در بازبيني از طرحهاي اقتصاد مقاومتي

اهمیت اشتغال صنایع دستی در احیای اقتصاد مقاومتی

سرویس: اقتصاد مقاومتیکد خبر: 296190|01:38 - 1396/03/10
نسخه چاپی
اهمیت اشتغال صنایع دستی در احیای اقتصاد مقاومتی

به گزارشهزار ماسوله، اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که با بالا گرفتن فشارها و تحریم‌های ظالمانه به کشور توسط مقام معظم رهبری در سال 89  وارد ادبیات کشور شد و امروز با توجه به تأکیدات ایشان تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور، تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است.

 

طرح‌های اقتصاد مقاومتی که به منظور اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری جوانان و با حمایت بسیج سازندگی اجرا می‌شود از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و امسال با توجه به نامگذاری سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اجرای این طرح‌ها می‌تواند گامی عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

 

تولید صنایع دستی از جمله گیوه بافی و قالی بافی و همچنین پرورش زنبور عسل به عنوان نمونه می توانند در اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی را ایفا کنند که در این رابطه گزارشی از وضعیت چنین طرح های اقتصاد مقاومتی در شهرستان پاوه ارائه می گردد.

افرادی که در این مناطق به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند به علت طبیعت خاص کارشان فصل یا فصولی از سال را بیکار می مانند و برای پرکردن اوقات بیکاری فصلی خود و نیز کسب درآمد بیشتر با استفاده از مواد اولیه موجود در منطقه به تولید صنایع دستی از جمله گیوه بافی می پردازند.

 

گیوه‌بافی یا گیوه‌دوزی از جمله قدیمی ترین صنایع دستی منطقه اورامانات است که با توجه به آب و هوای معتدل این منطقه خنک، سبک و قابل شستشو طراحی شده و به دلیل داشتن این ویژگی‌ها توسط روستاییان و کشاورزان، از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته‌است.

 

ابراهیم نیک نام از کسانی است که توانسته است در زمینه گیوه بافی نقش بسزایی را در تولید صنایع دستی منطقه و اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

 

وی به خبرنگار ما گفت: پای افزار گیوه، چپ و راست ندارد و از نظر طبی نیز کاملا تایید شده و برای افرادی که مبتلا به دیسک کمر، زانو درد و دیابت هستند، توصیه شده است. 

 

وی افزود: گیوه زیره ای یکی از صنایع غالب در منطقه اورامانات است که با توجه به ویژگی های آن از جمله عدم نیاز به تکنولوژی پیچیده، فراوانی مواد اولیه، فراوانی افراد داوطلب برای جذب به این صنعت ، حمایت از آن به بارور شدن اقتصاد منطقه و اشتغالزایی منجر می شود.

 

وی گفت: هم اکنون گیوه بافی در این منطقه رواج زیادی دارد و زنان این منطقه اگر به تولید صنایع دستی روی بیاورند، اکثر آنها گیوه بافی را انتخاب می کنند.

 

وی با بیان اینکه تحصیلات اینجانب لیسانس تاریخ است ادامه داد: بیش از حدود یک سال را در کنار برادرم این حرفه را فراگرفتم و اکنون بیش از 9 سال است که این حرفه را ادامه داد ه ام.

 

وی گفت: مجوز رسمی این حرفه را نیز از سازمان های مرتبط کسب کرده و با دریافت تسهیلات لازم از بسیج سازندگی این حرفه را توسعه دادم .

 

وی در پایان گفت: گیوه بافی در پاوه از بازار فروش متوسطی برخوردار است علاوه بر آنکه مورد استفاده مردم منطقه می باشد به استانهای همجوار و حتی کشور همسایه هم ارسال می شود اما متاسفانه در دو سال اخیر از بازار خوبی برخوردار نمی باشد.

اكنون همچنان به اين حرفه خود كه درآمد نسبتا پايداري را دارم ادامه مي دهم.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد