سرکشی از دستاوردهای آبی مشترک ۳ دولت اخیر/ جهانگیری: نهضت مهار آبهای سطحی مرهون تدبیر رهبر انقلاب است/ بی اطلاعی معاون اول روحانی از نرخ بیکاری کرمانشاه

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 296371|19:05 - 1396/05/03
نسخه چاپی
سرکشی از دستاوردهای آبی مشترک ۳ دولت اخیر/ جهانگیری: نهضت مهار آبهای سطحی مرهون تدبیر رهبر انقلاب است/ بی اطلاعی معاون اول روحانی از نرخ بیکاری کرمانشاه
معاون اول رئیس جمهور در سفری یک روزه به کرمانشاه از سد آبگیری شده جامیشان در سنقر و سد زمکان در دالاهو بازدید کرد.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، معاون اول رئیس جمهور در سفری یک‌روزه به کرمانشاه  امروز سه شنبه از چند طرح آبی در استان کرمانشاه  بازدید خواهد کرد.

بازدید از سدهای آبگیری شده زمکان و جامیشان اولین برنامه های جهانگیری در کرمانشاه بود.

 کار ساخت این سد از سال ۸۸ آغاز شد و در اواخر سال گذشته به بهره برداری رسید. حجم مخزن این سد ۵۳ میلیون مترمکعب و طول تاج آن ۲۷۷ متر و جنس آن نیز سنگ ریزه‌ای با هسته رسی است.

تامین آب مورد نیاز اراضی پایین دست سد در سنقر و کلیایی به میزان ۳ هزار و ۵۶۰ هکتار و آب مورد نیاز بخش صنعت به میزان۶  میلیون مترمکعب از اهداف احداث این سد است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، بخشی از آب این سد نیز برای توسعه گردشگری و آبزی پروری در نظر گرفته می‌شود.

 

سفر جهاگیری به استان کرمانشاه

 

همچنین جهانگیری از سد زمکان در شهرستان دالاهو که بیش از ده سال پیش کار ساخت آن آغاز و سپس بهره برداری شد بازدید کرد.

شروع ساخت سد زمکان از سال ۸۵ بوده و اهداف احداث این سد نیز آبیاری ۱۵۷۰ هکتار از اراضی پایین دست و تامین آب برای ۵۳۰ هکتار از باغات گهواره است.

حجم مخزن سد زمکان ۲۳ میلیون مترمکعب و طول تاج آن ۲۷۸ متراست.

معاون اول رئیس جمهور قرار است از مراحل اجرایی پروژه ایران خودروی کرمانشاه که از مصوبات سفر سال ۹۰ رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه هست هم بازدید کند.

پروژه ایران خودرو کرمانشاه قرار بود قبل از انتخابات به صورت نا تمام توسط رئیس جمهور افتتاح شود که به دلیل برخی حواشی لغو شد.

جهانگیری عصر امروز در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه شرکت می کند و به گفته او موانع توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی استان بررسی خواهد شد.

 

سفر جهانگیری به استان کرمانشاه

 

بازدید وزیر صنعت از واحدهای تولیدی قدیمی در کرمانشاه

محمدرضا نعمت زاده امروز سه شنبه در سفری یک روزه به همراه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به استان کرمانشاه از واحدهای تولیدی قدیمی در استان بازدید کرد.

وی در این سفر به کارخانه تولید کننده قطعات خودرو «پیک افروز غرب» و خط تولید آن که در شهرک صنعتی فرامان قرار دارد و از سال ۷۲ آغاز به کار کرده است سر زد.

 این واحد تولیدی قدیمی سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه، قطعات خودرو تولید می‌کند.

وی هم چنین از  کارخانه تولید کننده قطعات جلوبندی خودرو «محورسازان زاگرس» بازدید کرد.

این کارخانه از سال ۸۶ آغاز به کار کرده و هم اکنون روزانه ۱۵۰۰ قطعه تولید دارد.

وزیر صنعت از طرح توسعه شرکت قطعات خودرو مارپیچ باختر نیز با ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون قطعه  نیز بازدید به عمل آورد.

فاز توسعه تولید قطعات خودرو «مارپیچ باختر» با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است و این واحد تولیدی ظرفیت تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه در سال را دارد که برای شرکت خودروسازی «سایپا"» ارسال می شود.  

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این بازدیدها و در جمع خبرنگاران، از تلاش برای ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه‌گذاری در صنعت توسط این وزارت خانه خبر داد و گفت: هم اکنون ۷۵۰شهرک صنعتی در کشور داریم و وظیه ماست که بستر مناسب را برای سرمایه‌گذاری در آنها فراهم کنیم.

محمدرضا نعمت زاده افزود: هم اکنون شهرک های ما از امتیازات خوبی چون معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاران بهره مند هستند.

وی یکی از برنامه های دولت دوازدهم را پیگیری رفع مشکلات واحدهای صنعتی تعطیل عنوان کرد و گفت: برخی واحدها فعال شده اما برخی هنوز با شکلاتی مواجه هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  با اشاره طرح فعالسازی واحدهای کوچک و بزرگ از سال گذشته گفت: امسال نیز این طرح ادامه دارد و تسهیلاتی در اختیار واحدهای مشکل دار قرار داده خواهد شد. همچنین رفع مشکلات فنی و مدیریتی نیز در دست اقدام است.

وی بر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: واحدهای تولیدی هم  باید همت کرده و در راستای افزایش تولید فعال شوند.

نعمت زاده از رشد بیش از ۱۰ درصدی در بخش صنعت طی سال گذشته خبر داد و گفت: پیش بینی می شود ۳ ماهه ابتدایی امسال هم رشد خوبی داشته باشیم.

وی وجود حداقل یک شهرک صنعتی در هر شهرستان استان کرمانشاه را بستر خوبی برای سرمایه‌گذاران دانست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بازدیدهای امروز گفت: وجود واحدهای تولیدی قطعات خودرو را بستر مناسبی برای تولید خودرو و انجام تمامی مراحل و کامل آن در استان دانست.

 

درخواست مردم برای رساندن پیغام خود به جهانگیری رد شد

 

 رسانه های محلی شهرستان دالاهو از ممانعت تیم همراهان معاون اول رئیس جمهور برای رسیدن پیغام مردم به جهانگیری خبر دادند.

جمعی از مردم شهرستان دالاهو که می خواستند در حاشیه بازدید معاون اول روحانی از سد زمکان گلایه های خود از عملی نشدن بهبود وضعیت آب شرب منطقه را با جهانگیری مطرح کنند با ممانعت تیم همراه جهانگیری مواجه شدند.

معاون روحانی صبح امروز اعلام کرد برای تقدیر از حضور مردم کرمانشاه در انتخابات به این استان سفر کرده است. شهرستان دالاهو از بالاترین رای ها به رئیس جمهور منتخب را داشته است.

 

۸۰۰ طرح آبرسانی روستایی در سراسر کشور ویدیو کنفرانسی افتتاح شد

۸۰۰ طرح آبرسانی روستایی سراسر کشور  امروز سه شنبه توسط جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس در حاشیه بازدید از سد جامیشان کرمانشاه افتتاح شد.

طی این طرح آبرسانی جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در روستاهای سراسر کشور از نعمت آب آشامیدنی برخوردار می شوند.

 

حسینی کیا

 

دولت هنوز طلب گندم کاران را نداده است

سید جواد حسینی کیا در حاشیه بازدید از جامیشان که در شهرستان سنقر برگزار شد، با اشاره به اینکه شهرستان سنقر با ۴۱۹ شهید یکی از شهرستاتهای شهید پرور است گفت: این استان و شهرستان نیازمند توجه بیشتری است.

نماینده مردم شهرستان سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: سد جامیشان دومین سدی است که در این شهرستان به بهره برداری می رسد.

وی تصریح کرد: سد سلیمانشاه به خاطر اینکه قابل شرب است قابلیت استفاده از آن  برای کشاورزی  کمتر است. لذا سد جامیشان به خاطر ظرفیت بالای کشاورزی نیازمند عنایت ویژه از طرف دولت است.

حسینی کیا با اشاره به نتایج برجام در کشور گفت:  ظرفیت سرمایه گذاری ما در پسابرجام باید بگویم به صفر رسیده و شهرستان سنقرهیچ ظرفیت خارجی و داخلی و حتی شهرک صنعتی ندارد و از این حیث باید به آن توجه شود.

وی افزود: شهرهای توسعه یافته باید به کمتر توسعه یافته تغییر کند. هیچ ظرفیت سرمایه گذاری عملا برقرار نیست.

نماینده مردم شهرستان سنقر در مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: در حوزه آب و سد ۱۷۰ هکتار از اراضی دشت سترک در دل زمین زیر کشت آب رفته و باعث نارضایتی اجتماعی مردم شده است لذا خواستار این هستیم که دستور بدهید این مساله حل شود.

وی یادآور شد: همچنین خسارت سرمازدگی سال ۹۴ مردم کشاورز این شهرستان هنوز پرداخت نشده و امسال هم ۵۰ درصد گندم به دلیل شرایط اب و هوایی افت داشته است.

حسینی کیا ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیارد تومان کشاورزان از دولت بابت گندم تحویلی طلب دارند که باید به سرعت رسیدگی شود.

به گفته وی، در بحث راه و جاده بیستون به سنقر به دلیل کریدور جاده ای، این مسیر به قتلگاهی تبدیل شده که حتی آمبولانسی که برای انتقال بیمار از این جاده گذشته است سبب حادثه ای عظیم شده و ۱۴۰ کیلومتر جاده روستایی نیازمند توجه جدی مسئولین است. به تصفیه آب شرب و فاضلاب این شهرستان نیز باید رسیدگی شود.

نماینده مردم شهرستان سنقر در مجلس شورای اسلامی تاکید و خاطرنشا کرد: به سهم اعتبارات بانکی در حوزه اشتغال استان بدلیل آمار بیکاری بالای این استان و در راس آن شهرستان سنقر که بیشترین رتبه اول بیکاری را در استان دارد باید توجه ویژه شود.

 

نهضت مهار آبهای سطحی مرهون تدبیر رهبر انقلاب است

اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از سد آبگیری شده جامیشان در سنقر و کلیایی اظهار داشت: یکی از بزرگترین چالشهای پیشروی مردم و مسئولین ایران به عنوان یک کشور نیمه خشک و پر مصرف، مسئله آب است.

وی افزود: امروز در نقطه ای هستیم که دریاچه ارومیه و سایر دریاچه ها در وضعیت مناسب نیستند و تعداد دشتهای حاصل خیز کشور که امروز بحران آب دارند زیاد است.

جهانگیری مدیریت مصرف و منابع آب را از اولویتهای کشور دانست و گفت: نهضت سد سازی در کشور بسیار مهم بود و امروز ۳۴ میلیارد متر مکعب ذخیره آب حاصل از وجود این سدهاست.

معاون اول رئیس جمهور گفت: رهبر انقلاب همواره موقع در خواست دولت برای استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی مخالفت می کنند و می فرمایند این منابع مربوط به بخش خصوصی است اما در خصوص مهار آبهای سطحی با بزرگواری و احساس ضرورت در راستای برداشت ۱.۵ میلیارد دلار برای مهار آبهای سطحی خوزستان و ایلام و ۵۰۰ میلیون دلار برای سیستان و بلوچستان  دستور اکید دادند و نتیجه آن امروز این سدهای بزرگ و مهم برای کشور است.

جهانگیری گفت: این حجم از منابع برای این حوزه بی سابقه است و ۸ میلیارد دلار باعث شده است که هیچ پیمانکاری نتواند ادعا کند برای پروژه های آبی بودجه ندارند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف آب گفت: باید کار جدی در این حوزه انجام شود مخصوصا در حوزه کشاورزی و آب شرب نیاز به فرهنگ سازی داریم. صنایع پر مصرف آبی را نیز باید به سمت سواحل کشور ببریم

این مقام ارشد دولتی گفت: ما می توانیم با فراهم کردن شرایط برای توسعه زیرساختها باید به پیشرفت کرمانشاه کمک کنیم. و البته به مشکلاتی که نماینده مردم در مجلس نیز اشاره کردند نیز باید توجه شود.

وی با اشاره به طرح های افتتاح شده در حوزه روستایی اظهار داشت: با توجه ویژه ای که مجلس شورای اسلامی داشت سال گذشته ۵۰۰ و امسال ۶۰۰ میلیون دلار به توسعه آب روستایی اختصاص یافت که نتیجه آن آبرسانی به ۲۹۰۰ روستا در سراسر کشور بود که نسبت به گذشته بسیار بیشتر است.

 

افتتاح و بهره برداری از ۶ سد در کشور تا پایان سال

 

 حمید چیت چیان امروز سه شنبه در حاشیه بازدید از سدهای جامیشان و زمکان در استان کرمانشاه با تبریک دهه کرامت، این سفر را مصادف با ایام پایانی دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم دانست.

وی اشاره ای به فعالیت های سد سازی در کشور داشت و افزود: با سدهای جامیشان و زمکان مجموعا ۳۴ سد در ۴ سال دولت یازدهم به بهره برداری رسید یا آبگیری شد.

وزیر نیرو ادامه داد: مجموع آبی که این ۳۴ سد تنظیم و استحصال می کند برابر ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: از چند سال قبل ما در کشورمان سد سازی داشتیم اما از دهه ۳۰ سدسازی نوین در کشور ما آغاز شده است.

چیت چیان گفت: در این دوره مهم و به سبک جدید در قبل از انقلاب مجموعا ۴ میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب با کل سدهایی که ساخته شده بود، آب تنظیم شد و در خدمت مردم قرار گرفت که اگر این مقدار را به دوره ۲۰ سال سدسازی قبل از انقلاب تقسیم کنیم در هر سال حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب استحصال و تنظیم شده است.

وی ادامه داد: با همین فعالیت سد سازی از اول انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم با مجموع سدهایی که ساخته شد ۱۹ میلیارد و ۱۶۸ میلیون متر مکعب آب تنظیم و استحصال شد که اگر این مقدار را به ۲۵ سال یعنی از سال ۵۷ تا سال ۹۲ که شروع کار دولت یازدهم بوده است، به طور متوسط سالی ۷۶۶ میلیون متر مکعب آب تنظیم شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: این در حالی است که در ۴ ساله دولت یازدهم ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب تنظیم شده است که اگر به ۴ سال تقسیم کنیم در هر سال یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب تنظیم شده است.

وی ادامه داد: اگر این میزان را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم در هر سال به میزان ۲.۲ برابر سال های قبل از انقلاب کار استحصال آب در هر سال انجام شده است و اگر با دوره بعد از انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم مقایسه کنیم در هر سال ۱.۵ برابر سال های گذشته توانستیم  آب را استحصال و تنظیم کنیم.

چیت چیان تاکید کرد: این نشان دهنده یک حرکت عظیمی است که در غرب کشور، شمال کشور، حتی مناطقی چون سیستان و بلوچستان اقدامات بسیار بزرگی را توانستیم به دست توانمند متخصصین، مهندسین، کارگران و مدیران کشورمان انجام دهیم.

وی از بهره برداری از ۶ سد جدید در کشور تا پایان سال ۹۶ خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۹۶ نیز تاکنون این دو سد پانزدهمین و شانزدهمین سد هستند که به بهره برداری رسیده و یا آبگیری شده است. انصافا کار خیلی بزرگی انجام شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: شما سدسازی های این دوره از دولت را برابر ابتدای فعالیت های سدسازی فرض نکنید چرا که در آن دوره به دنبال ساختارهایی رفته ایم که با حجم کمتر کار، آب بیشتری را بتوان استحصال کرد.

وی افزود: هر چه که از آن دوره گذشتیم و به دوره اخیر نزدیک شدیم، سختی کار بیشتر و امکان استحصال آب از یک سد کمتر شده است اما علی رغم این سختی ها مجموع استحصال آب از سد افزایش پیدا کرده است.

وزیر نیرو گفت: ما در این دوره نیامدیم اعتباراتی را که داشتیم به طور متوسط بین همه طرح ها توزیع کنیم، بلکه از بیش از ۱۴۰ طرح سدسازی که در ابتدای شروع فعالیت دولت دوازدهم ۵۰ طرح را هم به لحاظ اولویت بندی هم تطبیق با معیارهای فنی، اقتصادی و زیست محیطی  کنار گذاشتیم و این باعث شد، منابع ما صرف حدود ۱۰۰ طرح شود که اینها سریعتر به نتیجه برسد.

وی افزود: ما در این دولت تلاش کردیم هی سد اضافه نکنیم و فقط ۳ تا ۴ سد به دلیل ضرورت آب شرب ناچارا اضافه و آغاز شد که از آن جمله سدی در همدان  و ۲ سد در منطقه خوزستان برای نجات از آب شور برای حفظ حیات اقتصادی و زیستی آن منطقه بود که ضرورت داشت.

چیت چیان خاطرنشان کرد: با این دو سد زمکان و جامیشان که آبگیری شد، ۵ سد در این دوره ۴ ساله در استان کرمانشاه به بهره برداری رسید که ۴ سد مربوط به وسیله شرکت آب منطقه ای و یک سد داریان به وسیله شرکت آب نیرو بود.

وی به تاریخچه وضعیت آب از نظر خشکسالی و ...در کشور تاکید کرد: در ۱۰ سال اخیر هیچگاه میزان بارندگی در کشور ما به متوسط نرسیده است که نشان دهنده شرایط سختی است که دولت به آن توجه کرد و اعتباراتی را به این منظور اختصاص داد.

وزیر نیرو افزود:  ۸ میلیارد دلار با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی به این طرح های ویژه اختصاص پیدا کرد که صفحه جدیدی را در صنعت آب کشور باز کرد و جهش عظیمی ایجاد شد.

وی با تشکر از مقام معظم رهبری گفت: ایشان با دید بسیار بسیار عمیقی که نسبت به این مسئله داشتند و با موافقتی که کردند یک اقدام بی سابقه اتفاق افتاد که نشان دهنده عمق توجه ایشان به این مسئله است که با عنایت ایشان توانستیم در این سطح گسترده کار کنیم.

چیت چیان با اشاره به اجرای طرح ملی سامانه گرمسیری در استان های کرمانشاه و ایلام گفت: اگر ما هزینه سامانه گرمسیری را تقسیم بر ۲ کنیم، این مقدار به اضافه اعتباراتی که برای سدسازی ها در این استان انجام شده است، از آذر ۹۳ تا امروز سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فقط برای آب استان کرمانشاه هزینه کرده اند.

وی افزود: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز تا نیمه اول سال ۹۷ در این استان هزینه خواهد شد که کار بی سابقه ای است.

وزیر نیرو گفت: با توجه به اعتبارات فوق در هر ساعت به اندازه یک میلیارد تومان کار آبی در استان کرمانشاه انجام شده است که کل طرح های ویژه و مشمول اعتبارات صندوق را شامل می شود که یک رکورد بی سابقه است.

وی فعالیت دولت یازدهم در آبرسانی روستایی طی سال ۹۵  را بی سابقه دانست و گفت: در سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۹۸۰ روستا آبرسانی شده است که برابر با ۱۰ سال فعالیت آبرسانی قبل از این دولت است که نشان دهنده توجه عمیق دولت به این موضوع است.

 

کارخانه ایران خودرو کرمانشاه افتتاح شد

 

کارخانه ایران خودرو کرمانشاه، امروز دوشنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در شهرستان صحنه افتتاح شد.

۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری برای این طرح صورت گرفته و ظرفیت تولید آن ۳۰ هزار دستگاه پژو پارس است.

ایران خودرو کرمانشاه

اسحاق جهانگیری  نیز در این مراسم گفت: صنعت خودروسازی یکی از مهمترین صنایع کشور است  اما متاسفانه عادت کرده ایم اگر در حوزه ای یک نقطه منفی می بینیم  دیگر به نقاط مثبت آن توجه نمی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: برخی می گفتند این صنعت خودروسازی چیز بیخودی است و بهتر است تعطیلش کنیم و به جای آن از خارج  خودروی باکیفیت وارد کنیم و در نقطه مقابل عده ای می گویند این صنعت عالی است، اما ما معتقدیم واقعیت چیزی بین این دو دیدگاه است.

ایران خودرو کرمانشاه

وی تصریح کرد: نتیجه صنعت خودروسازی ایجاد اشتغال برای صدها هزار نفر  است و یک فرهنگ صنعتی همراه آن آمده و تحقیق و توسعه شکل گرفته و محصولاتش صادر نیز شده است.

جهانگیری تاکید کرد: صنعت خودروسازی زمانی می تواند موفق باشد که مشتری از خرید خودرو احساس رضایت کند.

وی گفت: خوشبختانه صنعت قطعه سازی ایران صنعت خوبی است و باید کمک کنیم که قطعه سازی همراه با خودروسازی ارتقا پیدا کنند. هم چنین باید خدمات پس از فروش ایران خودرو در سراسر ایران گسترش یابد.

 

کارهای بی‌نظیری با تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار خواهیم کرد

اسدالله رازانی در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور معاون اول رئیس جمهور و در محل سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، گفت: امروز در استان کرمانشاه پروژه های مهمی در بخش های مختلف با حضور معاون اول ریاست جمهوری به بهره برداری رسید.

وی افزود: از جمله این برنامه ها  افتتاح ۲ سد جامیشان با ۱۲ میلیون متر مکعب و سد زمکان با ۵ میلیون متر مکعب، کار آبرسانی روستاها و کارخانه تولید خودرو بود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به افتتاح پروژه ایران خودرو کرمانشاه تصریح کرد: سابقه پروژه ایران خودرو به سال ۹۰ همزمان با پروژه های سفر مقام معظم رهبری بر می گردد که در سال ۹۴ کار استارت این پروژه همزمان با سفر رئیس جمهوری استارت خورد.

وی افزود: این پروژه امروز با تولید ۱۵ هزار دستگاه به مرحله تولید رسیده که تا پایان سال به ۳۰ هزارخواهد رسید.

رازانی اشاره ای نیز به طرح  ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین داشت و گفت: بحث منطقه آزاد قصرشیرین با حمایت و پیگیری بی دریغ دکتر جهانگیری در دولت به ثمر رسید و به مجلس تحویل داده شد.

وی ادامه داد: دکتر جهانگیری همچنین بر انجام پروژه راه آهن تاکید دارند که امروز آخرین قدمهای این پروژه در حال برداشته شدن است و فقط ۱۰ کیلو متر از ۱۱۰ کیلومتر باقی مانده که در روزهای آینده با حضور رئیس جمهور به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار کرمانشاه با اشاره به افتتاح پروژه‌های آبی در استان گفت: همه ساله شاهد افتتاح پروژه های بزرگ در حوزه کار وزارت نیرو  بوده ایم و امروز هم در جای جای استان کرمانشاه در حال انجام پروژه های بزرگ است.

وی تصریح کرد: برای اولین بار کار بی سابقه حفاری تونل گرمسیری با مجموع ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار  که اجازه آن را از رهبر دریافت کردیم و بیشتر آن مقدار برای استان کرمانشاه هزینه شد که به پایان رسید و امید است در اوایل پاییز کار بهره برداری از فاز یک این پروژه در استان به پایان برسد.

رازانی گفت: پتروشیمی گروه آمونیاک کرمانشاه  که طرح توسعه خود را ۲ سال قبل به بانک ارائه کرده و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان کار کرده است، متاسفانه هنوز برای مابقی تسهیلات بین بانک سرگردان است و اکنون ۴ طرح داریم که یکسال و نیم تا ۲ سال است که بین بانکها سرگردان هستند.

وی ادامه داد: امروز در شهرستانهای مختلف پروژه طرح گرمسیری، احداث ۸ سد و تصویه خانه آب و فاضلاب را در چند شهرستان و روستای استان در دستور کار داشتیم.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد:  با توجه به اینکه استعداد اول این استان کشاورزی است انتظار می رود به این بحث بیشتر توجه شود.

وی افزود: علی رغم اینکه مساحت استان کرمانشاه ۱.۵ درصد مساحت کشور است و ۶ درصد اراضی کشاورزی و ۸ درصد آبهای کشور در این استان قرار دارد اما تولید از ۱.۵ تا ۲ درصد در بخش زراعی تجاوز نمی کند.

رازانی گفت: کاربزرگ دیگری که داریم به عنوان سرمایه سردسیری است که امیدواریم در این سفر با عنایت به حضور وزیر صورت اجرایی به خود بگیرد.

وی افزود: در چارچوب اقتصاد مقاومتی با توجه به پتانسیل بالای استان لازم است اعتباراتی برای آنها در نظر گرفته شود.

استاندار کرمانشاه اشاره ای نیز به نرخ بیکاری استان داشت و گفت:  در سه ماهه اول امسال نرخ بیکاری به۲۰ تنزل پیدا کرده که نسبت به ۱۹ درصد بهار سال قبل یک درصد بیشتر است و اکنون با توجه به استعداد مردم این استان دوپله صعود داشتیم که جا دارد این رقم بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص تجارت ما با عراق که یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است به رغم مشکل دولت عراق و اقلیم کرد آزارش به تجارت ما هم برمی گردد ولی در سه ماهه گذشته شاهد افزایش ۵ درصدی بودیم.

رازانی گفت:  در این زمینه مرز پرویز خان و سومار را فعال کردیم که نقش مکمل دارد و درخواست ما از دولت این است که مرز سومار و شوشمی به مرز رسمی ارتقاء داده شود.

وی با اشاره به نرخ ۲۲ درصدی بیکاری استان که بسیار نگران کننده است گفت: اعتبارات استانی سهم کمی از اعتبارات کل کشور دارد سال گذشته حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد بود با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات استان از جمله بحث بیکاری در گرو این اعتبار است خواهش ما افزایش اسن اعتبار است.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: اگر تخصیص ۱۰۰ درصدی به ما داده شود تعهد می دهیم نسبت به کاهش نرخ بیکاری کاری بی نظیر کنیم.

وی با اشاره به نرخ پایین سپرده در استان کرمانشاه گفت: متاسفانه این میزان د استان کرمانشاه به ۴.۵ میلیارد تومان می رسد که بسیار رقم پایینی است.

شورای اداری استان کرمانشاه

 

کوچ روستائیان به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالباتشان از سوی دولت

 

در ادامه جلسه سید جواد حسینی کیا گفت: امروز روستائیان بدلیل هزینه تمام شده محصولات کشاورزی و عدم پرداخت به موقع مطالبات دولت در حال کوچ از روستاها هستند.

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه یک استان جنگ زده است، افزود: به همین دلیل این استان رتبه اول بیکاری را در کشور است.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه کشاورزی نیازمند بحث توسعه هستیم و باید ترتیبی اتخاذ شود که اسناد ملک و زمین کشاورزی به عنوان وثیقه بانکی پذیزفته و قابل قبول باشد.

حجت الاسلام حسینی کیا خاطر نشان کرد: بافتهای فرسوده شهری  از طرف دولت با اهتمام ویژه باید پیگیری و بازسازی شود.

وی افزود: شهرهای توسعه یافته باید به کمتر توسعه یافته تغییر کند.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال باید با نگاه خاص به کرمانشاه نگاه کرد، اظهار داشت: روستاهایی در شهرستان سنقر دارین که ساعت ۲ نصفه شب با تانکر آبرسانی برای انها انجام می شود لذا تصفیه خانه آب و فاضلاب شهری و روستایی سنقر نیازمند مساعدت بیشتری است.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم شهرستان سنقر در حوزه ارتباطات بسیار تحت فشار هستند و می توان گفت یک نقطه کور در بحث اینترنت و خطوط تلفن و ... بوده که نسبت به این موضوع بسیار گله مند هستند.

 

ایران هراسی را تبدیل به ایران دوستی کردیم/حرف آمریکا خریدار ندارد

 

 اسحاق جهانگیری عصر امروز سه شنبه در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه با اشاره به روز دختر و ولادت حضرت معصومه (س) اظهار داشت: واقعیت این است که بانوان در کشور ما یک مطالبه به حقی دارند و آن اینکه نسبت به توانایی ها و زحمات آنها برایشان موقعیت های مناسبی فراهم شود.

جهانگیری با انتقاد از انتصاب مدیران توسط دولت در کرمانشاه گفت: همین سالن شورای اداری چرا مدیر زن نمی بینیم. نخبگان زن ما توانایی های زیادی دارند و نمونه آن همین خانم میرزاخانی که اخیرا به رحمت ایزدی پیوست.

وی افزود: دولت در برنامه ششم سهم ۳۰ درصدی برای مدیریت بانوان دیده است و آن وقت این وضعیت تغییر خواهد کرد. همچنین تصمیم گرفته ایم که در آینده ۸ سال سن مدیریتی کشور را کاهش دهیم.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: در پایان دولت یازدهم می توانیم بگوییم که نسبت به هر آنچه که تمرکز داشتیم موفق بودیم. در تعاملات خارجی، مذاکرات هسته ای و بحث ایران هراسی موفق شدیم کاری کنیم که همه ایران را دوست داشته باشند و دیگر حرف آمریکا خریدار نداشته باشد.

وی افزود: دولت همچنین در اقتصاد توفیق داشته و توانسته ثبات ایجاد کند. سیاست های اقتصاد مقاومتی هم به خوبی پیش رفته است و در مجموع می توانیم بگوییم در حوزه های سیاسی و اقتصادی اجتماعی موفق بودیم.

جهانگیری گفت: ما چالش های عمده ای ره در کشور داریم. این بیکاری دیگر نسخه های قدیمی برای آن جواب نمی دهد. نرخ بیکاری همین کرمانشاه که گفتند تن من را لرزاند!

وی افزود: ما باید برای هر استعداد و رشته تحصیلی و مهارت متناسب با آن فرصت شغلی ایجاد کنیم. باید بتوانیم اقتصاد کشور را رشد دهیم که سالانه ظرفیت ایجاد یک میلیون شغل داشته باشیم. امروز کشورهایی که می توانند بیش از ۵۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کنند به تعداد انگشتان دست است.

جهانگیری خاطر نشان کرد: در حوزه آب هم می بینید که دریاچه ارومیه و تالاب ها چه وضعیتی دارند. از نظر محیط زیست هم دچار چالش هستیم. از نطر اداری امروز بودجه ما کفاف بودجه جاری را نمی دهد چه برسد به خرج توسعه کشور. اینها همه برای ما چالش هستند.

معاون اول رئیس همچنین با اشاره به فرصت های موجود در کشور گفت: کشور ما در مقابل همه این چالشها ظرفیت های بی نظیری دارد و مردم از مسئولین توقع دارند که با این فرصت ها چالش های موجود را بر طرف کنند.

وی نیاز مهم امروز را وحدت و همدلی دانست و گفت: برای رفع چالش ها با استفاده از فرصت ها نیاز به یک وحدت ملی هستیم و البته هر کس باید یقه خودش را بگیرد که مثلا برای اقتصاد مقاومتی چه کرده است. رهبر معظم انقلاب علاوه بر دولت همه نهادها از قوای دیگر تا نیروهای مسلح و... را مسئول پیشبرد اقتصاد مقاوتی دانستند.

وی ابراز امیدواری کرد دولت دوازدهم با پشتوانه خوب انتخابات بتواند در این مسیرها و چالشهای پیش رو موفق عمل کند.

وی تصریح کرد: همانطور که در دولت یازدهم مسائل اقتصادی و سیاست خارجی اولویت بود در دولت آینده به مسائل آسیبهای اجتماعی و توجه به نظرات نخبگان تمرکز خواهیم کرد.

 توسعه نیافتگی استان کرمانشاه چه دلیلی دارد؟

جهانگیری با اشاره به توسعه نیافتگی استان کرمانشاه گفت: باید بررسی کرد و دید استان کرمانشاه با داشتن همه آنچکه باید داشته باشد چرا توسعه نیافته است؟ نخبگان استان این را بررسی کنند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به وجود کوله بری در مزهای کشور گفت: این کار جلوه خوبی برای مردم ایران ندارد و باید فکری کرد که هم این معضل برطرف شود و هم مردمی که مجبورند برای گذران زندگی خود به این کار بپردازند مشکلشان برطرف شود

 

تصویب طرح رسمی شدن مرزهای سومار وشوشمی استان کرمانشاه درهیئت دولت

محمدرضا نعمت زاده در بحث توسعه یافتگی گفت: من فکر می کنم باید برگردیم و از خودمان شروع کنیم.

وزیر صنعت، معدن، تجارت افزود: توسعه یافتگی نیازمند افراد توسعه یافته است که خوشبختانه در این استان وجود دارد ولی باید به کار گرفته شوند.

وی ادامه داد: برخی در استان هنوز در حال و هوای جنگ بیرون نیامده اند لذا باید تلاش کنند چرا که پول به تنهایی مشکل را حل نمی کند.

نعمت زاده با بیان اینکه طرح کمک به توسعه امسال با گستردگی بیشتری فعال شده است و سامانه آن فعال گفت: از طرف استان کرمانشاه ۵۲ مورد تقاضا به ما اعلام شده که با عنایت به ۵ هزار و ۶۸۹ تقاضادر کشور این رقم زیر ۱ درصد است که از تسهیلات استفاده می کنند.

وی افزود: آنچه کارگروه استانی زیر نظر استاندار و معاونین تصویب کرده اند تا دیروز ۷ فقره بوده است که از ۳۷۴ فقره در کل کشور یعنی ۲ درصد به سیستم بانکی ارائه شده که تقاضا داریم کمک کنند تا اینها تصویب شود.

وزیر صنعت، معدن، تجارت ادامه داد: در زمینه اکتشافات معدنی با توجه به اینکه کشور یک کشور نفتی است باید رقابت کند و از قیر طبیعی برای فرآورده های صنعتی استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه مشتریان ما اغلب مربوط به بخش خصوصی هستند، گفت: در استان کرمانشاه در حوزه قیرطبیعی تحقیقاتی شده تا بتوانیم این محصول را خام فروشی نکنیم.

نعمت زاده گفت: پیشنهاد می شود با تجمیع سنگبری های کوچک یک واحد بزرگ سنگبری در استان با توان بازار یابی بالا تشکیل دهند.

وی افزود: افتتاح خودرو سازی در استان کرمانشاه یک حرکت انقلابی بود که در رابطه با سفر رهبر تصویب شد که طی ۲ سال آینده فاز اول آن افتتاح شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد:  باید در این راستا صنعت قطعه سازی خودرو تقویت شود به این خاطر امروز کلنگ فاز دوم این کارخانه نیز زده شد.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه یک استان مرزی است و مزیت های فراوانی به لحاظ اقتصادی داشته و در جوار کشور نسبتا ثروتمندی قرار دارد.

نعمت زاده، با تاکید بر اهمیت صنعت فولاد استان کرمانشاه گفت: باید بر روی این صنعت با تمام توان کار کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یک مشکل دیرینه که داریم واگذاری زمین برای کار صنعتی است، چرا که اغلب آنها دست خورده مالک ها بوده و این موضوع را دچار مشکل کرده است.

وی آب مورد نیاز صنعت را یک پنجاهم آب بخش کشاورزی عنوان و تصریح کرد: اما صنعت ۴۰ برابر بیشتر از کشاورزی ارزش افزوده دارد.

نعمت زاده در خصوص درخواست رسمی شدن مرز سومار و شمومی از استان کرمانشاه نیز گفت: هفته قبل این پیشنهاد را به دولت دادیم و به تصویب رسید، انشاء الله در آینده نزدیک این امر محقق خواهد شد.

عدم تعادل در اشتغال و مسائل مدیریتی استان کرمانشاه وجود دارد

محمود حجتی امروز سه شنبه در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور معاون اول رئیس جمهور و در محل سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، راه آهن ما در نهایت به مدیترانه شرقی وصل می شود و یکی از مشکلات کشور در بحث حمل و نقل چگونگی انتقال به مدیترانه شرقی بود.

وی افزود: نصف جمعیت استان در کرمانشاه است و ۷۰ درصد جمعیت شهری در کرمانشاه است و این عدد را در تهران نیز نداریم و این مسئله باید در بحث آمایش حل شود.

حجتی تاکید کرد: اقتصاد را به عنوان فعالیت بنگاهی نگاه نکنیم. ۲.۵  میلیون هکتار سطح استان است اما عدم تعادل در اشتغال و مسائل مدیریتی و ... در استان وجود دارد.

وی افزود:  باید جلوی این روند را در استان بگیریم و گرنه اداره استان سخت می شود، در مصوبه هفته پیش نیز گفتیم ما از هزار میلیارد می گذریم تا مشکلات را حل کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کردستان، جنوب آذربایجان غربی و اورامانات ۷۰۰ میلیمتر بارندگی داریم و  استان کرمانشاه بهترین خاک را که خاک سیاه است دارد و اگر خاک سیاهی در کشور وجود دارد متعلق به کرمانشاه است.

حجتی اشاره ای نیز به بحث تسهیلات بانکی داشت و گفت: مانده تسهیلات در بانکهای استان محدود است. به همین دلیل بانک های استان جوابگوی طرح های بهین یاب و... نیست اما مکاتبه ای کردیم.

 

 کرمانشاه در وزارت نیرو لابی ندارد تا سهمی از طرح سردسیری ببرد

 

 

سید قاسم جاسمی عصر امروز سه شنبه در جلسه «شورای اداری استان کرمانشاه با رویکرد اقتصاد مقاومتی» که با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: انتظار داریم آقای جهانگیری ترتیبی دهند تا در اولین روزهای آغازین دولت دوازدهم، مجمع نمایندگان استان  خدمت برسند و مشکلات استان را مطرح کنند.

جاسمی بیان کرد: ما منتظریم تا لایحه منطقه آزاد قصرشیرین در مجلس مطرح شود و نمایندگان به آن رأی دهند تا شرایط خوبی برای منطقه ایجاد شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خطاب به آقای جهانگیری گفت: شما رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی و همه کاره دولت و مورد عنایت مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نیز هستید و توقعات ما انتظارت زیادی نیست.

وی با اشاره به مشکلات استان کرمانشاه از جمله بیکاری، بزهکاری و اعتیاد گفت: ظرفیت استان کرمانشاه بیشتر از وضعیت موجود است و در موضوع اقتصاد مقاومتی باید به ظرفیت های استان و کشور نگاه شود.

جاسمی با بیان اینکه ۷۰ درصد از قیر طبیعی کشور مربوط به شهرستان گیلانغرب است، افزود: به دلایل مختلف همچون خام فروشی، وضعیت خوبی در این زمینه نداریم و رو به ورشکستگی است و تبدیل به نارضایتی شده است. همچنین معادن سنگ های گران قیمتی ما به کشورهای اروپایی صادر می‌شود و با آغوش باز استقبال می‌کنند.

وی عدم وجود صنایع تبدیلی را از دیگر مشکلات استان دانست و گفت: ما ۲۳۰ هزار شهید دادیم اما ۲ درصد اقتصاد عراق را در اختیار داریم و ترکیه ۱۸ درصد!   منطقه ویژه اقتصادی فرامان در کنار راه آهن و فرودگاه و جاده اصلی کرمانشاه به تهران، مورد توجه قرار گیرد.

جاسمی با بیان اینکه فعالیت در مرزهای شوشمی، شیخ صله و تیله کوه باید افزایش یابد، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی نگاه به درون، و حوزه توریسم و گردشگری و جاذبه های گردشگری در استان ظرفیت دارد و با توجه به شرایط فرهنگی، آن سوی مرز تمایل بیشتری در حوزه توریسم درمانی و ارتباط با استان ما دارند.

وی با اشاره به وجود ۴۰۰۰ اثر تاریخی در استان گفت: انتظار داریم موضوع اقتصاد مقاومتی در رابطه با راهیان نور و سهل الوصول بودن راه ها به عتبات بویژه برای اربعین استارت زده شود.

جاسمی با اشاره به طرح سامانه سردسیری گفت: استان کرمانشاه در طرح آبهای سردسیری در وزارت نیرو لابی ندارد تا سهمی از آن داشته باشیم و این مهم از مطالبات نمایندگان استان است.

 

 مقابله و پیشگیری از ورود کالای قاچاق به استان کرمانشاه

 

فرهاد تجری عصر امروز سه شنبه در جلسه «شورای اداری استان کرمانشاه با رویکرد اقتصاد مقاومتی» که با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، خواستار ساماندهی صادرات و  جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق در استان شد و گفت: در نفت شهر مردم آماده بازگشت هستند و اینها همان آوارگان چهل ساله هستند و انتظار کمک و مساعدت در این حوزه داریم.

وی گفت: زوارعتبات از مسیر قصرشیرین قرار است عبور کنند و تردد ۵۰۰ هزار نفر پیش بینی شده و امکان تحقق این مهم وجود ندارد جز اینکه همه پای کار باشند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تصریح کرد: طرح گرمسیری با ظرفیت ۵۲ هزار هکتار برای استان کرمانشاه لحاظ شده بود. اما هرچقدر جلو رفتیم از پر و بال آن زدند  و الان نه اینکه زمین ها را آبیاری کند بلکه بهبود یابد و به ۳۲ هزار هکتار رسیده است.

تجری با توجه به قابلیت های استان گفت: در بحث منابع ملی در حق استان ظلم شده است، عمده معدن داران ما با ورشکستگی مواجه اند و  بحث کوله بران و مرزنشینان را نیز داریم.

 

نیروگاه برق آبی داریان طی دو ماه آینده به بهره برداری می‌رسد

حمید چیت چیان امروز سه شنبه در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه با موضوع اقتصاد مقاومتی که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت:  در خصوص منابع آب سردسیری مطالب عنوان شده در این جلسه درست است اما باید استفاد ه کرد که برای دسترسی به این منابع آب یکی دو سد باید اجرا شود و بعد از آن حدود ۱۰۰۰ متر ارتفاع را پمپاژ کنیم تا این آب در کرمانشاه قابل دسترسی باشد، با ۱۰۰۰ متر پمپاژ و برقی که این پمپاژ نیاز دارد هیچ محصول کشاورزی وجود ندارد که با این هزینه پمپاژ توجیه اقتصادی داشته باشد بنابراین اینکه از این آب برای تولید کشاورزی استفاده کنیم باید کاملا صرفه نظر کنیم اما برای صنعت امکان پذیر است.

وی بیان کرد: در برخی از مناطق کشور برای تامین آب صنعت، ناچاریم در کنار خلیج فارس و دریای عمان آب را شیرین کنیم و حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر آب را منتقل کنیم، الان صنایع در آن نقطه با شرکتی که برای انتقال آب سرمایه گذاری  کرده قرارداد بستند به ازاء هر مترمکعب آب چهار دلار پرداخت کنند قطعا اگر منابع آب سردسیری را با این نوع آب مقایسه کنیم حتما آب سردسیری ارزان تر خواهد بود و بنابراین هر صنعتی که نیازمند استفاده از این منابع آب باشد ما کاملا آمادگی داریم تا مجوز صادر کنیم اما آن صنعت باید هزینه های مرتبط با انتقال آب را خود متقبل شود.

چیت چیان با بیان اینکه توجیه پذیری تمام سدها یکسان نیست، افزود: باید با توجه به تمام جهات اولویت ها را مشخص کنیم و در نتیجه اتخاذ همین سیاست بوده که دولت یازدهم ۳۴ سد را در اطراف کشور به نتیجه رسانده که ۵ سد در استان کرمانشاه بهره برداری شد.

وزیر نیرو بیان کرد: اینطور نیست که ۵۲ هزار هکتار از شبکه های آبیاری زهکشی تقلیل یافته باشد به ۳۲ هزار، بلکه برنامه ما روی ۶۶ هزار هکتار است که بخشی از آن احداث شده و بخشی از آن در حال احداث است و سرمایه گذاری که در این جهت در استان کرمانشاه انجام شده در میان تمام استان های کشور بی نظیر است و در هیچ نقطه ای از کشور کاری با این وسعت در دست اجرا نداریم.

چیت چیان گفت: از آذر ماه ۱۳۹۳ تا امروز ۳۲۰۰ میلیارد تومان در خصوص توسعه منابع آب استان و احداث شبکه های آیباری زهکشی سرمایه گذاری شده و در هیچ جای کشور این طرحی را نداشتیم که البته این با احتساب نیمی از هزینه های سامانه گرمسیری است چرا که استان ایلام هم از آن بهره بردار است و تا انتهای نیمه اول سال ۹۷ ، ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هزینه می شود.

وی با اشاره به اینکه کشور سرمایه گذاری بی نظیری را در ارتباط با تامین منابع آب، استحصال، ذخیره سازی و احداث شبکه های آبیاری زهکشی عهده دار شده است، گفت: این منابع آب تامین شده اگر از آن بصورت سنتی استفاده شود اشتغال جدیدی و ۳۰ – ۴۰ هزار اشتغرال در استان ایجاد خواهد کرد اما اگر  بتوانیم از این آب برای کشت گلخانه ای و صنعتی استفاده کنیم میزان اشتغال ضرب در بیست خواهد شد و امکان بی نظیری را برای استان ایجاد کرده که معنای توسعه اقتصادی و اجتماعی همه جانبه در غرب است.

وی اظهار کرد: کشور ما پنجمین کشور در دنیاست که بیشترین سرمایه گذاری را در کشت آبی انجام داده اما کشت آبی فی نفسه به معنای مطلوبی نیست در کشورهای اروپایی اصلا شبکه های آبیاری و زهکشی اجرا نمی کنند زیرا آنقدر بارندگی دارند که بی نیاز از ایجاد سیستم های آبی اند.

وی متوسط بارندگی در استان کرمانشاه را بیش از ۴۹۰ میلیمتر است و معادل دو برابر متوسط کشور اعلام کرد و گفت: هم اکنون دو واحد ۳۲۰ مگاواتی نیروگاه بیستون، ۴ واحد ۱۶۲ مگاواتی در نیروگاه زاگرس، ۴ واحد ۲۷ و نیم مگاواتی در نیروگاه اسلام آباد و یک نیروگاه هفت و نیم مگاواتی داریم که در جمع ۱۴۰۵ مگاوات در استان داریم.

چیت چیان اظهار کرد: مصرف فعلی استان کرمانشاه در پیک مصرف ۱۲۸۰ مگاوات است و همین الان ظرفیت تولید ما بیش تر از مصرف است همزمان سه نیروگاه بزرگ را در حال ساخت داریم، نیروگاه برق آبی داریان طی یکی دو ماه آینده با ظرفیت ۲۰۵ مگاوات به بهره برداری می رسد.

وزیر نیرو افزود: توسعه نیروگاه زاگرس با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و نیروگاه دالاهو در حال احداث است و ۱۴۳۰ مگاوات در آینده ای بسیار نزدیک به ظرفیت ۱۴۰۵ مگاواتی اضافه می شود و این با در نظر گرفتن ۵۰۰ مگاواتی است که صادر می شود.

وی با اشاره به افتتاح شش طرح برقی در استان گفت: استان کرمانشاه از جمیع جهات نیازمند توسعه بیشتر است ما به عنوان بخش آب و برق تمام آنچه که در دسترس داریم در خدمت مردم به کار گرفتیم و به کار خواهیم گرفت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد