یک سفر رویایی را اینجا تجربه کنید؛

ماسوله سنگی، زیبای خفته اورامان

سرویس: پیشنهاد سردبیرکد خبر: 297569|13:24 - 1398/04/11
نسخه چاپی
ماسوله سنگی، زیبای خفته اورامان
سفر به روستای رویایی هجیج که به ماسوله سنگی شهرت یافته یک خاطره بی‌نظیر و هیجانی را برای مسافران رقم می‌زند.

به گزارشهزار ماسوله،کوهستان شاهو در 25 کیلومتری پاوه یک روستای پلکانی رویایی را در آغوش کشیده است؛ در دل یکی از دره‌های زیبای این منطقه روستایی جای گرفته که حالا نام و آوازه‌ای برای خودش دارد و در جوار دریاچه سد داریان آرامش بی‌نظیر را نصیب مهمانان و مسافرانش می‌کند.

روستای «هجیج» یکی از مهمترین روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه است که در بخش نوسود از توابع شهرستان پاوه و در قلب طبعیت زیبا و باشکوه اورامانات قرار دارد و از دور که بدان می‌نگری به یک بوم نقاشی می‌ماند که در دامنه کوه‌های صخره‌ای شاهو نقش بسته است و لذتی وصف‌ناپذیر را برای هر بیننده‌ای به ارمغان می‌آورد.

این روستا با چشم‌اندازهای زیبا و بی‌نظیرش به دلیل معماری پلکانی‌اش از محبوبیت خاصی بین گردشگران برخوردار است. همچنین وجود کوه‌های سنگی، مناظر سرسبز، چشمه‌های خروشان و مسیر پرپیچ و خم که چشم هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند نیز از جمله جذابیت‌هایی است که دوستداران طبیعت را به سمت خود سالانه جذب می کند.

مردمان خونگرم اورامی‌ زبان روستای هجیج با آن لباس‌های سنتی و اصیل زیبای زنان و مردانش که به مهمانوازی شهره‌اند با غذاها و شیرینی‌های محلی از مهمانان روستا پذیرایی می‌کنند؛ پیشنهاد می‌کنیم اگر سری به این روستا زدید حتما کوفته هجیجانه و خورشت قسقوانشان را تست کنید تا با مزه‌های جدیدی آشنا شوید که تا به حال تجربه نکرده‌اید.

ا

اما گشت و گذار در کوچه‌های سنگ فرش این روستا لذتی دوچندان را نصیب روح انسان‌های خسته از دنیا ماشینی می‌کند و در این گشت روستایی نوای سوزناک شمشال موسیقی مورد علاقه مردمان خوش‌ذوق و قریحه هجیج هم ساعاتی نوازشگر روح مسافران می‌شود.

بافت روستای هجیج مجموعه ای است شامل خیابان‌های نیم‌دایره سنگ فرش شده و خانه هایی که بدون استفاده از آجر رو به سوی دره و رودخانه سیروان با پنجره هایی به رنگ آبی آسمانی که رو به قبله باز می شوند، ساخته شده اند. این رنگ آبی، آسمان پاک روستا و زلالی آب سیروان را به تصویر می کشد.

همچنین مساحت این روستا در حدود 53.14 هکتار و قدمت آن 1200 سال است و دلیل شکل گیری آن وجود آب فراوان در دو چشمه در ارتفاعات شمالي و غربي روستا است.

نوع خاص معماری روستا از شکل گیری روستا در دره ی هجيج و معیشت ساکنانش ناشی می شود و بافت مسکوني متمرکزي دارد. در این شرایط به علت کمبود زمین از معماری پلکانی راه حل مناسبی به نظر می رسد. خانه ها از پایین دره تا بالا با سنگ و چوب و به صورت پلکانی شکل گرفته اند و معابر اصلي متناسب با شيب دوسوی دره ایجاد شده اند.

زیبایی های هجیج فراوانند و عواملی چون جايگاه مذهبی خاص به دلیل وجود بقعه برادر امام رضا (ع) معروف به کوسه هجیج، طبيعت زيبا، ساختار بافت شناسی و معماری و... اهمیت این روستا را دو چندان می کنند.

ا

و اما از تفریحات این روستای خوش‌ آب‌وهوا می‌توان به قایق‌سواری اشاره کرد؛ قایق‌‌هایی که در رودخانه سیروان انتظار شما را می کشند تا بر آنها سوار شوید و از بودن در میان آب زلال لذت ببرید.

کوه‌های صخره‌ای زیبای این منطقه هم جان می‌دهد برای کوهنوردی و لذت از دیدن مناظر زیبای طبیعتی بر فراز کوه‌های استوار شاهو...

بقعه امامزاده سید عبیدالله که یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است،مسجد جامع هجیج، حوض پیر و جاذبه های طبیعی که اکنون دریاچه سد داریان در کنار آناز دیدنی های شگفت انگیز این روستا به شمار می آید که هر روز گردشگران زیادی از تمام نقاط کشور و خارج کشور برای بازدید از این روستا به خود می کشاند.

 

افزایش شمار گردشگران روستای هجیج

پرویز ایده پور، فرماندار شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: آنچه که محرز است در طول سال گذشته توجه مردم اقصی نقاط کشور به عنوان مسافر و گردشگر به منطقه اورامانات افزایش داشته است و یک راه ارتباطی از کرمانشاه به پاوه، از پاوه به روستای هجیج و از هجیج به سمت اورامان و مریوان برقرار شده است.

وی با بیان اینکه این اتفاق از آروزهای دیرینه مردم بوده است، افزود: جاده ای از پاوه به مسیر نودشه و به سمت هجیج با ایجاد تونل های بسیار زیبا ایجاد شد که برای اولین بار جاده های آسفالته را که تحت تهدید چشمه سارهای منطقه بود، به صورت بتنی ایجاد کردیم.

فرماندار پاوه گفت: همواره این جاده به عنوان یکی از مناظر گردشگری مهندسی عمران در منطقه است که مهندسین خاص را برای بازدید از آن به منطقه می کشاند.

ایده‌پور ادامه داد: از طرفی هم روستای زیبا و تاریخی و مذهبی هجیج در طول تاریخ همواره مورد توجه شیخ سیدعبیدالله کوسه هجیج بوده است که برای اولین بار از بن بست جاده ای به یک جاده اصلی دسترسی پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد:  از طرفی جاده هجیج به چشمه بل در مسیر زیبای دریاچه سد داریان که با ایجاد تونل های زیبا این جاده برای اولین بار به منطقه هورامان تخت به عنوان جاده و راه دسترسی وصل شد.

فرماندار پاوه گفت: امروز ما شاهد هستیم که مسافرانی از کرمانشاه به پاوه و به روستای هجیج و از هجیج به اورامان و مریوان و سنندج در حال تردد هستند که این از نعمات بزرگی بود که از سد داریان نصیب منطقه شد .

ایده پور با اشاره به هزینه 1500 میلیارد تومانی سد داریان گفت: ایجاد تولید انرژی پاک و مثبت و بدون آلودگی، از دیگر نعمات این سد بوده است.

ا

 

بازدید روزانه 4 هزار گردشگر از روستای هجیج در تعطیلات

محرم شبرنگ، دهیار روستای هجیج هم به خبرنگار مرصاد گفت: در حال حاضر در تعطیلات بصورت میانگین بین 3 تا 4 هزار گردشگر از این روستا بازدید دارند.

وی ادامه داد: با راه اندازی 40"مسافر کاشانه"و اقامتگاه بوم گردی در روستای هجیج ظرفیت اقامت بیش از 250 گردشگر را در هرشب فراهم کرده ایم.

دهیار روستای هجیج پاوه با اشاره به بازدید بیش از ۲۰ هزار نفر گردشگر در تعطیلات عید سعید فطر از این روستا گفت: حدود بیش از 10 هزار نفر از این مسافران، در یک روز از روستا بازدید کردند .

وی گفت: امروز گردشگری این صنعت بی دود در روستای هجیج به عنوان محل درآمدی برای ساکنان روستا تبدیل واکثریت خانواده ها به نوعی از این راه منتفع می شوند.

وی نزدیکی دریاچه سد داریان به این روستا را عاملی برای جذب گردشگران بیشتر عنوان کرد.

شبرنگ یادآورشد: امامزاده سید عبیدالله، چشمه بل، خانه‌های پلکانی و طبیعت بکر و بی نظیر از جمله مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستای توریستی هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد