برگزاري نشست شورای عالی بسیج با محوریت مقابله با قاچاق کالا در پاوه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296699|21:57 - 1396/07/18
نسخه چاپی
برگزاري نشست شورای عالی بسیج با محوریت مقابله با قاچاق کالا در پاوه
با حضور برخي از مسئولين پاوه، نشست شورای عالی بسیج با محوریت مقابله با قاچاق کالا در سپاه ناحيه اين شهرستان برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، فرمانده مرزباني شهرستان پاوه در اين نشست در سخناني اظهار داشت: كوله بر تعريف خاصي دارد هرچند قرار بود كه اين عنوان را چون در شان انسان نبود حذف كنند با كسي كه قاچاق مي كند تفاوت خاصي دارد.

 

سرهنگ كريمي افزود: كوله بر كسي است كه يك سري كالاهاي مجاز را از مرز قانوني وارد مي كند اما اگر كسي با حمل اين بار در مجرايي ديگر به طوري كه در معرض تير نيروهاي نظامي قرار گيرد، ديگر كوله بر نيست و كسي است كه كالاهاي غير مجاز و قاچاق را وارد مي كند.

 

وي گفت: مدت زيادي است كه راه چاره اي را براي اين موضوع پيدا نكرده ايم چرا كه اگر كسي از مرز غير مجاز كالاي قاچاق را وارد كند، اگر مانع از ورود كالا شويم مردم بيان ميكنند كه براي معيشت و رزق و روزي اين كار را انجام مي دهد.

 

وي ادامه داد: اكثر ارگان ها و سازمان ها در بحث كالاي قاچاق درگير هستند اما تنها سازماني كه ديده مي شود مرزباني است و ما نيز علي رغم ميل باطني اين كار را انجام مي دهيم.

 

وي گفت: از كساني كه صاجب نظر هستند بايد در اين زمينه كمك گرفت تا بلكه تدبيري براي حل اين مشكل انديشيده شود.

 

سرهنگ كريمي گفت: اگر امروز آمار ادامه تحصيل دانش آموزان را از مدارس بگيريم تفكر قاچاق كالا براي آنها نهادينه شده است كه نياز است از ابتدا از نهاد اموزش و پرورش شروع كنيم تا اين تفكر در اذهان انان پاك شود.

 

وي ادامه داد: پيامدهاي قاچاق از فبيل افزايش آسيب هاي اجتماعي خيلي فراتر از گفته ها مي باشد و در پي آن خيلي از افراد جامعه متضرر مي شوند.

 

قاچاق در اين شهرستان به عنوان يك معظل مي باشد كه اگر اجماع فكري را نداشته باشيم قطعا بازتاب خوبي را به دنبال ندارد و نياز به حضور مسئولان عالي رتبه استان و نماينده منطقه در اين گونه جلسات مي باشد.

 

وي با اشاره به حجم قاچاق كالا گفت: چند شهرستان مرزي در غرب كشور درگير قاچاق مي باشند و اكنون در برخي از اين شهرها، با انسداد كامل مرزها مسير قاچاق به شهرستان پاوه با توجه به افليم آن و وجود راههايي در صعب العبور بودن آن هم در فصل سرد و فصل گرم افتاده است.

 

وي بيشترين عمده قاچاق كالا را در شهرستان پاوه عنوان كرد و گفت: در سال گذشته 130 تن مواد خوراكي، 4 ميليون مواد محترقه، بالغ بر 7 هزار دستگاه رسيور ، بالغ بر 20 ميليون نخ سيگار،بيش از 8 ميليون قرص هاي روان گردان و نيرو زا به ارزش ريالي يك ميليارد را كشف كرده ايم.

 

در ادامه بخشدار مركزي شهرستان پاوه هم در سخناني اظهار كرد: در حوزه بازار و اقتصاد در آموزش و فرهنگ سازی باید این را اضافه کرد که چقدر ارگان ها با ما همراه هستند.

 

هوشيار عبدالله زاده افزود: مسئولین امر باید راهکارها و برنامه های کوتاه و میان و بلند مدت داشته باشند. متاسفانه قاچاق کالا با اينكه سود آوری کاذبی در این عرصه وجود دارد، ضربه اصلی را در بحث اشتغال، به وجود می آورد .

 

وي گفت: به دلیل قاچاق کالا در شهر نودشه که همیشه بیشترین آمار قبولی و استعدادهای درخشان را داشته ایم اما متاسفانه امسال کمترین آمار قبولی را داشته است.در مراکز دیگر آموزشی ما نیز همین تاثیر را دارد. ضربه ای که قاچاق زده است، همین قاچاق كالا بوده است.

 

وي افزود: زمانیکه دانش آموزان ما وضعیت فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی را می بینند، ترجیح می دهند درس نخوانند و به طرف کالای قاچاق بروند. در مدت کوتاه ثروت های بالای افراد را می بینند که به سمت قاچاق کالا آمده اند.

 

وي ادامه داد: در بحث قاچاق یک چالش است که باید بررسی فرهنگی شود. محصولات وارداتی بی کیفیت که از طریق مرزها وارد کشور می شوند همگی به تولیدات ملی و اقتصاد ما ضربه خواهند زد.

 

بخشدار مركزي پاوه گفت: خوشبختانه در مرزهای ما قاچاق انسان وجود ندارد و قاچاق مشروبات به ندرت دیده می شود. فقط قاچاق کالا را داریم. هرچقدر مرغوبیت کالا را داشته باشیم محصولات ما برتری خواهند داشت. همچنين وابستگی به اقتصاد تک محصولی زمینه قاچاق را به وجود آورده است.

 

وي گفت: اگر کسی در منطقه اشتغال داشته باشد قطع به یقین دنبال قاچاق نخواهد رفت. ما نتوانسته ایم اين موضوع قاچاق كالا را مدیریت کنیم، بنظر من در حوزه شهرستان اگر ما بتوانیم، مسئولین را وارد عرصه کنیم، قاچاق کالا قابل کنترل است.

 

عبدالله زاده تصريح كرد: در کنار تردد مسافر، صادرات خواهیم داشت و تجارت رسمی و تجارت چمدانی رونق خواهد گرفت. و ما بهترین موقعیت را در این زمینه خواهیم داشت.

 

وي ادامه داد: باید بستر اشتغال را در جامعه فراهم کنیم واگر اینگونه نباشد، پدیده و معضل قاچاق همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و بدتر هم خواهد شد. امکان دارد سازمان یافته تر شود. برخوردهای قضایی هم کارساز نخواهد بود. اگر قرار است در حوزه شهرستان سازو کارهایی را داشته باشیم، باید افراد موثر و کلیدی سطح استان را به جلسات تعریف کنیم و نماینده و استاندار و بقیه را در جریان پیشنهادات قرار دهیم. اینگونه نماینده مجلس در صحن مجلس از پیشنهادات ما دفاع خواهد کرد. می توانیم برنامه ریزی کنیم و همین مبالغ در زمینه قاچاق را می توانیم در زمینه اشتغال سرمایه گذاری کنیم.

 

تنظيم خبر: كوثر فخري خبرنگار هزارماسوله

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد