مساجد روستاهای امام عباس و دره ژاله در مناطق زلزله زده افتتاح شدند / گزارش تفصیلی

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 297448|10:03 - 1397/02/27
نسخه چاپی
مساجد روستاهای امام عباس و دره ژاله در مناطق زلزله زده افتتاح شدند / گزارش تفصیلی
زلزله آبان 96 یکی از تلخ ترین حوادث سال گذشته بود؛ بدنبال این حادثه تلخ و دردناک " ستاد وحدت پاوه " به منظور کمک رسانی به مناطق زلزله زده و بازسازی چند مسجد در این مناطق تشکیل و با جهدی شبانه روزی ضمن ارائه کمک به زلزله زده گان، دو مسجد در این مناطق بازسازی و در کمتر از 5 ماه به شکلی زیبا و ارزشمند آماده افتتاح شدند.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛ به دنبال زلزله آبانماه 96 در مناطق ازگله و سرپل ذهاب، در شهرستان پاوه ستادی به سرپرستی حاج ماموستا ملا قادر قادری و به نام ستاد وحدت بمنظور کمک رسانی به مناطق زلزله زده آغاز به کار کرد.

 

یکی از برنامه های اصلی این ستادبازسازی مساجد تخریب شده در زلزلهبود. به همین منظور بعد از بررسی کارشناسی توسط مهندسین عضو ستاد، در گام نخست مساجد روستاهای امام عباس سرپل ذهاب و دره ژاله ازگله جهت بازسازی انتخاب و بعد از انتخاب پیمانکار و فراهم نمودن مقدمات کار از آذرماه 96 کار بازسازی این دو مسجد آغاز و بحمدالله با تلاش شبانه روزی در زمانی کمتر از پنج ماه، کار ساخت مساجد به پایان رسید و مقرر گردید روز 25 اردیبهشت 97 و قبل از فرا رسیدن ماه پرخیر و برکت رمضان طی مراسمات خاصی هر دو مسجد افتتاح شوند.

به این منظور ساعت ۶.۳۰ صبح روز سه‌شنبه مورخه 25/اردیبهشت/97ماموستا قادریدر حالیکه جمعی از خیرین شهرستان پاوه ایشان را همراهی می کردند، عازم منطقه شدند و بعد از گذشتن از طبیعت دلنواز و بکر مسیر و عبور از شهرهای جوانرود و ثلاث وارد ازگله شدند.

در سه کیلومتری شرق شهر ازگلهمنارۀ مسجدالنبی روستای دره ژالهنمایان گردید و جمع حاضر خداوند را به خاطر این توفیق و چند ماه تلاش شبانه‌روزی بسیار شکر کردند.

بعد از توقفی کوتاه و بازدید از نحوۀ بازسازی مسجدالنبی، با دلی سرشار از شوق، راهیروستای امام عباسشدند و مورد استقبال روحانیون و مسئولین و مردم روستای امام عباس قرار گرفتند تا اولین برنامۀ افتتاح را در مسجد بازسازی‌شدۀ بلال حبشی(رض) آغاز کنند.

مراسم رأس ساعت ۱۵: 10 با اعلام مجری برنامهماموستا هادی رمضانیشروع شد.

تلاوت کلام وحی توسط قاری خوش‌صداملا حیدر احمدیآغازگر برنامه بود.

سپسملا کمال امام جماعت روستای امام عباس، ضمن خیرمقدم به خیرین از زحمات ستاد وحدت تقدیر و تشکر کرد و گفت: خیرین پاوه نشان دادند که همه می‌توانیم با همت و پشتکار کارهای بزرگی را به سرانجام برسانیم.

آنگاهحاج ماموستا ملا قادر قادریطی سخنانی به دو موضوع «۱-گزارشی از کار مسجد ۲-چرا مسجد ساختیم» پرداختند.

ماموستا قادریدر بخش اول سخنان خود بهسفرشان به منطقه زلزله‌زده در اولین روز وقوع آناشاره کردند و گفتند: بنده بلافاصله به همراهی چند نفر روحانیون شورای روحانیت پاوه به منطقۀ زلزله‌زده آمده و خود را به ازگله رساندیم؛ جنازه‌ها هنوز زیر آوار بود، در مسیر بر سر چند جنازه نماز خواندیم و به سرپل ذهاب رفتیم و به‌راستی قیامت را در آنجا دیدیم و سپس برای نماز مغرب به کوییک رفتیم، در کوییک ۶۷ جنازه دفن شده بود بر سر قبر آن‌ها رفته و فاتحه‌ای خواندیم و در پایان پیامی تصویری فرستادم که به داد مردم منطقه برسید که الحمدلله مؤثر واقع شد.

امام‌جمعه پاوهافزودند: عمق فاجعه به حدی بود که مسئولین کشور و مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری و وکلا و وزرا همه به این منطقه آمدند

ایشاندر ادامه بهانگیزه از ساخت این مساجداشاره کردند و گفتند: در دشت ذهاب و ازگله مردمی را دیدیم درحالی‌که مشغول دفن جنازۀ عزیزان خود و اقامه نماز میت بر سر آن‌ها بودند؛ به ما می‌گفتند: اشکالی ندارد خانه‌های ما ویران است؛ خواهش می‌کنیم مساجد ما را بسازید، بلکه با قال الله و قال الرسول مقداری آرامش پیدا کنیم.

 امام‌جمعه پاوهسپس بهتشکیل ستاد وحدت و اهداف تشکیل آناشاره کردند و گفتند: به دنبال خواست و نیاز مناطق زلزله‌زده مبنی بر ساخت مساجد، ستادی را به نام وحدت تشکیل دادیم و تصمیم گرفتیم دو مسجد صددرصد تخریب‌شدۀ روستای امام عباس شهرستان سرپل ذهاب و روستای دره ژاله ازگله را بازسازی کنیم.

ویافزودند: بلافاصله بعدازاین تصمیم کار آواربرداری و تسطیح را آغاز نمودیم و بهمن‌ماه ۹۶ نیز در مسجد جامع خطبه‌ای خواندم که دو تن از خیرین پاوه به نام‌های آقای حاج محمد ولدبیگی و آقای غفار ولدبیگی هزینۀ بازسازی یک مسجد دیگر را تقبل کردند و کلنگ آن نیز در روستای میدان نمک حومۀ ثلاث باباجانی به زمین زده شد و به فضل پروردگار بعد از ماه مبارک رمضان شاهد افتتاح این مسجد هم خواهیم بود.

ایشاندر پایان بخش اول سخنان خود گفتند:هدف ما از این کار آن بود که مردم از ما تقلید کنند و هر شهرستانی مسجدی یا مدرسه‌ای و یا چند منزل مسکونی بسازد؛ مردم شهرستان پاوه با ایثار جلو آمدند، حتی زنان کلاس قرآن مسجد قبا انگشتری خود را برای خرج این مساجد به ما تحویل دادند و این بسیار باارزش بود و از میان خیرین از ۵۰ هزار تومان تا ۷۰ میلیون تومان (آقای علی صالح) داشته‌ایم.

امام‌جمعۀ پاوهدر بخش دوم سخنان خود بهچرایی ساخت مسجدپرداختند و گفتند:مسجد در اسلام جایگاه خاصی داردو تخصص ما درزمینهٔ مسجد سازی است و به این خاطر مسجد ساخته‌ایم که در آیین اسلام مسجد محل عبادت و محل تربیت انسان و محل اعلام جنگ و صلح بوده است و ما در ۸ سال دفاع، از مسجد در راستای بسیج مردم و اخبار جبهه و سایر قضایا استفاده کرده‌ایم.

ایشانبه تکرار واژه مسجد در قرآن کریم اشاره کردند و گفتند: در قرآن کریم ۲۸ بار مسجد و مشتقات آن آمده است و این امر دلیل بر اهمیت مسجد است و کار مسجد سازی کار پیامبران بوده است و پیامبران الهی به سهم خود مسجد ساخته‌اند؛ ازجمله مسجدالحرام را حضرت ابراهیم (ع)، مسجدالأقصی را حضرت سلیمان و مسجدالنبی را حضرت محمد (ص) ساخته‌اند.

امام‌جمعه پاوهاضافه کردند: پیامبر ما وقتی وارد مدینه شدند در قدم اول مسجد مدینه را ساختند و در آن مسجد، شاگردانی فارغ‌التحصیل شدند که پیام اسلام را تا جنوب چین و فرانسه و استانبول و قازان روسیه بردند.

ایشانسپس به مصیبت بزرگ عصر حاضر اشاره کردند و گفتند:مصیبت بزرگ عصر ما تندروی داعش است که خروجی آن قتل، انفجار و انتحار است، شکی ندارم بزرگ‌ترین لطمه را داعش به اسلام و مسلمانان بخصوص به اهل سنت زد و ما نباید این مسئله را فراموش کنیم.

امام‌جمعه پاوهاضافه کردند: ضربه‌ای که اهل سنت و جماعت از داعش دیده‌اند، به‌مراتب خیلی بیشتر از آقایان اهل تشیع است. در عراق ۸۶ ٪ کسانی که صدمه دیده‌اند، اهل سنت بوده‌اند.

ماموستا قادریدر ادامه به حدیثی از پیامبر اسلام اشاره کردند و گفتند: پیامبر اسلام می‌فرماید:عالمان وارسته کسانی هستند که با تندروی مبارزه می‌کنند. الحمدلله اکثر علمای ما مخالف تندروی بوده و هستند و مردم را به وسطیت و اعتدال راهنمایی می‌کنند..

ایشانسپس بهتصمیم ترامپ در خصوص انتقال سفارت آمریکا به کنارمسجدالأقصى اشاره کردند و گفتند: ديروز خبردار شدیم داماد رئیس‌جمهور دیوانۀ آمریکا که فردی یهودی است به همراه همسرش خیلی ساده در مقابل ١/٥ میلیارد مسلمان سفارت آمریکا را به قدس بردند و هیچ‌کس هم نبود بگوید چکار می‌کنید، هنگامی‌که فلسطینیان محروم به این دستور شیطانی ترامپ اعتراض کردند ۵۷ نفر از آن‌ها شهید و ۲۷۰۰ نفر هم مجروح شده‌اند.

ماموستا قادریافزودند: دیروز خیلی ساده در محل اسرا و معراج پیامبر اسلام پرچم امریکا را برافراشتند و گفتند ازاین‌پس بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل است و ما مسلمانان هم به حدی دچار تفرقه و اختلاف هستیم که هیچ کاری غیر از نفرین نمی‌توانیم انجام دهیم.

ایشانسپس قضیه لغو برجام را از منظر دینی و اجتماعی و اقتصادی موردبحث قرار دادند و گفتند: ازلحاظ دینی قطع رابطه با کشور مستبد و کافری چون آمریکا برای ما خیر است ولی در امور اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی قطعاً اثرات منفی دارد. راه‌حل آن وحدت و استقامت و صبر است.

ماموستا قادریداعش نظامی را تا ۹۰٪ تمام‌شده دانستند و گفتند: هرچند داعش نظامی از بین رفته است اما داعش فرهنگی و فکری در بین جوانان ما در حال رشد است امیدوارم جوانان ما در مساجد چنان تربیت نشوند که فردا آنان هم به داعشی نو تبدیل شوند.

امام‌جمعه پاوهاضافه کردند: برای جلوگیری از گسترش تندروی باید سعی کنیم روحانیون شایسته، امامت جماعت مساجد را به عهده بگیرند و نگذارند تندروی رشد کند چرا که یک بار تندروی را آزمایش کردیم خروجی آن خوب نبود، دیگر بس است.

بعد از سخنان ماموستا قادری گروه دف‌نوازی پاوه به اجرای برنامه پرداختند و با اجرایی خیلی خوب، حاضرین را به وجد آوردند.

سپسماموستا محمدی امام‌جمعه محترم اهل سنت کرمانشاهسخنرانی کرد و گفت: خداوند بزرگ شهادت داده است به ایمان آن‌هایی که مسجد می‌سازند.

وی گفت:چیزی که سبب شده است عزیزانی از پاوه بیایند و در اینجا شبانه‌روزی کار کنند و مسجد بسازند، بی‌شک ایمان به خدا و رسول خدا و عشق و علاقه به دین مبین اسلام است. خداوند به همۀ آن‌ها پاداش خیر بدهد.

در ادامه برادرمحمد رشید امینیشعری زیبا را تقدیم حضار کردند. اشعار وی خیلی مناسب با ایام رمضان بود و موردتوجه حاضرین قرار گرفت.

آنگاه آقایجمالی نیا فرماندار محترم سرپل ذهابنکاتی را تقدیم حضار نمود و گفت: مردم شهرستان‌های زلزله‌زده مردمی هستند که ناملایماتی را در گذشته دیده‌اند. اما هیچ ناملایمات و بحرانی کمر این مردم را خم نکرده و زلزله هم نمی‌تواند مردم ما را دچار ناراحتی کند.

ایشانبه نعمت امنیت اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین و نامی‌ترین افراد شهدای ما در حوزۀ اورامانات از شهدای اهل سنت هستند که خون آن‌ها ریخته شد تا ما امنیت و آرامش خود را با همین مردمانی که دارند در کنار مرز زندگی می‌کنند تقسیم کنیم.

ماموستا ثنایی امام‌جمعۀ محترم اهل سنت سرپل ذهابدیگر سخنران مراسم بود که حاضرین را به وحدت دعوت کرد.

ویضمن تشکر از اقدامات ستاد وحدت پاوه گفت: برای ماموستا قادری و تمامی اعضای ستاد وحدت آرزوی صحت و عافیت و طول عمر دارم و امیدوارم مردمان دیگر نیز با تأسی از حرکت ایشان در امر ساخت مسجد قدمی بردارند.

در پایان مراسم از آقایانمهندس علیزادهوطه ازکاتاز عوامل ساخت مسجد تقدیر شد وماموستا سیدجبارنیز دعای پایانیمراسم مسجد امام عباسرا قرائت نمود.

در ساعت ۴۰: ۱۲ مراسمروستای امام عباسبه پایان رسید و حضار حاضر در مسجد روستای امام عباس را به‌قصد روستای دره ژاله ترک کردند.

ساعت 00: 13 جمعیت حاضر به روستای دره ژاله رسیدند. در مسجد سفرۀ ناهار پهن بود و بعد از صرف ناهار، بلافاصله نماز ظهر به جماعت اقامه شد و برنامۀ افتتاح مسجد دره ژاله رأس ساعت ۲ بعدازظهر شروع شد.

مجری برنامه دره ژاله آقایجمال مرادیبودند که بعد از ذکر مقدمه‌ای از آقایملا بلال مرادیجهت قرائت قرآن دعوت نمود و ایشان هم ضمن تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، فضایی ملکوتی به مجلس بخشید.

سپس گروهقصیده خوانی مسجد قباتوسط سه نفر از روحانیون قصیده‌ای بسیار زیبا را در وصف حضرت رسول معنویت خاصی به مجلس بخشیدند.

در ادامهحاج ملا احمد شیخی امام‌جمعۀ محترم ثلاث باباجانیضمن تشکر از حضور مهمانان و حضار گفت:امروز آمده‌ایم تا ضمن شکر پروردگار، و دعای خیر برای دست‌اندرکاران و خیرین عزیز از زحمات آنها تشکر کنیم؛ بخصوص از جناب ماموستا قادری که به‌راستی ثابت کردند که عالِمِ عالَمی هستند.

بعد از سخنانماموستا شیخیگروه دف‌نوازی پاوه برنامه دیگری اجرا کردند

در ادامهماموستا اسامه مرادیسخنران بعدی بود که در صحبت‌هایش مطالب ارزنده‌ای بیان و از اعضای ستاد وحدت و جناب ماموستا تشکر کرد.

ویدر آخر گفت: خداوند خیلی دوست دارد مخلوقاتش شکرگزار نعمت‌هایش باشند. اگر شکرگزار خداوند باشیم نعمت خداوند بر ما فزونی خواهد یافت.

برنامۀ بعدی شعرکاک هادی سپنجیبود که به زبان هه ورامی، شعری در وصف رمضان با صدای رسا تقدیم حضار نمود.

آخرین سخنرانماموستا براتی امام‌جمعۀ محترم ازگلهبود که ایشان هم ضمن تشکر از ماموستا قادری و ستاد وحدت گفت: در جریان زلزله تنها خانه‌ای که فراموش شد، خانه خدا بود؛ خدایی که تبعیض قائل نشد و خانه خود را در کنار خانه‌های مردم زلزله‌زده ویران کرد. اگرچه در امر بازسازی دولت هم مشغول بازسازی خانه‌های مردم است، جناب ماموستا ملا قادر و خیرین پاوه آستین همت و مردانگی را بالا زده و خانۀ فراموش‌شده پروردگار را در روستای مورداشاره برای مسلمانان این منطقه بازسازی نمودند شاید دیگران هم از این کار الگو بگیرند و این کار ارزشمند و ستودنی است و هرگز فراموش نخواهد شد.

در این مراسم نیز از آقایانمهندس وهبی احمدیوحاج تحسین قادریبه خاطر تلاش شبانه‌روزی در بازسازی مسجدالنبی روستای دره ژاله تقدیر و تشکر به عمل آمد

در پایان مراسمجناب ماموستا قادریطی سخنانی کوتاه از تمامی دست‌اندرکاران و حضار و مسئولین تشکر و تقدیر نمودند و با صلوات بر پيامبر خاتم (ص) مراسم در ساعت ۳۰: ۱۵ به پایان رسید؛ فالحمدلله اولاً و آخراً

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد