یادداشت/کوثر فخری

گوشی همراه، همراه با انسانیت/نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی در امدادرسانی به زلزله زدگان استان کرمانشاه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296866|20:27 - 1396/08/30
نسخه چاپی
گوشی همراه، همراه با انسانیت/نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی در امدادرسانی به زلزله زدگان استان کرمانشاه
جای بسی خرسندی است که این حجم از امدادرسانی رسانه ای شد، ارگان های امدادگری مانند هلال احمر به شدت همراهی کردند و بحران زلزله استان کرمانشاه با سریعترین زمان ممکن رو به سپری شدن دارد.

به گزارشهزار ماسوله، چندین سال پیش تصورش را نمی کردیم که گوشی همراه یک رسانه کامل شود که بتواند هر فردی را به گونه‌ای شهروند-خبرنگار سازد.

 

در اینکه ما ایرانیان مردمانی خونگرم ، مهربان و احساساتی هستیم نباید خیلی شک کرد؛ بنابراین تصور همدردی ها و همدلی هایمان در حوادثی مانند زلزله بزرگ«ازگله» بوسیله همین گوشی های همراه نیز دور از ذهن نبود. با وجود پس لرزه‎های شدیدی که پس از زلزله اصلی استان روی داد، هم‌وطنانمان در محل حضور یافتند. همراه با مردم مسئولیت پذیر و مهربان استان و کشور مسئولین و  شخصیت های بزرگی مانند ماموستا قادری، امام جمعه شهرستان پاوه همان روز یا روزهای بعد از حادثه در مناطق زلزله زده برای دلجویی از عزیزان حادثه دیده حضور بهم رساندند. انتشار عکس ها و خبرهای حادثه و حضور افراد و شخصیت ها در روزهای اول بعد از اتفاق، لحظه به لحظه بر حیرتمان می افزود زمانی که می شنیدیم که هر آن ممکن است پس لرزه ای دهشتناک روی دهد، اما شهروند-خبرنگاران لحظه ای مردم خسران دیده را تنها نگذاشتند...

 

نکته ای که فکر می کنم بسیار حائز اهمیت است؛ آمارها و اطلاعاتی است که از طرق مختلف رسانه ای می شد و در نهایت ارگان ها و نهادهای حمایتی امدادی مبنای کمک رسانی را گاها بر اساس همین اطلاعات تنظیم می کردند. بطور مثال زمانی که برای تهیه گزارش به منطقه زلزله زده رفتم، بوی تعفن زباله ها و وضعیت اسفناک بهداشتی من را بر آن داشت که مبنای یکی از گزارش ها را بر این اساس تنظیم کنم. اما در میان راه زمانی که شبکه های اجتماعی مانند کانال های تلگرامی و پایگاه های خبری را نگاه می کردم، انعکاس خوب عکس های شهروند-خبرنگاران دلسوز را دیدم که بیشترشان به همین نکته اشاره کرده بودند. دو روز بعد از انتشار این عکس ها، اخبار و عکس های اکیپ ها و گروه های مردمی، نهادهای مرتبط و حتی نیروهای انتظامی؛ارتش و سپاه را در همین شبکه های اجتماعی دیدیم که در حال نظافت و زدودن زباله ها بودند. پوسترهایی نیز طراحی شده بود که ماشین هایی که کمک های امدادی را به منطقه می برند خالی برنگردند و زباله ها را به محل مشخصی که اعلام شده بود، ببرند.

 

 مثال های زیادی در این یک هفته گذشته از تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی و نقش مردم و شهروند-خبرنگاران در انتشار اطلاعات مهم وجود دارد. از لحظه ای که در گروه های تلگرامی کمبود چادرها را با تعداد خانوارها و محل روستاها اعلام می گشت تا زمانی که نیازمندی های جدید را بصورت لحظه ای در پایگاه های خبری و کانال ها درج می شد؛ تماماَ حکایت از حس مسئولیت پذیری هموطنان و اعتماد نهادها به اطلاعات منتشر شده از طرف آنان داشت.

 

جای بسی خرسندی است که این حجم از امدادرسانی رسانه ای شد، ارگان های امدادگری مانند هلال احمر به شدت همراهی کردند و بحران زلزله استان کرمانشاه با سریعترین زمان ممکن رو به سپری شدن دارد. دولت نیز به خوبی می داند که نقش شهروند-خبرنگاران نقشی موثر است؛ بنابراین بالن های اینترنت پرسرعت را بر فراز شهرهای زلزله زده به پرواز درآورد و به مردم اعتماد کرد. امید است همچنان مردم در عرصه بمانند؛ نوعدوستی ها تا سپری شدن کامل بحران ادامه یابد و همچنان سریع تر از هر خبرنگاری؛ شهروندان مسئول و دلسوز به ارائه آمار و وضعیت زلزله زدگان بپردازند.باید دست مریزاد گفت به همه افرادی که با ارسال حتی یک عکس از وضعیت بحران ، نقشی مثبت در اطلاع رسانی داشتند و تشکر کرد از ارگان هایی که به گفته ها و گزارش های مردمی اهمیت دادند و امداد رسانی بر اساس همین گزارشات را نیز در برنامه خود گنجاندند. اینجاست که باید اعتراف کرد گوشی های همراه؛ همراهی خوب برای انسانیت هستند.

 

کوثر فخری

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد