نخستین جشنواره شعر و ادب به مناسبت روز قلم در پاوه برگزار شد

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 297598|12:58 - 1398/04/16
نسخه چاپی
نخستین جشنواره شعر و ادب به مناسبت روز قلم در پاوه برگزار شد
پانزدهم تیرماه ۱۳۹۸ نخستین جشنواره شعر و متن ادبی به مناسبت روز قلم در محل اجتماعات سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، این جشنواره با استقبال گسترده شاعران، نویسندگان و  مشتاقان فرهنگ و ادب برپا گردید. نخستین جشنواره شعر و متن ادبی نخستین اقدام عملی اولین انجمن ادبی بانوان استان کرمانشاه بود. در حاشیه این جشنواره نمایشگاه کتابی از آثار شاعران و نویسندگان پاوه برگزار شد که با استقبال مردم مواجه شد.

 

در این مراسم شهاب نادری نماینده پاوه و اورامانات و خانم محمدی معاون مطبوعاتی اداره کل ارشاد اسلامی پاوه نیز حضور داشتند.

 

 خانم نشمین سیاری دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به زمان و مکان محدود فراخوان ارسال آثار گفت: در زمان اندکی که برای ارسال آثار در شهرستان پاوه اعلام شده بود، استقبال خوبی از طرف بانوان صورت پذیرفت و بیش از ۸۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند که از میان آنها ۲۰ اثر پذیرفته شده ارائه شدند. وی درخصوص همکاری انجمن‌های دیگر با انجمن نوپای تریفه گفت: انجمن دکلماتوری گرنگه تحت حمایت انجمن هورام همکاری زیادی با انجمن بانوان تریفه داشتند و انگیزه و پیشنهاد برگزاری این جشنواره توسط آقای عدنان مرادی مدیر موسسه انتشاراتی ئارو انجام پذیرفت. موسسه‌ای که کتاب اشعار جهان‌آرا خانم پاوه‌ای را به چاپ رساند.

 

خانم محمدی از مسئولین دعوت شده به این جشنواره الگوهای بومی را حائز اهمیت دانست و گفت:نویسندگان اورامانات وظیفه‌ای بس خطیر دارند و آن هم این است الگوهای رومی و وطنی را عرضه کنند و بگویند خانم بزرگواری مانند جهان آرا خانم چه کرد که تبدیل به جهان آرا خانم شد. وظیفه شما نویسندگان و فعالیت  این است جهان آرا خانم‌ها را معرفی کنید.اگر دختران ارزشمند و عزیز این دیار جهان آرا را الگو قرار دهند آسیب اجتماعی نخواهیم داشت.زیرا در یک فرهنگ اصیل رشد خواهند کرد و آنهم فرهنگ اورامان است، فرهنگی که بیش از هشتصد سال پیش نویسندگان و شاعرانی را به دنیا معرفی کرد. فرهنگ اورامان الگوهایی دارد که نیازی به الگوهای دیگری جای از سایر نقاط ایران ندارد و خاص و منحصر بفرد است .

 

وی نقش زنان را در توسعه اجتماع و تربیت خانواده مهم دانست و اضافه کرد:همیشه دوست داشتم با نویسندگانی از جنس خودم ارتباط برقرار کنم و می‌دانم که یک مادر و یک دختر، نقشی بسیار اساسی در تربیت و در خانواده دارد.

 

اگر بخواهیم توسعه اقتصادی، سیاسی و... در جامعه‌ای رخ دهد باید به عناصر فرهنگی پرداخته شود که شامل، ادبیات، معماری، پوشش و ... لباس کردی شامل آرامش، تنوع و حجاب کامل است، لباس کردی ما نماد حجاب است و خواهش بنده این است هیچ گاه آن را به بی حجابی سوق ندهیم.

 

خانم محمدی درباره جهان آرا خانم پاوه‌ای ایراد سخن کرد و اظهار داشت:برای ما جای بسی افتخار است که جهان‌آرا خانم یکی از خانم‌هایی است که در محضر پدر بزرگوارشان سواد و ادبیات آموختند و به شاعری تبدیل شدند که نامشان ماندگار شد و کار برای مردم کردن و کار با اعتقاد کردن قطعا ماندگار خواهد بود.

 

معاونت مطبوعاتی اداره کل ارشاد درارتباط با تشکیل انجمن بانوان در شهرستان پاوه گفت:بنده در جایگاه خودم از این انجمن‌های مردم نهاد حمایت خواهم کرد و اینچنین انجمن‌هایی باید  رویکردی آموزشی را در پیش گیرند.

 

خانم محمدی در پایان سخنانش مردم را به خریدن تشویق کرد و گفت:کتاب بخرید و باید خرید کتاب مردمی شود، خواهش من از رسانه‌ها این است این مطلب را انعکاس  دهند یک مادر رشد یافته فرزندی بهتر تربیت خواهد کرد. پس با خریدن کتاب از نویسندگان و ناشران فهیم شهرستان حمایت کنید و آنان را به انتشار کتاب‌های بیشتر تشویق کنید.

 

در ادامه مراسم بیست اثر پذیرفته شده توسط انجمن در حضور مشتاقان شعر و ادب ارائه شد. همچنین  این جشنواره و از مجموعه اشعار جهان آرا خانم پاوه‌ای که توسط آقای عدنان مرادی جمع آوری شده و در نشر ئارو منتشر شده بود، رونمایی شد.همچنین موسسه انتشاراتی ئارو وعده داد ۸۰ اثر ارسال شده به جشنواره در کتابچه‌ای چاپ و منتشر شود.

 

در پایان جشنواره شعر و متن ادبی، نماینده پاوه و اورامانات در ارتباط با اهمیت جایگاه بانوان منطقه گفت: به احترام بانوان قلم به دست و هنرمند این دیار امروز در این جمع حضور پیدا کردم و آمده‌ام گلایه‌ها و نقدهای شما را بشنوم و آنچه در توان دارم جهت رفع این مشکلات انجام دهم.

 

شهاب نادری در ادامه از بانیان جشنواره تشکر کرد و ادامه داد: از بانیان و مسئولین این جشنواره کمال تشکر را دارم. از بزرگوارانی که در سمن‌ها و انجمن‌های مختلف فعالیت دارند نیز سپاسگزارم. بویژه بانوانی که همیشه باعث افتخار بنده بوده و هستند. با وجودی که بانوان اورامانات در مناطق کم برخوردار زندگی می‌کنند باعث افتخار بوده و هستند.

 

نادری در ادامه  به مقوله فرهنگ گریز زد و گفت: مقوله فرهنگ بیش از هرچیزی اهمیت دارد. روشنفکری یعنی همین فعالیت‌های فرهنگی. ما در جنگ تمام عیار اقصادی هستیم. مسئله فرهنگ از اقتصاد و سیاست مهم‌تر است.

 

در پایان شهاب نادری نماینده پاوه و اورامانات هزینه خرید یک دستگاه کامپیوتر و حمایت از  فعالیت‌های انجمن را به بانوان وعده داد.


خبرنگار هزارماسوله کوثر_فخری

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد