فرماندار شهرستان پاوه :

اورامانات مشمول مناطق زلزله خیز استان شد /تشویش افکار عمومی علاوه براینکه جرم است گناه نیز هست

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296904|12:59 - 1396/09/09
نسخه چاپی
اورامانات مشمول مناطق زلزله خیز استان شد /تشویش افکار عمومی علاوه براینکه جرم است گناه نیز هست
فرماندار پاوه در جلسه کارگروه اشتغال شهرستان پاوه به تشریح موضوعات اخیر در مورد زلزله و پیگیری های صورت گرفته در مورد مشمول شدن شهرستان پاوه به عنوان منطقه زلزله زده پرداخت .

به گزارشهزار ماسوله، در نشست کارگروه اشتغال با حضور اصحاب رسانه فرماندار پاوه گفت :همانگونه که آگاه و مستحضر هستید در استان کرمانشاه زلزله ای به وقوع پیوست که تعدادی از هم استانی های ما جان خود را در این حادثه از دست دادند و تعدادی هم مجروح شدند که هم اکنون در گوشه بیمارستانها تحت مداوا می باشند. عده زیادی هم متحمل خسارتهای مالی از لحاظ منازل مسکونی و محلهای تجاری و خسارتهای کشاورزی و … شدند که انشا ءالله خداوند کسانی را که براثر این حادثه در سینه خاک می باشند مورد قرین رحمت خود قرار دهد و برای مجروحین عزیز آرزوی شفای عاجل و سلامتی را داریم .

پرویز ایده پورادامه داد و افزود : طبیعتا در بحرانی مثل زلزله اولین کاری را که مدیران باید پیگیری نمایند بحث امداد و نجات است که عملیات امداد و نجات تلخ ترین مرحله می باشد چون در این مرحله خبرها و آمارهای ناخوشایندی به گوش می رسند .

ویدر تشریح شدت زلزله اخیر سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی گفت : زلزله اخیرآنقدر شدید بوده است که حتی سایه بانی را برای ساکنین آنجا بجا نگذاشته است.

ایده پورافزود : در حادثه زلزله بعد از مراحل امداد و نجات مرحله اسکان موقت در قالب چادر یا کانکس می باشد که بعداز این مرحله مردم ومسئولین شروع به باز سازی و نوسازی منازل مسکونی اقدام کرده اند و در حال تامین اسکان دایم برای حادثه دیدگان می باشند.

فرماندار پاوهگفت : بعضی از شهرستانهای استان نسبت به نزدیکی و دوری از مرکز زلزله خسارتهای مالی و جانی بر آنها وارد شده است بعضی کمتر بعضی بیشتر ، ما وظیفه داریم هوای مردم را که سرمایه اصلی نظام هستند داشته باشیم و بزرگترین شاخص در این ایام بالا بردن روحیه مردم  و کاهش استرس و اضطراب آنها است.

ویسپس به موضوع زلزله در پاوه پرداخت و گفت :ما با همکارانمان بصورت چراغ خاموش تمامی کارها را در زمینه زلزله پاوه انجام دادیم و شاید شهرستان پاوه اولین شهرستانی بوده است که بعداز واقعه زلزله با زحمات مهندس رضایی و ستاد بحران بحث برآوردهای خسارت را بسته ایم و ما در اسرع وقت پرونده ها را جهت اقدام به جایی که قرار بود فرستاده شود ارجاع دادیم.

ایده پورسپس به جوسازی ها در موضوع زلزله اخیر در پاوه پرداخت و گفت : یک سری بحثهایی وجود دارد که بعضی ها از روی دلسوزی (البته ما می گوییم دلسوزی ) در سایتها منعکس می کنند آقا چی شد،؟ حق پاوه ضایع شد؟ فلانی به پاوه آمد چکار کرد ؟ طرح چنین موضوعاتی که میشه آنها را بولد کرد و  اعصاب مردم را خراب کرد، اما کسی بایستی اینجا و یا در هر جایی نقطه ی آسیب پذیر را معرفی کند، که مسئول است، مسئول نیز کسی هست که مورد سوال قرار می گیرد، پس بنابراین ما بایستی از مسئول سوال بکنیم ، از آنهائیکه بایستی مورد سوال واقع شود، باید پرسید، شهرستان ، چه وضعیتی دارد؟  …

ویتصریح نمود: شدت زلزله دنیا را تکان داد، مقام معظم رهبری پیام داد، چون ایشان می دانند که ۷٫۳ ریشتر یعنی چه؟ مقامات مسئول از رئیس جمهور، وزرا، فرماندهان کل سپاه و ارتش یکی پس از دیگری به استان آمدند و آنان می دانستند، عمق قضیه تا کجاست، در ادامه تصمیماتی اتخاذ گردید که طی آن  تفویض اختیاراتی  به مسئولین استان ( استاندار) صورت گرفت، استاندار نیز به معاونین خود اختیاراتی دادند تا با برسی جمیع شرایط در نهایت به یک تصمیم واحد نائل آیند، که چه شهرستانی خسارت دیدند و چه شهرستانی مشمول مناطق زلزله زده شناخته می شود؟

ایده پور با قرائت مصوبه جلسه تبیین فرآیند خسارت زلزله اخیر، خبر مسرت بخشی که طی آن شهرستان هائیکه مستند به تصویب نامه (هیئت محترم وزیران) مشمول مناطق زلزله زده ی غرب کشور شدند را به ترتیب شامل شهرستان کرمانشاه، قصرشیرین، سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر، جوانرود، پاوه،گیلانغرب و اسلام آبادغرب اعلام وعنوان نمود.

فرماندار پاوه به سیر مراحل انجام کار اشاره نمود و گفت: قرار نیست در روز اول حادثه به بعضی از مباحث حاشیه ای پرداخت، نجات، امداد و اسکان اولویت اساسی فعل وانفعالات انجام شده است وبازسازی و.. در مراحل بعد انجام می گیرد، ونباید انتظار داشت، مطلبی که رسمیت آن مشخص ومحرز نگردیده توسط مسئولی عنوان گردد، اینک که پاوه نیز مشمول مناطق زلزله زده است،زمان اعلام آن فرارسیده است،  سوال این است؟ آنهائیکه به این شاخ زدند که پاوه حذف شده است، اینک چه جوابی خواهند داد؟!!

وی به ذکر نکته ای در دفترخاطرات خویش اشاره نمود و گفت: از صبح واقعه، زمانیکه مردم متوجه شدند، خبری نیست، شروع کردند و رفتند به مناطق زلزله زده، انتظار این است که این نقطه قوت مردم را بولد کنیم، شاید ما از عملکرد بعضی افراد خوش مان نیاید، اما سنجیده نیست عملکرد افراد را زیر سوال ببریم.اجازه بدهید صبر کنیم ببینیم، قانون چه می گوید، شهرستان پاوه جزء مناطق زلزله زده می شود یا نمی شود؟ بعد قضاوت نمائیم.

فرماندار پاوهبه ستاد وحدت در پاوه اشاره کرد وگفت: ما الان در پاوه یک ستاد داریم(من نرفتم وعضو آن نیستم) ، این حرکتی قابل تحسین است، جمعی با مدیریت حاج ماموستا ملاقادر قادری ستادی را از بزرگان این شهردرست کرده اند که پول جمع کنند که دو تا مسجد را در مناطق زلزله زده بسازند، چرا اینها را بولد نکنیم .

 

ویبا انتقاد از بعضی موضع گیری ها در مقوله معافیت سربازی ، سهمیه کنکور و… گفت:بعضی تصمیم گیری ها در حیطه ی اختیارات شهرستان و استان نیستند، وزرای بهداشت و آموزش عالی مکلف به بررسی و تعیین تکلیف سهمیه ی اختصاصی کنکور اند و آن نیز منطبق بر ضوابط و اصول خاصی است، معافیت سربازی نیز در سفر مقام معظم رهبری عنایت فرمودند مشمول مناطق زلزله زده ای است که یکی از افراد خانوار فوت شده باشند و آن نیز تابع شرایطی خاصی است، این موضوعات چیزی نیستند که به سادگی بیایم و اظهار نظر نمایم. پرداختن به موضوعاتی که اطلاعی برآن نیست به نوعی تشویش افکار عمومی تلقی می شود، تشویش افکار عمومی علاوه براینکه جرم است گناه نیز هست، اگر مسائل شرعی را در نظر بگیریم، نباید اینکارها را انجام دهیم.

پرویز ایده پوربه تسهیلات زلزله زدگان اشاره نمود وگفت: برای زلزله زدگان وام هایی در نظر گرفتند، تخریب منازل مسکونی در شهر و روستا به ترتیب ۴۰ و۳۵ میلیون تومان ، وام بلاعوض ۶ و ۵ میلیون تومان، اثاثیه ۳ و ۲ میلیون تومان اعتباراتی را در نظر گرفته اند که تقدیم می گردد، در پاوه نیز با تمجید از زحمات مهندس رضایی وهمکاران پرتلاش شان، تمهیدات لازم به عمل آمده وبه تناسب خسارت وارده تشکیل پرونده انجام می گیرد  و در نهایت خسارت براساس نظرات کارشناسی تصمیمات مقتضی اتخاذ می گردد.

فرماندار پاوهافزود : سعی کنیم از تهدید زلزله فرصت سازی کنیم و استفاده کنیم و کسانی که خانه هایشان مورد آسیب می باشند مرمت و مقاوم سازی شود خوشبختانه بنیاد مسکن پاوه در بخش روستایی خوب کار کرده است و کار مقاوم سازی خانه های روستایی را به نحو احسن انجام داده اند و از طرف بنیاد مستضعفان به هر واحد تخریبی ۸ تن سیمان هدیه خواهند داد و تمام مبالغی حتی کمک مقام معظم رهبری به حساب ۱۱۰ امام واریز شده است تا این پول بطور مساوی بین زلزله زدگان تقسیم شود

فرماندار پاوهبا تشکر مجدد از حضور گرم وصمیمی مردم در همراهی وحمایت از زلزله زدگان از مساعی کلیه ی افرادی که  در ترویج افکار نیک زحمت می کشند قدر دانی نمود وگفت: امروز بهترین وسیله در اختیار ماست، آن نیز رسانه ها هستند، آنان ضعف های ما را می بینند، ما نیز بدون کم وکاست نیستیم،  ولی در شرایط بحرانی نمی شود، ضعف ها را گفت، انتظار داریم، بگذارید یک حرف به مردم بزنیم و آن نیز درست باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد