مشاهده "پلنگ ایرانی" در پاوه

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 297387|08:16 - 1397/02/01
نسخه چاپی
مشاهده "پلنگ ایرانی" در پاوه
رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه از مشاهده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده "بوزین و مرخیل" خبر داد.

به گزارشهزار ماسوله،  محمداخگرزاده به خبرنگار ما گفت: یک قلاده پلنگ ایرانی برای اولین بار در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل از توابع شهرستان پاوه استان کرمانشاه مشاهده شد.

 

وي افزود: روز ۲۴ فروردین سال جاری، یکی از دامداران در تماس با اداره محیط زیست پاوه اعلام کرد كه بر اثر حمله یک جانور وحشی، دو بز اهلی متعلق به او ازبین رفته‌اند. محمد اخگرزاده، رييس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه در این باره گفت: به دنبال این حادثه اکیپی از نیروهای محیط‌زیست و یک گروه مستندساز عازم منطقه مربوطه شده و با راهنمایی دامدار زیان دیده به محل حضور لاشه بزها رسیدند.

 

وي افزود: اخیرا با همکاری اين مستندسازان و با نصب دوربین تله‌ای و استفاده از طعمه دو لاشه بز که روز قبل توسط دو قلاده پلنگ در همان حوالی مورد حمله قرار گرفته بود، تصاویر این گونه با ارزش  ثبت شد.

 

گفتني است سا‌ل‌های متمادی است که دامداران و بومیان ساکن حاشیه منطقه حفاظت شده «بوزین» و «مره خیل» در شهرستان پاوه در استان کرمانشاه آثار و شواهدی از وجود پلنگ را در این منطقه مشاهده می‌کنند. از جمله این علايم شنیدن صدای پلنگ و از بین رفتن دام‌های اهلی به‌خصوص بز و گوسفند توسط جانوری شکارچی بوده که مردم منطقه اعتقاد داشتند کار پلنگ است. اما تاکنون هیچ مستندی از حضور پلنگ در این نقطه از کشور وجود نداشته و حتی اداره محیط زیست شهرستان پاوه نیز نمی‌توانست با قطعیت در مورد حضور یا عدم حضوراين گونه ارزشمند اظهار نظر کند.

 

نکته جالب توجه اینجاست که فاصله زمانی تنظیم دوربین و ثبت نخستین تصویر از پلنگ کمتر از یک ساعت است که نشان می‌دهداين حيوان در نقطه‌ای در همان نزدیکی حضور داشته و منتظر دور شدن انسان‌ها برای تغذیه از طعمه‌اش بوده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد