تجلی اقتصاد مقاومتی با تولید گیوه در پاوه

کد خبر: 295773|23:34 - 1395/12/06
نسخه چاپی
تجلی اقتصاد مقاومتی با تولید گیوه در پاوه

به گزارشهزار ماسوله، اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که با بالا گرفتن فشارها و تحریم‌های ظالمانه به کشور توسط مقام معظم رهبری در سال 89  وارد ادبیات کشور شد و امروز با توجه به تأکیدات ایشان تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور، تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است.

 

تولید صنایع دستی از جمله گیوه بافی و قالی بافی و همچنین پرورش زنبور عسل به عنوان نمونه می توانند در اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی را ایفا کنند که در این رابطه گزارشی از وضعیت گیوه بافی در شهرستان پاوه ارائه می گردد.

 

افرادی که در این مناطق به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند به ویژه بانوان به علت طبیعت خاص کارشان فصل یا فصولی از سال را بیکار می مانند و برای پرکردن اوقات بیکاری فصلی خود و نیز کسب درآمد بیشتر با استفاده از مواد اولیه موجود در منطقه به تولید صنایع دستی از جمله گیوه بافی می پردازند.

 

گیوه‌بافی یا گیوه‌دوزی از جمله قدیمی ترین صنایع دستی منطقه اورامانات است که با توجه به آب و هوای معتدل این منطقه خنک، سبک و قابل شستشو طراحی شده و به دلیل داشتن این ویژگی‌ها توسط روستاییان و کشاورزان، از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته‌است.

 

خانم فانوس عبدی از کسانی است که توانسته است در زمینه گیوه بافی نقش بسزایی را در تولید صنایع دستی منطقه و اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه به سبب علاقه خاص و پر نمودن اوقات فراغت به این شغل روی آوردم به خبرنگار ما گفت:هم اکنون گیوه بافی در این منطقه رواج زیادی دارد و زنان این منطقه اگر به تولید صنایع دستی روی بیاورند، اکثر آنها در کنار قالی بافی و خیاطی گیوه بافی را انتخاب می کنند.

 

وی ادامه داد: حدود 15 سال است که به این شغل مشغول هستم و این حرفه را به صورت تجربی فرا گرفته ام و در کنار آن نیز در کلاسهای آموزشی شرکت کرده ام و هم اکنون دارای گواهینامه لازم در این حرفه هستم.

 

خانم حسینی گفت: در این زمینه با دریافت تسهیلات لازم از بسیج سازندگی این حرفه را توسعه دادم.

 

وی گفت: گیوه بافی در پاوه از بازار فروش در حد خوبی برخوردار است علاوه بر آنکه مورد استفاده مردم منطقه می باشد به استانهای همجوار و حتی کشور همسایه هم ارسال می شود.

 

این کارآفرین برتر در پایان گفت: ما در سال حدود 16 جفت گیوه را آماده کرده و آنها را به فروش می رسانیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد