دادستان پاوه گفت:

مهمترين نهادي كه مي تواند در پيشگيري از وقوع جرم در جامعه تاثير گذار باشد آموزش پرورش است

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 296698|20:00 - 1396/07/18
نسخه چاپی
مهمترين نهادي كه مي تواند در پيشگيري از وقوع جرم در جامعه تاثير گذار باشد آموزش پرورش است
دادستان شهرستان پاوه گفت: نگاه ما به آموزش و پرورش نگاه ويژه است چرا كه مهمترين مقوله كه مي تواند در پيشگيري از وقوع جرم در جامعه تاثير گذار باشد آموزش پرورش است و اگر نقش خود را در اين زمينه به خوبي ايفا كند شاهد كاهش حداكثري خيلي از جرائم در جامعه خواهيم بود.

به گزارشهزار ماسوله، دادستان شهرستان پاوه در اين نشست كه در دادگستري اين شهر برگزار شد ضمن خير مقدم به مهمانان در سخناني اظهار داشت: موضوع پيشگيري از جرم يه مقوله فرادستگاهي و فرا قوه اي است كه اگر تنها قوه قضائيه به اين امر بپردازد و جرائم جامعه را مرتفع نمايد مطمئنا به سرانجام نمي رسد و ابتر مي ماند.

 

الماسي افزود: لذا اين موضوع، موضوعي فرادستگاهي است كه علي الخصوص نهاد آموزش و پرورش نقش بنيادي را در اين زمينه دارد.

 

وي گفت: متاسفانه در جامعه امروز ، انتظار ضابطين و يا دستگاهها و نهادها بر اين است كه قوه قضائيه تمامي مشكلات را حل كند چرا كه در مرحله اول با وقوع هر جرمي اولين نگاه ها در چرايي وقوع آن به قوه قضائيه است درحالي كه چنين نيست و نبايد نگاه ما در حل مشكلات، تنها به قوه قضائيه باشد.

 

وي ادامه داد: اساس كار قوه قضائيه برخورد با معلول ها مي باشد اما ما بايد علت هاي وقوع هر جرم را بررسي كنيم و در برخورد با علت ها هم نيازمند يك همكاري بسيار دقيق توسط تمام دستگاهها مي باشد تا بتوانيم از يك جرمي پيشگيري كنيم.

 

وي تصريح كرد: در شهرستان پاوه جاي بسيار خرسندي است كه در مقايسه با ديگر شهرستان ها در وقوع جرائم از آمار كم و يا در برخي موارد در حد صفر برخوردار است .

 

الماسي افزود: اما مقوله هايي همچون وجود قاچاق و تصرف در اراضي ملي  و وجود ترافيك در سطح شهر پاوه به عنوان معظلي در اين شهرستان ياد مي شود.

 

دادستان پاوه اظهار كرد: در بحث قاچاق متاسفانه برخي از كاركنان دولتي هم در غير از وقت كاري خود به اين سمت آمده اند كه مي تواند الگويي براي حضور بيشتر مردم و شهروندان در اين مقوله باشد.

 

وي ادامه داد: در بحث تصرف اراضي هم برخي افراد در ساليان گذشته زمين هاي منابع طبيعي و ملي را بدون دارا بودن هيچ سندي تملك كرده و در هر دوره اي كه با ممانعت از نهاد و يا اشخاص حقيقي مواجه نشده اند، بر تصرف خود با ساخت خانه در اين اراضي نيز اقدام كرده اند، اما امروز با بررسي هاي به عمل امده اين اراضي ، اراضي ملي مي باشند كه با رفع تصرف اين خانه ها، باعث ناراحتي مردم شده است.

 

وي با بيان اينكه اين افراد مي توانند به دامداري روي بياورند گفت: روحانيت منطقه نيز بايد اين موضوع قاچاق كالا را به درستي براي مردم توضيخ دهند.

 

وي خاطر نشان كرد: اداره جهاد كشاورزي هم در اين زمينه بررسي خوبي را نداشته است، با بررسي به عمل آمده در شهر نوسود خيلي از تغيير كاربري هاي كه براي اراضي داده شده بود، زمين هاي كشاورزي به زمين هاي ديگري تبديل شده بود كه متاسفانه در اين زمينه هيچ اقدامي انجام نشده است.

 

وي افزود: نگاه ما به آموزش و پرورش نگاه ويژه است چرا كه مهترين مقوله كه مي تواند در پيشگيري از وقوع جرم در جامعه تاثير گذار باشد آموزش پرورش است و اگر نقش خود را در اين زمينه به خوبي ايفا كند شاهد كاهش حداكثري خيلي از جرائم در جامعه خواهيم بود.

 

وي فرهنگ ترافيكي در پاوه را از معظلات ديگر اين شهر عنوان كرد و گفت: فرهنگ ترافيك و رانندگي، آنچه كه بايسته و شايسته است در بين مردم به خوبي نهادينه نشده است، يك تخلف در رانندگي مي تواند مشكلات ديگري را به دنبال داشته باشد كه نياز است شهرداري و راهور پاوه نقاط حادثه خيز ترافيكي پاوه را شناسايي و در رفع آن ها اقدام كند.

 

در ادامه فرمانده سپاه ناحيه پاوه نيز در سخناني اظهار داشت: موضوع پيشگيري ، محورهاي زيادي را شامل مي شود كه شايد يك ارگان خاص نمي تواند به تنهايي پيشگيري از وقوع جرم در جامعه را انجام دهد.

 

سرهنگ بهشتي راد افزود: بايد همه سازمان ها با همكاري همديگر جرائم را در قبل از وقوع، شناسايي كنند.

 

وي گفت: در شهرستان پاوه علاوه بر موضوع قاچاق ، در چند محور ديگري همچون تندروي هاي مذهبي و افزايش طلاق و مصرف دخانيات ، به عنوان تهديد انساني به شمار مي ايند.

 

وي با بيان اينكه منشا تمام اين حركات از عدم اگاهي است گفت: آموزش و پرورش در يك فضاي سني نيرو تحويل مي گيرد و با پرورش انها در يك فضاي سني ديگر انها را تحويل جامعه مي دهد پس مي توان گفت كه تمام بعد شخصيت اين نيروها در اين فضاي سني شكل مي گيرد.

 

وي با بيان اينكه طلاق واقعا بنيان خانواده ها را از هم مي پاشد ادامه داد: در بحث كاهش اين معظل ، سپاه ناحيه پاوه كانون مشاوره را با همكاري برخي نهادها شكل داده است اما كافي نمي باشد بلكه در اين زمينه هم آموزش و پرورش مي تواند تاثير گزاري بيشتري را داشته باشد.

 

معاون فرماندار پاوه هم قاچاق را در افت تحصیلی دانش آموزان و بنیه علمی منطقه تأثیرگذار دانست و گفت: اگر دستگاههای فرهنگی در شهرستان وظایف خود را بخوبی انجام دهند میزان آسیب های اجتماعی بسیار کاهش خواهد یافت.
سید نجیب میرانی افزود: برای پیشگیری از وقوع جرائم باید دستگاه قضائی به عنوان حامی و پشتیبان دستگاههای اجرایی عمل کند.
رئیس اداره منابع طبیعی پاوه هم از حمایت و پشتیبانی دستگاه قضائی و ادارات این شهرستان در راستای حفاظت از منابع ملی قدردانی کرد.
یادگار غالبی افزود: از 79 هزار هکتار مساحت شهرستان 73 هزار هکتار منابع ملی است که 92 درصد مساحت شهرستان را تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه 114 پرونده تصرف و تجاوز به منابع ملی را در دست اقدام داریم، گفت: فقط حکم خلعیت این عرصه ها و بازگشت آنها به منابع ملی عامل بازدارنده در پیشگیری از تجاوز و تصرف به عرصه های منابع ملی است.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد