مناسبت  هفته دولت وطلب حلالیت اینجانب از مردم شریف شهرستان پاوه لازم می دانم به پاره ای از فعالیت های  امور آب وفاضلاب شهری پاوه در زمان تصدی اینجانب اشاره ای داشته باشم.  


۱. تحویل شهرک سرباور (cng) با ۵۷۰ اشتراک در سال ۹۴
  

این شهرک که در ورودی شرقی شهر پاوه قرار گرفته رسما تحت پوشش آبفا روستایی بود. بدلیل کمبود منابع تامین آب، فرسودگی وسنتی بودن شبکه توزیع وتعرفه ناچیز آب بهاء مدیریت توزیع آب را برای آبفا روستایی بسیار سخت کرده  بود. اشتراک های نقاط مرتفع شهرک با افت فشار دائمی وقطعی آب مواجه بودند وفقط در ساعات پایانی شب به آنها آب می رسید. حتی بعضی از آنها از ماشین های سیار که تانکرهای ۱۰۰۰ لیتری حمل می کردند، آب خرید می نمودند و ... به محض تحویل گیری این شهرک تمهیداتی بکار گرفته شد از جمله؛ راه اندازی سیستم کلرزنی، تعادل فشار شبکه، رینگ خطوط انتقال و استفاده از مخزن ۲۰۰ مترمکعبی میان راهی روی تپه هنگ مرزی بعنوان مخزن ذخیره واصلاح شبکه تعدادی از کوچه ها مشکل آبرسانی به شهرک مرتفع گردید. از آن تاریخ تاکنون که تعداد اشتراک های شهرک مذکور به ۷۹۰ فقره افزایش یافته مشکل عمده ای پیش نیامده و جریان آب بصورت دائم در شبکه برقرار شده است.


 
2. تحویل شهر بانه وره با تعداد ۸۴۲ فقره انشعاب
    هنگامی که شهر مذکور تحویل آبفا شهری گردید مردم با کمبود شدید آب مواجه بودند. و حتی یکی از محلات شهر (محله صلاح الدین) شبکه آب نداشت. امورآب وفاضلاب پاوه ابتدا چشمه ها و منابع تامین آب را بررسی و با تمهیداتی روند کار آبفا روستایی را ادامه داد و از چشمه های اطراف شهر، آب را با رعایت مسائل بهداشتی بصورت فصلی و موقت به شبکه تزریق نمود.

 

    اتاقک کلرزنی و ایستگاه پمپاژ را بازسازی و ایمن نمود، سپس با مشارکت مردمی، محله صلاح الدین را لوله گذاری و بیش از ۵۰ فقره انشعاب آب واگذار نمود.  
    به جهت تامین درازمدت آب شهر، مکاتبات و پیگیری هایی با ادارت مرتبط صورت گرفت، که سرانجام با حفاری یک حلقه چاه عمیق موافقت، و انجام این مهم به آب منطقه ای استان واگذار گردیده ک در آستانه کار اجرایی قرار دارد. امسال با اعتبار ۴۵۰۰ میلیون ریال مقدار ۲۸۰۰ متر اصلاح و بازسازی شبکه صورت گرفته که جمعا با مشارکت مردمی ۳۹۰۰ متر انجام شده است. علاوه بر آن ۹۰ فقره انشعاب آب بازسازی و ۷۱ مورد واگذار شده است.  


 
 فاضلاب شهر بانه وره
   تصفیه خانه فاضلاب نیمه کاره رها شده تجمیع فاضلاب در پایین دست شهر و قرار گیری خط انتقال فاضلاب در مسیر رودخانه، مشکل اصلی فاضلاب شهر است که بدلیل وفور بارندگی های بهار امسال و ایجاد سیل خط انتقال تخریب گردیده بود که با تمهیداتی بازسازی گردید.  


حدود ۲۰ درصد تصفیه خانه فاضلاب در سنوات قبل اجرا شده و بدلیل عدم تخصیص اعتبار نیمه کاره رها شده است.  

 

3. بهسازی چشمه های اطراف سراب هولی
     آب های اطراف مخزن 5000 هزار مترمکعبی سراب هولی و چشمه معروف به صالحی در پایین دست، تجهیز و بهسازی شدند که با احداث حوضچه برداشت در دو نقطه و نصب دو دستگاه الکتروپمپ مقدار 10 لیتر آب به شبکه برگشت داده شد.


 
4. بازسازی و تجهیز چاه های عمیق پاوه  
     هر چهار حلقه چاه های عمیق شهر پاوه در سال 95 با تعویض التروپمپ، بهسازی و تجهیز مجدد گردیدند، که چاه بندره دوبار تجهیز که در و لوله داخل چاه به عمق 250 متر تعویض گردیدند. با این کار هم ایستگاه پمپاژ میان راهی حذف و هم 12 لیتر درثانیه آبدهی چاه افزایش یافت.


 
5. خارج شدن شهر پاوه از نوبت بندی آب در سال های 96 و 97
    هرسال نسبت به سال های قبل از تعداد روزهای نوبت بندی آب کاسته شده و این درحالی است که تعداد 3800 انشعاب به اشتراک های شهر پاوه اضافه شده، و منابع تامین آب ثابت نیز مانده است، تا آنجایی که در سال های 96 و 97 شهرپاوه از نوبت بندی آب خارج گردید. در پایان سال 92 تعداد کل اشتراک شهر پاوه 7700 فقره بوده که به 11500 فقره درسال 98 افزایش یافته است.


 
6. نصب شیرهای فشارشکن در سطح شهر   
    درسطح شهر پاوه تعداد 13 دستگاه شیرفشارشکن نصب شده اند. شیرهای فشارشکن فشار آب را در شبکه متعادل نموده اند. از پیامدهای نصب این شیرها می توان به کاهش محسوس حوادث آب اشاره کرد که از تعداد 2040 حادثه درسال 94 به تعداد 960 حادثه درسال 97 رسیده است. کاهش حوادث آب یعنی برگشت آب به شبکه، کاهش هزینه و ... است.  
    علاوه بر شیرهای فشارشکن رینگ هایی در شبکه نیز انجام گرفته و شیرآلاتی که تعداد آنها به بیش از 12 دستگاه می رسد نصب شده اند که این مهم در توزیع عادلانه آب بویژه در هنگام نوبت بندی تاثیر مضاعفی داشته است.


 
۷. به مدار آوردن خط انتقال و مخزن قدیمی شهر نوسود  
    به جهت تامین فشار محله بالادست حوزه لاره شهر نوسود خط انتقال فولادی و مخزن ۶۰ مترمکعبی قدیمی بازسازی و مجددا در مدار بهره برداری قرار گرفتند. با این کار علاوه بر حل مشکل افت فشار محله مذکور، تزریق آب از دو نقطه برای شهر نوسود فراهم گردید.


 
۸. تعمیر و نگهداری ۱۳ ایستگاه پمپاژ  
   تقریبا بطور متوسط هر سه ماه یک الکتروپمپ با مشکل مواجه شده و در کوتاهترین زمان ممکن وحتی در مواردی بدون دو ساعت قطعی آب مجددا بازسازی، تعمیر، تعویض وجایگزین گردیده و مجددا جریان آب برقرار شده لست.


 
9. نصب دو دستگاه کدورت سنج آنلاین درشهرهای پاوه و نودشه  
 
    به منظور پایش لحظه ای کیفیت آب درشبکه ومخازن دو دستگاه کدورت سنج نصب وراه اندازی شدند. این دستگاه ها علاوه براندازه گیری پارامترهای کیفی بطورخودکار، قابلیت نمایش و همزمان ارسال اطلاعات ر ابه گوشی موبایل دارند.


 
10. نصب سیستم کلر زنی به روش الکترولیزنمک طعام  
   کاربرد این تکلونوژی ضدعفوی کردن آب است که در روش های سنتی ازگاز، پودرکلر وآب ژاول استفاده می شودکه همواره با تهدید هایی روبه رو است. مواد مصرفی این دستگاه الکترولیز، نمک طعام و جریان الکترسیسته است که میزان نمک مصرفی با توجه به حجم آب، بصورت هوشمند تنظیم شده وبه داخل راکتیودستگاه کشیده می شودو محصول نهایی که کلر است به آب برای ضد عفونی تزریق می شود.


 
11.  لوله گذاری آب و فاضلاب مسکن مهر تپه کوله پاوه
   اجرای شبکه های آب و فاضلاب مسکن مهر تپه کوله علیرغم مشکلات زیادی که داشت؛ مشکلات فنی، تامین اعتبار ومسائل حقوقی و ... که در مجموع با ۱۵۰۰ متر لوله گذاری آب که ۷۰۰ متر آن فولادی بود، ۲۲۰۰ متر لوله گذاری فاضلاب و نصب انشعابات واحدهای آماده تکمیل و به بهره برداری رسید.


 
12. اصلاح و بازسازی ۱۲ کیلومتر شبکه آب  
    با احتساب ۵ ماهه اول سال ۹۸ جمعا ۱۲ کیلومتر لوله گذاری آب انجام گرفته که ۴ کیلومتر آن با مشارکت مردمی بوده است. بیش از 1000 فقره انشعاب استاندارد سازی شده و ۵۰۰۰ فقره انشعاب آب در شهرستان که ۴۰۰۰ آن مربوط به شهر پاوه بوده واگذار و نصب شده اند.


 
13. اصلاح و توسعه شبکه  فاضلاب
 
      اصلاح، بازسازی و توسعه فاضلاب جمعا به طول ۱۶ کیلومتر شبکه جمع آوری، ۲.۵ کیلومتر خط انتقال، ۹۰۰ فقره بازسازی انشعاب، احداث ۴۰۰ عدد منهول و سرانجام تکمیل و به بهره برداری رساندن تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ پاوه انجام گرفته است.
 این فعالیت ها با دید بهره برداری بوده و بسیاری از مشکلات اساسی شهر حل شده است، می توان به اصلاح فاضلاب بیش از ۹۰ درصد کوچه های بالادست خیابان مرکزی و بیش از ۸۰ درصد کوچه های حد فاصل خیابان مرکزی وخیابان انقلاب از ساختمان حمام شهرداری قدیم تا سراب هولی حل شده است. شهرک پیام نور، شهرک کارگاهی، شهرک ظفر، مسیر خیابان اصلی جاده نوسود و بالاخره جمع آوری و هدایت فاضلاب به تصفیه خانه انجام گرفته است.
هزینه تمام شده برای بخش فاضلاب تاکنون ۱۳۰ میلیارد ریال بوده است، که ۲ کیلومتر آن با مشارکت مردم صورت گرفته است.


 
14. احداث و تکمیل ساختمان اداری شهر باینگان
     اعضای شورای شهر باینگان از جانمایی ساختمان فعلی اداره اعتراض داشتند، بنابراین با اهدا زمینی به مساحت ۱۵۰ مترمربع در ورودی شهر به آبفا باینگان بصورت رایگان موافقت نمودند، که انتقال اسناد ومدارک تملک آن توسط امور حقوقی شرکت درحال پیگیری است.


 
15. شهردار وشورای شهر بانه وره نیز زمینی را برای احداث ساختمان اداری اهدا نموده که واگذاری آن موکول شده به بعد از تصویب طرح تفضیلی شهر

 

16. جهت عبور خط انتقال پایین دست محله جهاد، دو نفر خیر در شهرپاوه زمینی بطول۲۸۰ متر و ۲ متر عرض که جمعا ۵۶۰ متر را اهدا نمودند که احداث خط انتقال توسط پیمانکار شرکت شاهو فراز غرب در شرف انجام است.

 

کارهای نیمه تمام و فعال امور
۱. مطالعه مرحله اول تصفیه خانه شماره ۳ پاوه همراه با خط انتقال از روستای شمشیر و در مسیر رودخانه تا پایین دست چشمه هانی کوان توسط مهندسین مشاور جویاب نو انجام گرفته و بقیه مراحل مطالعاتی و اجرایی آن ادامه دارد.

 

۲. پروژه های اصلاح و بازسازی شبکه آب و فاضلاب در سطح شهر پاوه، بانه وره و باینگان ادامه دارند.

 

۳. مخزن ۳۰۰۰  مترمکعبی از اعتبارات پروژه انتقال آب هانی کوان در بالادست سراب هولی درحال احداث است. با این کار مشکل افت فشار و قطعی احتمالی نقاط مرتفع زون میانی در تپه کوله و بلوار پشت ساختمان دادگستری حل می شود.  

 

لازم به توضیح است که فقط بندهای 11، 12 و 13 از اعتبارات عمرانی هزینه شده است و سایر بندهای مذکور از درآمدهای جاری تامین اعتبار شده است.

 


با سپاس
 
سالم مرادی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد