مردم مصیبت دیده عفرین، در اوج بی‌کسی، آواره و دربه‌در شدند

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 297333|23:26 - 1397/01/03
نسخه چاپی
مردم مصیبت دیده عفرین، در اوج بی‌کسی، آواره و دربه‌در شدند
خطیب جمعه پاوه در خطبه های امروز نماز جمعه پاوه به اوضاع دنیا در سال ۹۶ اشاره کردند و گفتند: سال ۹۶ برای مسلمانان سالی مبارک نبود و قتل و کشتار و دربه‌دری و ناامنی را در افغانستان و میانمار و یمن و عراق و سوریه و لیبی و بسیاری از نقاط دنیای اسلام شاهد بودیم؛ کمی نزدیک‌تر برای برادران کُرد ما هم سالی مبارک نبود و اگر بقیه حامی و پشتیبانی داشتند؛ آن‌ها در اوج بی‌کسی آواره و دربه‌در شدند.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛حاجماموستاملاقادرقادریدر اولین خطبه سال ۹۷ به تاریخ(۰۳/فروردین‌ماه/۹۷)که با حضور باشکوه مردم مؤمن و نمازگزار پاوه، در مسجد جامع اقامه شد، در ابتدای سخنان خود بهار عبادت و بهار طبیعت را به نمازگزاران تبریک گفته و خاطرنشان کردند: فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال مصادف با ماههای مبارک رجب، شعبان و رمضان است؛ لذا این دو بهار فرخنده را تبریک و شادباش عرض نموده و از خداوند بزرگ برای همه نمازگزاران و تمامی مسلمین آرزوی توفیق و عزت و کرامت دارم.

خطیب جمعه پاوهدر بخش اول خطبه‌ها در ادامه بحث سیرت و زندگانی پیامبر اسلام (ص) به چگونگیغزوۀ موتهپرداختند و گفتند: علت وقوع غزوۀ موته به این دلیل بود که پیامبر اسلام حارث بن عُمیر را به‌عنوان پیک و نمایندۀ خود به بصری فرستادند و حاکم بصری او را شهید کرد، پیامبر اسلام با شنیدن خبر شهادت شاگرد دلسوز خود خیلی ناراحت شد و فرمود: این عمل را از یاد نخواهم برد.

ماموستا قادریاضافه کردند: به دنبال شهید کردن این صحابی جلیل در سرزمین روم هرکس اسلام را قبول می‌کرد، تحت‌فشار قرار می‌دادند؛ یا او را وادار به بازگشت به مسیحت و یا او را می‌کشتند؛ مع‌هذا پیامبر اسلام گروهی را متشکل از ۸ نفر به سمت منطقه رومیان و مسیحیان فرستادند که مردم را به اسلام دعوت کنند، آن‌ها ضمن رد دعوت این گروه ۸ نفره همگی آن‌ها به‌جز یک نفر را که تصور می‌کردند او نیز کشته شده است، شهید کردند و آن یک نفر به مدینه بازگشت و خبر حادثه را به پیامبر اسلام (ص) عرضه کرد.

ویافزودند: در این فاصله خبر رسید رومیان  ۱۰۰ هزار نفر را برای حمله به مدینه آماده کرده‌اند؛ پیامبر اسلام (ص) فرمود دیگر جایز نیست سکوت کنیم. ظرف مدت دو روز ۳ هزار نفر از مسلمانان آمادۀ جنگ شدند و پیامبر اسلام در آن جنگ ۳ نفر به‌عنوان فرمانده تعیین فرمود؛ اولین نفر زید بن حارثه بود نفر دوم  جعفر بن ابی‌طالب و نفر سوم عبدالله بن رواحه .

امام‌جمعه پاوهدر ادامه بهفرازی از خطبه پیامبر اسلام قبل از خروج سپاه مسلمین از مدینهاشاره کردند و گفتند: پیامبر اسلام خطاب به یاران باوفایش فرمود: بانام خدا کارتان را شروع کنید؛ به کسی ظلم نکنید؛ بچه‌های صغیر مردم را نکشید؛ زنان را آزار ندهید و مردان پیر و نحیف باید از دست شما محفوظ باشند؛ زراعت مردم را خراب نکنید؛ درختان را قطع نکنید و منازل مردم را ویران نکنید؛ این دستور واقعی اسلام است.

ویتصریح کردند:متأسفانه امروزه شاهدیم گروه‌هایی به نام دین مال مردم را می‌خورند، به مال و جان مردم تعدی می‌کنند و به زنان و مردان مسلمانان رحم نمی‌کنند و به نام اسلام هر چه بخواهند انجام می‌دهند.

ایشانسپس بهدرگیری سپاه اسلام با رومیاناشاره کردند و گفتند: مسلمانان و رومیان در موته درگیر شدند زید بن حارثه شهید شد و جعفر بنا به توصیه رهبر خود، پرچم را به دست گرفت، دستش را قطع کردند، پرچم را به دست دیگرش گرفت، آن دستش را نیز قطع کردند؛ عبدالله بن رواحه نگذاشت پرچم به زمین بیفتد و آن را به دست گرفت و او را نیز شهید کردند، گروهی از سپاه مسلمانان به مدینه بازگشتند؛ بسیاری از آن‌ها ماندند و خالد بن ولید را به‌عنوان فرمانده خود انتخاب کردند و به رهبری خالد بن ولید جانانه جنگیدند و خالد نظم خاصی به سپاه اسلام بخشید و سپاه روم را ناچار به عقب‌نشینی کردند و آن گروه از مسلمانان که به مدینه بازگشته بودند مورد سرزنش مردم مدینه قرار گرفتند و حتی خانواده‌های آن‌ها در را به روی آن‌ها نگشودند؛ می‌گفتند: توقع داشتیم شما هم می‌جنگیدید و مثل زید و جعفر و عبدالله شهید می‌شدید.

امام‌جمعۀ پاوهگفتند:حضرت به‌محض شنیدن خبر شهادت فرماندهان سپاه اسلام، امر فرمود تا مسلمانان در مسجدالنبی جمع شوند. هر کس فکری می‌کرد؛ چه شده است رسول خدا (ص) ما را احضار کرده است؟ حضرت در منبر قرار گرفت و فرمود: زید و جعفر و عبدالله شهید شده‌اند، برایشان دعای خیر کنید. آنگاهبه منزل جعفر به نزد اسما همسر جعفر رفت و بر سر فرزندان جعفر دست نوازش کشید؛ همسر جعفر که زنی زیرک بود گفت: یا رسول‌الله این نوازش شما نشانه این است که جعفر شهید شده است و پیامبر اسلام خبر شهادت جعفر را به اسما داد و صدای گریه اسما بلند شد.

ایشاندر ادامه بهسه پیام این حرکت رسول‌الله (ص)اشاره کردند و گفتند:اگرچه ما در فوت برادران و خواهران مسلمان همیشه برای عرض تعزیه به نزد مردان می‌رویم اما پیامبر اسلام به نزد همسر جعفر رفت تا به ما پیام دهد که اگر کسی از ما فوت کند زنان بیشتر از مردان نیاز عاطفی دارند؛ باید به نزد زنان برویم و به آن‌ها دلداری دهیم.

ماموستا قادریادامه دادند:پیامبر اسلام به حرم‌هایش توصیه فرمود باتوجه به اینکه وضع خانواده جعفر خوب نیست؛ چند روزی برای آن‌ها غذا درست کنند تا وضعشان عادی شود؛اما امروزه شاهدیم؛ روز سوم و هفته و چله و سرسال با هزینه‌های سرسام‌آور برای فوت‌شدگان می‌گیرند و وابستگان فوت‌شدگان، در کنار فوت عزیزانشان مالشان هم ویران می‌شود؛ درحالی‌که سنت این است همسایگان و فامیلان باید در این مدت سه روز برای خانواده میت غذا فراهم کنند

خطیب جمعه پاوهدر بخش دوم خطبه‌ها بهاوضاع دنیا در سال ۹۶اشاره کردند و گفتند:سال ۹۶ برای مسلمانان سالی مبارک نبود و قتل و کشتار و دربه‌دری و ناامنی را در افغانستان و میانمار و یمن و عراق و سوریه و لیبی و بسیاری از نقاط دنیای اسلام شاهد بودیم؛ کمی نزدیک‌تر برای برادران کُرد ما هم سال مبارکی نبود و اگر بقیه حامی و پشتیبانی داشتند؛ آن‌ها در اوج بی‌کسی آواره و دربه‌در شدند.

ایشانادامه دادند:هرچند در سال ۹۶ گروه منحرف و تندروی داعش به‌ظاهر از بین رفتند و این یک توفیق بود، اما فکر داعش همچنان ما را آزار می‌دهد و در مساجد دارند جوانان ما را به انحراف می‌کشانند؛ که در این خصوص هشیاری لازم است.

ماموستا قادریبهاتفاقات کشورمان در سال ۹۶اشاره کردند و گفتند:در مملکت ما در سال ۹۶ قضایای بسیاری رخ داد؛ فوت برادران و خواهران ما در تصادفات، غرق شدن کشتی، سقوط هواپیما، زلزله کرمانشاه، فشارهای خارجی، انتقادهای بی‌ثمر داخلی و نبود هماهنگی در بین مسئولین از مشکلات سال گذشته بود

ویادامه دادند: به حمد خدای بزرگ، مردم شریف ایران در انتخابات و سایر صحنه‌ها حضور گرم داشتند و بسیاری از توطئه‌ها را خنثی کردند و امروز ما به نسبت اطراف خود امنیت داریم و از این بابت شاکر پروردگار هستیم.

امام‌جمعۀ پاوهدر بخش سوم خطبه‌ها بهنوروز امسالپرداختند و گفتند:نوروز امسال، چهلمین نوروز در انقلاب اسلامی است که با بقیه نوروزها در سال‌های گذشته متفاوت بود.

ایشاناضافه کردند:در گذشته اگر کسی آتش نوروز روشن می‌کرد مورد اذیت قرار می‌گرفت و بعضاً زندانی می‌شد اما امسال در بسیاری از شهرهای کردنشین ایران مسئولان خودشان آتش روشن و مردم را تشویق به انجام مراسم و رقص و پای‌کوبی کردند؛ و این جای سؤال است که مسئولان سیاسی و مذهبی بیایند و کاری را ترویج کنند که چند سال پیش خود مخالف آن بودند!

ماموستا قادریبهمصیبت مردم آواره عفریناشاره کردند و گفتند:قرار بود امسال به خاطر عفرین و دربه‌دری مردم کورد، کوردها رقص و پای‌کوبی را کمتر کنند؛ اما امسال از هرسالی بازار رقص و شادی گرم‌تر بود، در گذشته اگر همسایۀ ما فوت می‌کرد به احترام او ما عروسی را به تأخیر می‌انداختیم؛ اما کسی به خاطر آن مردم بیچاره از شادی خود نگذشت و به مصیبت آن‌ها اهتمام نکرد و این نیز جای تعجب است؛ پس برادری کجا رفته است؟

ایشانافزودند:در خلال این هفته بعضی سایت‌ها به خاطر عفرین هزاران دشنام به خدا و پیامبر دادند؛ مدیران همان سایت‌ها در روز نوروز با روشن کردن آتش و گرفتن دست زنان خود، رقص و پای‌کوبی کردند؛ و در بعضی از روستاها و شهرستان ما نیز که تا سال گذشته خود را صاحب شش دانگ اسلام معرفی می‌کردند؛ امسال بیش از دیگران به رقص و پای‌کوبی مشغول‌اند. این‌ها همه جدیدند.

ویافزودند:در بین مردم معروف است یک‌بار جمعی از پاسداران در شهر مهاباد راهپیمایی می‌کنند و شعار الله‌اکبر سر می‌دهند؛ یک نفر از احزاب مخالف نظام به‌سوی آن‌ها تیراندازی می‌کند؛ خانمی به تیرانداز می‌گوید از خدا بترس، آن‌ها الله‌اکبر می‌گویند، چرا تیراندازی می‌کنید؟ طرف در جواب آن خانم می‌گوید: آن الله‌اکبر، بودار است.

امام‌جمعۀ پاوهدر پایان گفتند:یا من اشتباه می‌کنم یا هر چه امسال می‌بینم بودار است؛ از الله‌اکبر تندروها گرفته تا آتش نوروز و تغییر موضع مسئولان و حرکات مشکوک بعضی از مسلمانان؛  از خدای بزرگ میخواهم عاقبت همه ما را ختم به خیر گرداند.

ویافزودند:بنده نه اهل غیب و نه اهل کشف هستم؛ اما تجربه اندکی دارم و براساس همین تجربه گمان نمی‌کنم سال ۹۷ سال خوبی برای ما باشد؛ زیرا کماهوالحق شکرخداوند را به‌جای نمی‌آوریم؛ خدای بزرگ می‌فرماید:لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ.شکر کم است و گناه بیش. مع‌هذا عاجزانه از خداوند خواستارم سال ۹۷ سال مبارکی باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد