اندر مصائب مستأجران زلزله زده؛

آهنگ کوچ!

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297416|02:05 - 1397/02/12
نسخه چاپی
آهنگ کوچ!
مستاجران شهرهای زلزله زده این روزها ناامید از تامین سرپناه یکی پس از دیگری آهنگ کوچ از دیارشان را می خوانند.

به گزارشهزار ماسوله، تا همین چند ماه پیش و قبل از زلزله ویرانگر سقفی روی سرشان بود هرچند آن هم مال خودشان نبود، اما زندگی در آن چهاردیواری جریان داشت، امیدی بود و حالا نیست، نیست که مجبورند از شهر و دیارشان کوچ کنند و شاید در نهایت به حاشیه های یک شهر دیگر پناه ببرند.

می گفت "راستش را بخواهی دیگر امیدی به سرپناه نداریم و تصمیم گرفته ایم از اینجا برویم، نه اینکه نخواهیم بمانیم و شهرمان را دوباره سرپا کنیم اما مجبوریم..."

مجبورند چون در تصمیمات دولت از همان ابتدا برای اهدای کانکس تبعیض دیدند به بهانه اینکه شهر به حلبی آباد تبدیل می شود و سیمای شهر بهم می ریزد! به آنها کانکس ندادند، آنهایی که تعدادشان هم کم نیست و نیمی از شهر سرپل ذهاب هستند که مستاجر بودند و حالا بیشترین آسیب را از این فاجعه دیده اند و شرایط خوبی هم ندارند.

زندگی در چادر را زیر سرمای منفی 15 درجه تجربه کردند، برخی ها حتی شاهد مرگ کودکانشان بودند در این سرما که امان بزرگترها را هم بریده بود، آن روزها گذشت و این روزها اما باید با گرما و بیماری های مختلف برای زنده ماندن بجنگند و انگار این مصائب تمامی ندارد.

کاری نداریم که با این استدلالات به قول خودشان منطقی چه مشکلاتی را برای مستاجرین پیش آورند و اصلا هم از خودشان نپرسیدند که مستاجری که توان تامین سرپناه دوباره را ندارد اگر کانکس نداشته باشند آیا قید خیابان و پارک ها را می زند یا مجبورند سال های سال در همین چادر و کپرها زندگی کنند؟ الان سیمای شهر با چادرها بهم نریخته است؟

اما قطعا به این کار داریم که برنامه های جایگزینشان برای مستاجران به کجا کشیده شد، چکار کرده اند در این مدت برای مستاجران که داد همه درآمده است و مسئولان هنوز هم درگیر برگزاری جلسات بازسازی هستند و هنوز حتی زمین مشخصی در این قریب 6 ماه برای احداث مجموعه های مسکونی در نظر گرفته نشده است.

سالاری: با این تسهیلات قطعا مستاجران نمی توانند صاحبخانه شوند

حالا این 3 هزار خانوار مستاجر سرپل ذهابی مانده اند و تسهیلاتی که کفاف احداث یک سرپناه هم نمی شود، حتی معاون امور عمرانی استاندار هم در جلسه اخیر ستاد بازسازی بر این موضوع صحه گذاشت و گفت:مستاجران قطعا نمی توانند با این پول واحدهای خود را بسازند اما این شرایطی است که دولت فراهم کرده تا آنها که توانایی دارند از این امکان برای خانه دار شدن استفاده کنند.

مهرداد سالاری در این جلسه تصریح کرد: برای جمعیتی که در شهرها مستاجر هستند، راه و شهرسازی در۳شهر اصلی تامین زمین کند و با ساماندهی افراد، آپارتمان هایی احداث و با شرایطی که بعدا اعلام می شود به آنها واگذار کنند.

از مسکن مهر تا ساخت واحدهای جدید

اوایل صحبت از اعطای واحدهای خالی و بدون متقاضی مسکن به مستاجران زلزله زده می شد و حتی استاندار درستاد بازسازی 12 بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد که "به مستاجرین مناطق زلزله زده درصورت تمایل، از واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی اختصاص داده می‌شود".

بازوند در 26 بهمن ماه سال گذشته در جلسه ستاد بازسازی با اشاره به در نظر گرفتن تسهیلاتی جهت مستاجرین مناطق زلزله‌زده، گفت:حدود سه هزار مستاجر در این مناطق داریم که بر اساس مصوبه هیات دولت به مستاجرین شهری 40 میلیون تومان و مستاجرین روستایی 30 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود تا بتوانند صاحب خانه شوند. این افراد چنانچه زمین ندارند نیز باید با کمک راه و شهرسازی فکری برای تامین زمین مورد نیاز آنان شود.

اما حالا صحبت از احداث واحدهای جدید در قالب مجتمع های مسکونی شبیه همان مسکن مهر برای زلزله زدگان می شود و به نظر حداقل تا چند سال آینده مستاجران زلزله زده باید در انتظار تحویل واحدهای مسکونی باشند و با مصائب چادر و کپرها سر کنند!

روند کند بازسازی مناطق زلزله زده /درخواست افزایش تسهیلات بازسازی

با وجود گذشت قریب به 6 ماه از زلزله و آغاز عملیات بازسازی این مناطق اما آنهایی که صاحبخانه بودند هم برای بازسازی منازلشان هنوز با مشکلات فراوانی دست به گریبانند و با این روند کند بازسازی تکلیف مستاجران دیگر کاملا روشن است.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب هم با انتقاد از تاثیرات سوء نوسانات نرخ ارز بر بازسازی مناطق زلزله زده، خواستار تصمیم دولت برای افزایش تسهیلات بازسازی شده است.

با تمام این تفاسیر مستاجران زلزله زده که به واقع مظلوم ترین افراد در این فاجعه هستند با مشکلات عدیده ای درگیر هستند که مهمترین آنها دغدغه یک سرپناه است که هنوز هم برای آنها تصمیمی گرفته نشده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد