بیش از ۱۳ میلیون دلار کالا از مرز شوشمی پاوه صادر شد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297710|18:17 - 1398/05/14
نسخه چاپی
بیش از ۱۳ میلیون دلار کالا از مرز شوشمی پاوه صادر شد
ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه گفت: در چهار ماه سپری شده از سال جاری ۱۳ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۳۶ دلار کالا به وزن ۸۶ هزار و ۲۵۸ تن از گمرک بازارچه مرزی شوشمی شهرستان پاوه صادر شد.

به گزارشهزار ماسوله، خلیل حیدری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان کالای صادر شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش ۱۲ درصد و از لحاظ وزن ۵۱ درصد کاهش داشته است.

 

مرز شوشمی در بخش مرزی نوسود از توابع شهرستان پاوه واقع شده است. این بخش با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت دارای ۲ بازارچه مرزی است. 

 

وی در ادامه اظهار داشت: در چهار ماه سپری شده از سال جاری ۷۳۹ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۵۷۰ دلار کالا به وزن یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۵۲۰ تن از طریق مرزی استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش هشت درصد و از حیث وزن یک درصد کاهش داشته است.

 

او گفت: از مجموع فوق، ۴۲۲ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۵۳۴ دلار آن با وزن ۷۵۶ هزار و ۳۸۸ تن از طریق گمرک پرویزخان به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش ۳۲ درصد افزایش و از حیث وزن ۱۷ درصد کاهش داشته است.

 

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در ادامه افزود: در این مدت صادرات خروجی از گمرک بازارچه مرزی سومار ۱۲۳ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۹۶۹ دلار کالا به وزن ۲۸۶ هزار و ۷۴ تن  می باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش ۶۸ درصد و از لحاظ وزنی ۲۸ درصد کاهش داشته است.

 

وی صادرات خروجی از گمرک شیخ صله شهرستان ثلاث باباجانی را نیز ۸۲ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۳۷۷ دلار کالا به وزن ۱۸۸ هزار و ۴۷۴ تن عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۱۵۹ درصد و از لحاظ  ارزش ۶۹ درصد رشد داشته است.

 

حیدری میزان صادرات خروجی از گمرک خسروی را نیز ۹۸ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۶۵۴ دلار کالا به وزن ۳۳۹ هزار و ۳۲۴ تن عنوان کرد و افزود: این میزان کالا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش ۲۶۱ درصد و از لحاظ وزن ۱۹۸ درصد رشد داشته است.

 

وی عمده کالاهای صادراتی از طریق این گمرکات را گوجه فرنگی تازه یا سردکرد، هندوانه تازه، میله های آهنی یافولادی گرم نوردشده، لوازم خانه داری و پاکیزگی از مواد پلاستیکی، انواع بستنی حتی دارای کاکائو، پنیر، کولرهای آبی خانه با هوادهی حداکثر  هشت هزار فوت مکعب در دقیقه، آهن یا فولاد تخت نورد شده با پهنای حداقل mm۶۰۰ آبکاری شده یا اندودشده باروی، خربزه، کیسه پلاستیکی، دوغ، ماست، رب گوجه فرنگی و ظروف ملامین اعلام کرد.

 

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد