با حضور مدير كل ارشاد اسلامي استان؛

آئين افتتاحيه خانه دف هورامان در پاوه برگزار شد

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 296447|02:31 - 1396/05/19
نسخه چاپی
آئين افتتاحيه خانه دف هورامان در پاوه برگزار شد
عصر ديروز آئین افتتاحیه خانه دف هورامان با حضور مدیرکل ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، شخصیت ها و چهره های آئینی، هنرمندان و حضور گسترده اقشار مختلف مردم در سالن اداره ارشاد اسلامی شهرستان پاوه برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، عصر ديروز آئین افتتاحیه خانه دف هورامان  با حضور مدیرکل ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، شخصیت ها و چهره های آئینی، هنرمندان و حضور گسترده اقشار مختلف مردم در سالن اداره ارشاد اسلامی شهرستان پاوه برگزار شد.

 

در این مراسم دکتر جعفری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از طرح 4 «خانه» در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: در نظر داریم 4 «خانه» را به تناسب جغرافیای منطقه ای استان افتتاح کنیم که اولین آنها را امروز افتتاح خواهیم کرد. این طرح ها شامل «خانه مور»،«خانه تنبور»،«خانه هوره» و «خانه دف» هستند.

 

حجت الاسلام جعفری با ذکر تاریخ همراه با حرمت و قداست «دف» عنوان کرد: تاریخ ساخت و استفاده از دف همه گویای هویت تاریخی و فرهنگی عظیمی است. این ساز ارزش معنوی دارد و باید آن را حفظ کرد.

 

وی در خصوص فرهنگ و آئین های پاوه اظهار کرد: شهر پاوه را بی مبالغه می توان یکی از مهم ترین و تاریخی ترین و ارزش مندترین شهرهای جهان دانست. شاید بتوان همین خانه دف پاوه را ایرانی و یا جهانی کرد. شهرستان پاوه به جهت فرهنگی از مناطق مهم ایران است و ظرفیت های بسیار بالایی دارد.

 

مدیرکل ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در پایان با اشاره به وضعیت نابسامان سالن اجتماعات شهر پاوه گفت: متاسفانه همانگونه که امروز نماینده اورامانات در روانسر اظهار کرد، وضعیت سالن های اجتماعات ادارات ارشاد منطقه وضعیت مطلوبی ندارند. ما این مسئله را از طریق شواری برنامه ریزی شهرستان پاوه پیگیری می کنیم و سالنی خواهیم ساخت که حداقل گنجایش 600 نفر را داشته باشد و سنِی که بتوان در آن تئاتر اجرا کرد را برای آن مدنظر خواهیم گرفت.

 

رئیس اداره ارشاد اسلامی شهرستان پاوه نیز در ابتدای سخنانش خطاب به مردم شهرستان پاوه گفت: از شما متشکریم که در گرما و سرما و در هر برنامه ای که به همت هنرمندان و اداره ارشاد برگزار می شود، حضور پرشور و گرمی دارید. این استقبال دائمی شما را لطف خدای متعال و فرهنگ بالای مردم منطقه در هنردوستی و هنرپروری می دانم.

 

دكتر هدايت محمودی تاریخچه دف را 7 هزار سال عنوان کرد و افزود: عزت این ساز به 1400 سال قبل است که مردم به یمن قدوم مبارک حضرت محمد(ص) با دف و شادی به استقبال ایشان در مدینه رفتند.

 

وی در پایان به افتتاحیه هایی که در آینده اتفاق خواهند اشاره کرد و عنوان کرد: مجوز تاسیس دبیرخانه دائمی شعر هورامان را کسب کرده ایم. همایش ها و برنامه های زیادی در سطح شهرستان اجرا شدند و ان شاءالله مد نظر داریم خانه مطبوعات را نیز در همین مکان افتتاح کنیم.

 

لازم به ذکر است این مراسم با استقبال مردم شهرستان پاوه و با حضور دکتر جعفری مدیرکل ارشاد و شخصیت های آئینی و هنرمندانی مانند سید علا یاسینی سید بهالدین حسینی خلیفە منصور مرادی حامد سهرابی شیخ محمد قادری شیخ شهاب الدین خالصی  و ... برگزار شد.

 

تهیه گزارش: کوثر فخری خبرنگار هزارماسوله

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد