بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیریم/تب کریمه کنگو در کمین است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296209|02:05 - 1396/03/17
نسخه چاپی
بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیریم/تب کریمه کنگو در کمین است
رئيس اداره دامپزشكي شهرستان پاوه گفت: شهروندان باید از خرید هر گونه گوشت و لاشه کشتار شده خارج از کشتارگاه خودداری کرد و گوشت مورد نیاز خود را از قصابی های مجاز زیر نظر اداره دامپزشکی تهیه کنند .

به گزارشهزار ماسوله، رئيس اداره دامپزشكي شهرستان پاوه در گفتگويي با خبرنگار ما در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اظهار داشت: اين بيماري یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و اين بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین ديده شد و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام گردید.

 

دكتر حاتمي افزود: در سال ۱۹۶۹ معلوم شد پاتوژن ایجاد کننده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشابه همان بیماری است، که در سال ۱۹۵۶ در کنگو مشاهده گردیده است از این رو ارتباط این دو مکان و بیماری باعث اسم فعلی شد.

 

وي در خصوص مشخصات عامل اين بيماري گفت: عامل اين بیماری ویروسی از خانواده و جنس است، این ویروس دارای پوشش پروتئینی است و مقاومت ویروس در برابر حرارت کم است به طوري كه نسبت به حرارت، محيط اسيدي و همچنين كلر حساس مي باشد و از بین می‌رود؛ بنابراین پختن گوشت و یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.

 

دكتر ارسلان حاتمي افزود: عامل بیماری ویروسی از گروه آربوویروس خانواده بونیاویریده جنس نایروویروس که تحت عنوان ویروسهای بند پا بُرد می‌باشد كه شایع‌ترین ناقل‌ها کنه‌ای به نام هیالوما می‌باشد.

 

وي با اشاره به راه انتقال بيماري نيز گفت: مهم‌ترین راه آلودگی کنه، خونخواری "کنه" نا بالغ از مهره‌داران کوچک می‌باشد. یک بار آلودگی موجب می‌شود کنه در تمام طول مراحل تکامل آلوده باقی بماند و کنه بالغ ممکن است عفونت را به مهره‌داران بزرگ مثل دام‌ها منتقل کند، ویروس یا آنتی‌بادی آن، در کنه در مناطق وسیع دنیا پیدا شده است و عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست نیز ایجاد می‌شود.

 

وي گفت: كنه ها از طريق تخمدان آلوده در تمامي مراحل رشد آلوده شده و از طريق تخمدان ويروس را به فرزندان خود انتقال مي دهد و در فصل فعاليت كنه از اوايل بهار تا پاييز احتمال آلودگي بيشتر مي باشد.

 

رئيس اداره دامپزشكي شهرستان پاوه تصريح كرد: بیماری به وسیله خرگوش صحرایی، جوجه تیغی، گوسفند و گاو به نقاط مختلف توسعه می‌یابد و تعداد زیادی از پرندگان به عفونت مقاوم هستند اما شترمرغ حساس است. ویرمی در حیوانات نشخوارکننده اهلی مثل گاو، گوسفند و بز به مدت یک هفته پس از آلودگی باقی می‌ماند.

 

وي در خصوص روش تشخيص و علائم بيماري آن نيز گفت: بیماری در حیوانات اهلی هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد ، همچنین تماس با خون و بافت بیماران به‌خصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها گردد باعث انتقال بیماری می‌شود.

 

وي افزود: در هفته اول بیماری و در مرحله تب می‌توان با نمونه گیری از خون ویروس را جدا کرد همچنین می‌توان ویروس را از نمونه‌های بافتی مثل بافت کبد، طحال، کلیه، غدد لنفاوی جدا کرد.

 

وي در پايان نيز در خصوص هشدار هاي بهداشتي گفت: شهروندان باید از خرید هر گونه گوشت و لاشه کشتار شده خارج از کشتارگاه خودداری کرد و گوشت مورد نیاز خود را از قصابی های مجاز زیر نظر اداره دامپزشکی تهیه کنند و همچنين گوشت و جگر خریداری شده باید حداقل به مدت 24 ساعت در فضای یخچال نگهداری شود.

 

وی همچنين از شهروندان خواست در صورت ایجاد هرگونه زخم در حین کار با لاشه و گوشت قرمز سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

 

با تشكر از سينا عظيمي خبرنگار هزارماسوله در همكاري در تهيه اين گزارش

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد