مرزنشینان به جای کوله بری باید به صادرکنندگان عمده تبدیل شوند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296589|18:18 - 1396/06/20
نسخه چاپی
مرزنشینان به جای کوله بری باید به صادرکنندگان عمده تبدیل شوند
نمایندگان تعاونی های استانهای مرزنشین (کردستان، خوزستان، کرمانشاه و ایلام) با دکتر سعید جلیلی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارشهزار ماسوله، در این دیدار که در دفتر نماینده مقام معظم رهبری و با حضور تعدادی از کارشناسان اقتصادی برگزار شد، دکتر جلیلی گفت: مرزنشینان غیور مردان و پیشگامان دفاع از کشور و انقلاب هستند و 4 استان غرب و جنوب کشور در 8 سال زمان دفاع مقدس به خوبی این مساله را اثبات کردند.

 

وی افزود: امروز هم مرزنشینان و تعاونی های آنها می توانند یک بستر و فرصت برای صادرات و اشتغال و تولید کشور باشند و در این زمینه «پیشگام» شوند.
 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: قانون اساسی تعاونی ها را یک بخش مهم اقتصاد کشور قرار داده و از «حقوق شهروندی» آن است که به شکل گیری و تقویت تعاونی ها توسط آحاد مردم اهتمام ویژه شود.

 

جلیلی تصریح کرد: سیاست های کشور باید در جهت تقویت تعاونی های مرزنشینان باشد و باید به آنها به مثابه یک فرصت برای «اقتصاد» و «امنیت» کشور نگریسته شود و تقویت آنها تقویت «امنیت ملی» و کمک به «پیشرفت» کشور است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی در دولت نهم توانستیم چند هزار تراکتور به آمریکای لاتین صادر کنیم، پس حتما می شود کالاهای دیگری را نیز به کشورهای همسایه خودمان صادر کنیم. وظیفه دولت در این باره رفع موانع صادرات و فراهم کردن بستر برای افزایش صادرات کشور است.

 

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: تعاونی های مرزنشین، هسته های مردمی هستند که امروز می توانند بهترین کمک و یاور دولت و نظام در جهت تولید، اشتغال و صادرات و امنیت کشور باشند.

 

جلیلی اظهار داشت: مناطق مرزنشین نه تنها نباید محروم باشند بلکه باید به مثابه ویترین زیبایی ها و توانمندی های کشور برای همسایگان باشند. ایران نیاز ندارد تا مثل برخی کشورها بین خود و همسایگانش دیوار بکشد بلکه باید زیبایی ها کشور را با استفاده از ظرفیت مرزنشینانش به دنیا نشان دهد.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: نه تنها مرزنشنیان نباید برای حل مشکلاتشان دنبال مسئولان باشند بلکه برعکس دولتمردان باید به دنبال مرزنشینان باشند تا با مشارکت و استفاده از توانمندی های آنها، امور کشور را بهتر و با قوت بیشتر مدیریت کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه با فعال شدن و حمایت لازم از “تعاونی های مرزنشینان” نباید در مناطق مرزی بیکاری وجود داشته باشد، گفت: این تعاونی ها می توانند رکن استقرار امنیت، پیشرفت اقتصادی و رفاه بیشتر در نقاط مرزی باشند.

 

جلیلی تاکید کرد: تعاونی های مرزنشین نه تنها می توانند صادرات کشور را رونق بخشند بلکه می توانند با “صادرات مجدد” بسیاری از کالاها، ایران را به هاب صادراتی منطقه برای برخی اقلام تبدیل کنند.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: باید فعالیت عزیزان مرزنشین از سطح کوله بری به سطح صادر کنندگان عمده در منطقه ارتقا پیدا کنند.

 

وی افزود: دولت باید زیرساخت های لازم را برای فعالیت تعاونی های مرزنشین فراهم کند و این تعاونی ها در اصل باید به «دروازه صادرات» کشور تبدیل شوند.

 

جلیلی همچنین خطاب به نمایندگان تعاونی های مرزنشین های کشور گفت: انتظار می رود تا شما عزیزان در راه پیگیری مطالبات مشروع و صحیح خودتان خسته نشوید و شبیه این جلسات را به طور منظم با دیگر کارشناسان و مسئولان مربوطه از جمله وزرای «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «صنعت، معدن وتجارت» و «کشور» برگزار کنید تا قدمی به سمت حل مشکلات مردم این مناطق برداشته شود.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در بسیاری از موارد، رفع خیلی از مشکلات مردم نیاز به هزینه یا بودجه خاصی ندارد بلکه یک “توجه ویژه” یا “اراده جدی” مسئولان می تواند کار را حل کند که قطعا با پیگیری مشکلات مردم مرزنشین توسط شما می توان به این سمت حرکت کرد.

 

وی گفت: اینطور نیست که دولت فعلی نیز نخواهد مشکلات مردم مرزنشین را حل کند بلکه در بسیاری اوقات یک اشکال کوچک یا مانع بوروکراتیک باعث می شود تا خیلی از مشکلات خود را نشان دهد که در صورت شناسایی و حل آن مشکل، بخش زیادی از موانع رفع خواهد شد.

 

جلیلی در پایان به نمایندگان تعاونی های مرزنشین گفت: صحبت های شما به بنده کمک کرد تا شناخت بیشتر و دقیق تری نسبت به مشکلات مردم مرزنشین داشته باشم.

 

لازم به ذکر است در ابتدای این جلسه نمایندگان تعاونی های مرزنشین از استانهای خوزستان، کردستان، کرمانشاه و ایلام به بیان مشکلات اصلی مردم این منطقه پرداختند که اهم محورهای آن به شرح ذیل است:


– صدور کارت های الکترونیک از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث درآمد زایی دستگاه های دولتی و ضرر مالی مردم مناطق مرزنشین شده است.

 

– حذف کارت های الکترونیک یکی از خواسته های اصلی مردم مناطق مرزنشین است.

 

– روند فعلی موجب شده تا بخش زیادی از درآمد مردم این مناطق هزینه مالیات شود.

 

– سیاست های کلان دولت تدبیر و امید تا به امروز به ضرر مردم مناطق مرزنشین و موجب ناامیدی آنها بوده است.

 

– قبل از انتخابات به صورت مقطعی به مردم مناطق مرزنشین توجه شد اما بعد از انتخابات همه چیز فراموش شد.

 

– در مناطق مرزی بازارچه و بستر مناسب برای تجارت مردم این مناطق وجود ندارد.

 

– بسیاری از مناطق مرزی هیچ مزیتی برای سکونت ندارد و ادامه این روند باعث افزایش مهاجرت و خالی شدن این مناطق از سکنه خواهد شد.

 

– تصمیمات غیرکارشناسی و یک شبه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم باعث آسیب های فراوان اقتصادی به مردم مناطق مرزنشین شد.

 

منبع: كردتودي

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد