مبادلات موقت مرزی در بازارچه مرزی شوشمی شروع شد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297505|18:54 - 1397/03/29
نسخه چاپی
مبادلات موقت مرزی در بازارچه مرزی شوشمی شروع شد
مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه از آغاز به کار خدمات مبادلات موقت مرزی در گمرک بازارچه مرزی شوشمی شهرستان پاوه خبر داد و گفت: ارائه این خدمات از امروز (دوشنبه 28 خرداد) شروع شده است.

به گزارشهزار ماسوله، خلیل حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گمرک بازارچه مرزی شوشمی به عنوان اولین مرز در سطح کشور با ورود 2 کانتینر کالا به صورت رسمی خدمات مبادلات موقت مرزی آغاز به کار کرد.
مرز شوشمی در بخش نوسود و در 35 کیلومتری پاوه در جوار مرز عراق و هم مرز با استان حلبچه شمال عراق واقع شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: مستند به دستورالعمل ابلاغی، 2 کانتینر کالا وارد شده با معافیت 159 میلیون تومانی و تنها با پرداخت عوارض، برای 228 نفر از دارندگان کارت پیله وری از طریق بازارچه مرزی شوشمی وارد شد.
وی افزود: برابر ضوابط و مقررات، دارندگان کارت پیله وری به تناسب تعداد افراد تحت تکفل به ازای هر نفر 700 هزار تومان مشمول معافیت سود (خانوار یک نفره = 700 هزار تومان، خانوار 2 نفره یک میلیون و 400 هزار تومان، خانوار سه نفره = 2 میلیون و 100هزار تومان و خانوار چهار نفره = 2 میلیون و 800 هزار تومان) می شود.
وی در ادامه به یکی از ویژگی های حائز اهمیت اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: دولت برای ایجاد رونق اقتصادی در شهرهای مرزنشین مقرر کرد اجناس ورودی تنها باید در داخل شهرهای مرزنشین به فروش رسد.
او تشریح کرد، خروج از مرکز شهرستان به صورت تجمعی و یا جنبه تجاری ممنوع و مجوزی ندارد، بنابراین انتظار داریم تجار محلی نگاه خویش را معطوف به تزریق کالا در سطح شهر نمایند که این امر به طور قطع منجر به رونق اقتصادی کسبه محل می شود.
براساس گزارش گمرکات کرمانشاه از گمرک بازارچه مرزی شوشمی در سال 96، 50 میلیون و 254 هزار و 335 دلار کالا به وزن 420 هزار و 728 تن به خارج از کشور صادر شد که نسبت به سال 95 از لحاظ ارزش 80 درصد و از حیث وزن نیز 35 درصد افزایش داشته است.
شهرستان پاوه با بیش از 61 هزار نفر جمعیت در شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و دارای 84 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است.
استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
سالانه بیش از 2 میلیارد دلار کالا از کرمانشاه به عراق صادر می شود که بیش از 50 درصد کل صادرات ایران به این کشور را تشکیل می دهد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد