با ثبت 6 روستا در فهرست آثار ملی /

قطعاتی از بهشت روی زمین، در اورامانات + تصاویر

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297697|18:57 - 1398/05/11
نسخه چاپی
قطعاتی از بهشت روی زمین، در اورامانات + تصاویر
۶ روستای هجیج، داریان، شرکان، نجار و نروی شهرستان پاوه و روستای بش نوخاص شهرستان ثلاث باباجانی در فهرست آثار ملی قرار گرفتند.

به گزارشهزار ماسوله، مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات در هفته گذشته در گفتگو با خبرنگار ما از ثبت 6 روستای هجیج، داریان، شرکان، نجار و نروی شهرستان پاوه و روستای بش نوخاص شهرستان ثلاث باباجانی در فهرست آثار ملی خبر داد.

 

به دنبال آن بافت تاریخی این روستاها تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و هر‌گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد، مرمت و بازسازی اثر نیز صرفاً با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

روستای هجیج

روستای هجیج در 25 کیلومتری شهرستان پاوه قرار گرفته و به دلیل پلکانی بودن از محبوبیت خاصی بین گردشگران برخوردار است. معنای این واژه "دره سرسبز و عمیق" است . در سمت چپ جاده هجیج چشمه بل واقع است که با آبگیری سد داریان ، این چشمه به ترازی بالاتر از محدوده دریاچه انتقال داده شد.

 

 

روستای داریان

روستای داریان از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه است. این روستا در دهستان هولی قرار دارد. این روستا در دامنه کوه شاهو از رشته کوه زاگرس قرار دارد و به واسطه چشمه سارهای فراوانی که دارد ، جزو پرآب ترین روستاهای منطقه است. شغل غالب مردم روستا دامداری، پرورش آبزیان و باغداری است. انار روستای داریان جزء بهترین و با کیفیت ترین انارهای ایران است. لغت داریان یک لغت هورامی به معنای لبریز شده از آب است. قلّه نور در منتهی الیه شاهو که  از بلندترین قلّه منطقه هورامان وکوهستان شاهو است در راس این روستا قرار گرفته است.

 

روستای شرکان

روستای شرکان، یکی از روستاهای دهستان سیروان از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه است که در کناره جاده ارتباطی پاوه-نودشه قرار گرفته و فاصله آن تا شهر نوسود 11کیلومتر است.  روستای شرکان از دو واژه (شر) به معنی جنگ و نبرد و واژه (کان) به معنی کانی و چشمه تشکیل شده است و به جایی که در آن چشمه‌ها به رقابت و نبرد با هم می‌پردازند گفته می‌شود. درخت کهن‌سال چنار که به ثبت ملی نیز رسیده از جمله جاذبه‌های این روستاست.

 

 

روستای نجار

روستای نجار در بخش مرکزی شهرستان پاوه قرار دارد.

 

 

روستای نروی

روستای نروی یکی از روستاهای تابعه بخش نوسود در شهرستان پاوه است که تا شهر نوسود 15 کیلومتر فاصله دارد. این روستا از شمال به کوههای شمشی و ملندوو , از جنوب به روستای نیسانه و رود سیروان، از شرق به روستای شرکان و شهر نودشه و از غرب به روستای وزلی و شهر نوسود منتهی می‌شود. این روستا در زمان جنگ ایران و عراق بطور کامل تخلیه شد و پس از سه سال مردم دوباره به روستای خود برگشتند و در جریان این مهاجرت روستا کاملا تغییر کرد و خانه‌ها نوسازی و بازسازی شدند.

 

 

روستای بشی ناو خاص

روستای بشی به عنوان یکی از محروم‌ترین روستاهای ثلاث باباجانی شناخته می‌شود اما طبیعت بکر و زیبایی دارد. هنوز جاده‌ای به این روستا نرسیده و مردمانش برای رسیدن به جاده باید چند کوه را پشت سر بگذارند تا به جاده ای خاکی و نامناسب و درو افتاده برسند. حال شاید بعد از ثبت ملی این روستا مسئولان کمی به فکر توسعه زیرساختها در این منطقه باشند.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد