چهار نسخه قرآن خطی مرمت شده، رونمایی شد/ مدیر کل:ارزش ثبت جهانی اورامانات، با حفظ آئین ها و فرهنگ منطقه است

سرویس: پیشنهاد سردبیرکد خبر: 297660|19:24 - 1398/05/01
نسخه چاپی
چهار نسخه قرآن خطی مرمت شده، رونمایی شد/ مدیر کل:ارزش ثبت جهانی اورامانات، با حفظ آئین ها و فرهنگ منطقه است
آیین رونمایی از چهار نسخه قرآن خطی روستای دودان شهرستان پاوه ظهر امروز با حضور امام جمعه پاوه، مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان، فرماندار، برخی از مسئولین و مردم برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، مدیر کل اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در مراسم رونمایی چهار نسخه قرآن خطی که در روستای دودان پاوه برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: به رسم ادب و احترام وظیفه خود می دانم مراتب تقدیر و تشکر ویژه را بابت تمامی همراهی ها و بزرگواری های عالم فرزانه ، امام جمعه محترم پاوه جناب حاج ماموستا قادری، با مجموعه میراث فرهنگی در راستای اعتلای اسلام و وحدت نظام اسلامی را اعلام می نمایم و همچنین از جناب فرماندار پاوه با تلاش های بی وقفه خود، مدیر پایگاه اورامانات و رئیس اداره میراث فرهنگی و بخشدار باینگان تقدیر و تشکر دارم.

 

امید قادری گفت: در مباحث منشور گردشگری سازمان ، یک بند مربوط به احترام و ارزش گذاشتن به فرهنگ و سنن میزبان از جانب گردشگران است که حقیقتا یک اصل پذیرفته شده در سراسر دنیا است و گردشگر حرفه ای هم باید به ارزش های خاص هر منطقه احترام خاصی قائل شود.

 

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه، در حوزه گردشگری ارزش نهادن و رعایت نکات فرهنگ و ارزش ها برای ما اهمیت دارد گفت: یقینا گردشگری با حفظ این ارزش ها ، می تواند برای منطقه اورامانات رونق بیاورد.

 

وی افزود: همه رویدادهای گردشگری در منطقه را ، که با ارزش های اسلامی و فرهنگ منطقه در تضاد باشد کنترل خواهیم کرد تا ان شاالله بستری برای گردشگری فراهم شود.

 

وی با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی اورامانات، در حال تکمیل می باشد و در آینده ای نزدیک ، کار آن به اتمام خواهد رسید گفت: ثبت جهانی اورامانات به این معنی خواهد بود که منطقه اورامانات را که امروز به عنوان میراث گذشتگان و یک منظر فرهنگی تاریخی از آن یاد می شود، با کمک مردم منطقه حفظ و شهرت جهانی دهیم و ان شاالله جهانیان هم از این میراث استفاده خواهند کرد.

 

وی تصریح داشت: ارزش ثبت جهانی اورامانات به وجود همین آییئن ها و فرهنگ و ارزش ها است و بدون این ارزش ها ثبت اورامانات معنی ندارد در حالی که این فرهنگ، اداب و سنن و رسوم و لباس منطقه است که باید حفظ شود و حفظ آن هم با حمایت های مردم است که سرانجام به مرحله  ثبت جهانی می رسد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بحث اکوتوریسم و گردشگری روستایی در سال 2020 با تلاش های استاندار کرمانشاه این اجلاس در استان کرمانشاه و کردستان به صورت مشترک برگزار خواهد شد گفت: در سال آینده استان کرمانشاه مقصد گردشگری جهانی، با عنوان اکوتوریسم و گردشگری روستایی خواهد بود که باید آمادگی لازم را داشته باشیم و استاندار محترم هم در این زمینه کارگروهی را تشکیل داده اند و در آن کارگروه قرار بر این است که روستاهایی که از لحاظ زیر ساختها کمبود دارند، مشخص کردیم ،که جزء روستاهای هدف کرمانشاه 2020 قرار دارند، تا اعتبارات لازم نیز در این بخش قرار بگیرد.

 

وی در پایان با اشاره به مکانهای بوم گردی در منطقه نیز گفت: برای هر زیر ساخت گردشگری و چه بحث صنایع دستی که مردم تمایل دارند، ما حمایتهای لازم را با تسهیلات ارزان قیمت ، چه در تبدیل خانه ها به اقامتگاه بوم گردی و چه در ایجاد مجتمع های گردشگری اعلام می داریم.

 

در ابتدا بخشدار بخش باینگان نیز در سخنانی ضمن خیر مقدم به مهمانان اظهار داشت: بخش باینگان ظرفیت های بسیاری زیادی را در بحث گردشگری دارد که نیازمند توجه ویژه سازمان میراث فرهنگی است.

 

هادی زامیاد با اشاره به ظرفیت های حوزه گردشگری و اکوتوریسم افزود: منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل ، با گونه های متنوع گیاهی و جانوری ، غار سنگی خالو حسین، شیوه سر و دهها مکان گردشگری دیگر از مواردی است که با توجه ویژه به آنها می توان باینگان را به یکی از قطب های گردشگری شهرستان پاوه و استان تبدیل کرد.

 

وی گفت: ما در روستاهای زردویی، آریت، ساتیاری و چند روستای دیگر اقامتگاههای بوم گردی را برای گردشگران داریم که انتظار این است برای روستاهای این بخش و همچنین روستای دودان ، تسهیلات مورد نیاز ، در حوزه توسعه گردشگری قرار بگیرد.

 

امام جمعه پاوه و فرماندار شهرستان پاوه نیز در این مراسم به ایراد سخنانی پرداختند که متعاقب انتشار داده می شود.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد