مدیر جهاد کشاورزی روانسر :

تاکنون 700 تن گیاه کلزا از مزارع شهرستان روانسر برداشت شد/ آفت این گیاه، بدلیل تغییرات دما و شرایط محیطی است

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 297651|23:49 - 1398/04/27
نسخه چاپی
تاکنون 700 تن گیاه کلزا از مزارع شهرستان روانسر برداشت شد/  آفت این گیاه، بدلیل تغییرات دما و شرایط محیطی است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان روانسر گفت: امروز که نزدیک صد هکتار از مزارع کلزا بدلیل وقوع سیل در شهرستان نابود شد، با سطح زیر کشت 705 هکتار ، حدودا 700 تن از این گیاه را برداشت کرده ایم.

به گزارشهزار ماسوله، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان روانسر در گفتگویی با خبرنگار ما در خصوص آفت رسیده به گیاه کلزا در این شهرستان اظهار داشت: بیش از 90 درصد از روغن کشور ، از خارج وارد می شود و براین اساس و در راستای سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی ، تولید روغن از گیاه کلزا، که در حال رشد است ، می تواند جایگیزین تولید روغن وارداتی شود.

 

دکتر سیامک الیاس پور افزود: شهرستان روانسر هم یکی از شهرستان هایی است که استعداد کشت گیاه کلزا را دارد به طوری که ما در سال گذشته توانستیم 850 هکتار گیاه کلزا کشت کنیم که با استقبال کشاورزان هم روبه رو شد.

 

وی با اشاره به بارش های زیاد منطقه در سال زراعی جاری گفت: این بارش ها گاها در یک مقطع زمانی مطلوب ارزیابی شد و در مقطع دیگر با نوسانات بسیار شدید، که امکان حضور در مزارع را با دستگاهها و تجهیزات علیه این آفت به اسم"سنک" فراهم نکرد، باعث شد در شش نوبت علیه آن مبارزه کنیم .

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان روانسر ادامه داد: در پایان این نوسانات شدید هم، که مبارزه علیه این آفت را به طور جد انجام دادیم، بدلیل انکه در زمان خشکی و در مرحله رشد "سنک"، قرار گرفته بودیم، این آفت طغیان کرد و در این زمان آن چنان که باید مبارزه صورت می گرفت، تحقق نیافت.

 

وی با بیان اینکه در کل کشور این آفت به علت تغییرات دما و شرایط محیطی وجود دارد گفت: این عوامل در کنار هم در سال جاری باعث شدند که دچار افت محصول سنک شویم ، اما نه به این معنا که محصول ما از بین رفته باشد.

 

الیاسی پور ادامه داد: متاسفانه در چند روز اخیر، افراد غیر مسئول و غیر متخصص اقدام به انتشار اخباری در فضای مجازی کردند که باعث دلسردی و نگرانی کشاورزان و هم از بین بردن انگیزه آنان در سالهای آتی، برای کشت این محصول استراتژیک در بخش تولید روغن را در راستای خودکفایی، که مد نظر نظام است، شدند.

 

وی اظهار کرد: با این شرایط امروز که نزدیک صد هکتار از مزارع کلزا بدلیل وقوع سیل در شهرستان نابود شد، با سطح زیر کشت 705 هکتار ، تاکنون حدود 700 تن از این گیاه را برداشت کرده ایم.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه کاهش محصول تنها در بخش کلزا نبوده است، گفت: در برداشت گندم و نخود هم که هیچ آفتی نداشته اند، باز بدلیل تغییرات اقلیمی، کاهش عملکرد را داشته ایم.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد