مصاحبه با مدیر آبفای پاوه در خصوص قطعی آب شرب این شهر و بوجود آمدن نارضایتی شهروندان

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 295676|23:06 - 1395/11/14
نسخه چاپی
مصاحبه با مدیر آبفای پاوه در خصوص قطعی آب شرب این شهر و بوجود آمدن نارضایتی شهروندان
با اضافه شدن قطعی های مکرر آب شرب شهر پاوه به ساعاتی از روز و ایجاد نارضایتی مردم در این خصوص، باعث شد تا مدیر آبفای شهری پاوه پاسخگوی پاره ای از سوالات ما باشد که در متن خواهد آمد.

به گزارشهزار ماسوله، با اضافه شدن قطعی های مکرر آب شرب شهر پاوه به ساعاتی از روز و ایجاد نارضایتی مردم در این خصوص، باعث شد تا خبرنگار ما در دفتر رئیس اداره آبفای شهری پاوه حضور پیدا کرده و مصاحبه ای را مبنی بر ساعات قطعی آب و برنامه زمانبدنی در استفاده از آب شرب را به اطلاع عموم مردم برسانیم.

 

مدیر امور آبفا شهری پاوه در این باره در گفتگویی با خبرنگار ما ضمن تقدیر و تشکر از رسانه های شهرستان پاوه در تقبل زحمات اطلاع رسانی ها در جهت رفع مشکلات و با اشاره به وضعیت آب شرب پاوه اظهار داشت: چند عامل در پاوه باعث شده است که روند طبیعی تا حدودی تغییر پیدا کند، در سال 1372 ، تعداد 2300 اشتراک آب در شهر را داشته ایم، که از دو چاه آب شرب تفرجگاه بیدمیری با مقدار 25 و 27 لیتر آبدهی در ثانیه و سراب هولی این شهر، آب این تعداد اشتراک تامین شده است.

 

سالم مرادی افزود: در سال 1383 این تعداد به 4300 اشتراک افزایش پیدا کرده است، که منابع تامین اب مورد نیاز در چاههای بیدمیری وسراب هولی جوابگوی این تعداد نبوده بنابراین منبع آب جدیدی برای تامین آب شرب مورد نیاز این تعداد، اقدام به حفاری و تجهیز دو حلقه چاه در سرکران و بندره نموده است.

 

وی گفت: آب شرب چاه سرکران با مقدار 55 لیتر آبدهی در ثانیه و چاه روستای بندره نیز با 45 لیتر آبدهی در ثانیه در مدار شبکه آبرسانی به شهر پاوه قرار گرفت که این روند پس از آن حل شد.

 

وی ادامه داد: اکنون در سال 1395 تعداد 9300 اشتراک آب در پاوه داریم که علاوه بر انکه همان منابع تامین آب 12 سال گذشته ثابت باقی مانده است، اما در این بحران کم آبی ، نیز آبدهی چاههای سرکران و بندره هم به مقدار یک سوم نسبت به برداشت دبی مجاز تقلیل یافته است.

 

مرادی گفت: قاعده فعالیت این چاهها هم باید به صورتی باشد که 8 ساعت در روز روشن باشند و 16 ساعت استراحت، اما در این شرایط کم آبی 24 ساعته روشن، هستند.

 

وی تصریح کرد: بارندگی های امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته به مقدار یک سوم کاهش پیدا کرده است و روز به روز چاههای ما کم آب تر می شوند.

 

وی با بیان اینکه امور آب منطقه ایی برای رفع این مشکل، منبع تامین آب شرب درازمدت را چشمه هانی کوان، در نظر گرفته است گفت: این منبع آب هم در نقطه ای پایین تر از سطح شهر پاوه و با توپوگرافی خشن قرار گرفته است که با تلاش مسئولین جزء طرح های ملی قرار گرفته است وتا کنون به مرحله بهره برداری نرسیده است.

 

مرادی گفت: مصرف معمولی سرانه آب شرب برای هر نفر در حد 130 لیتر می باشد که این مقدار در پاوه به 311 لیتر می رسد.

 

مدیر امور آبفا شهری پاوه گفت: الگوی مصرف آب شرب خیلی بالا است و موقعیت توپوگرافی پاوه نیز به نوعی است که بارش های باران نیز در زمین نفوذ نکرده بلکه در دره ها جاری می شود.

 

وی خاطر نشان ساخت: از اول دی ماه آب شرب پاوه افت شدیدی پیدا کرده، که باعث نوسانات در آب شرب شده است. و ما نیز مجبور بودیم شبانه آب شرب پاوه را در جهت پر شدن مخازن آب این شهر، ببندیم تا فردای ان روز در مخازن ذخیره شده و کمبود جبران شود.

 

وی اضافه کرد: اما این شرایط هم که ما ساعات مشخصی را تا ساعت 23 شب برای استفاده آب شرب تعیین کرده بودیم، اما خود به خود آب شرب در ساعاتی کمتر از ساعات تعیین شده مثلا در ساعت 20 مخزن خالی شده و قطع می گردید و همین باعث شد تا برنامه زمانبندی را فشرده تر کنیم.

 

مرادی تصریح کرد: در پی این قطعی ها و ایجاد شبهه در بین مردم، اکثر شهروندان در ابتدای هر روز اقدام به ذخیره آب مورد نیاز خود در تانکرها می کنند و همین عامل مزید بر نرسیدن آب شرب تا ساعاتی از روز به نقاط مرتفع و یا بالایی شهر گردد.

 

وی گفت: اکنون در این شرایط بحرانی، مجبور به بستن شیرفلکه های قسمت هایی از محلات شهر در برخی از ساعات شبانه روز شدیم که برای زون پست با تعداد 4400 اشتراک، از ساعت 5 صبح تا 3 بعداظهر، خط میدان مولوی تا پارک شهید کاظمی و همچنین تا نزدیک به محله های پایین تر فرمانداری و زمین شهری ، شهرک ظفر و فرهنگیان را بازگشایی می کنیم.

 

وی ادامه داد: زون میانی هم با 4200 اشتراک که از ترمینال به طرف سه راهی بیمارستان و خانه های پشت جاده تا سراب هولی و پشت جاده دره باسام و تا پایین تر از خیابان مرکزی و قسمتی از منازل پشت تکیه خالصی و همچنین خیابان ارشاد اسلامی، خیابان صلاح الدین ایوبی ، تپه کوله و خیابان امام محمد غزالی تا ترمینال نوسود را شامل می شود، از ساعات، 15 تا ساعت 24 خواهد بود.

 

وی گفت: زون مرتفع هم با تعداد 700 اشتراک که شامل منازل پشت خیابان مرکزی می باشد از ساعت 19 الی 8 صبح می باشد و همچنین محله سی ان جی از ساعت 2 بعداظهر تا 12 شب خواهد بود.

 

سالم مرادی توصیه کرد: از همه شهروندان محترم استدعا داریم تا مصرف آب را مدیریت کرده و صرف جویی نمایند، تا آب شرب لازم هم برای نقاط مرتفع پاوه برسد. با بارش برف اخیر و گرم شدن هوا  این وضعیت نیز تغییر میکند.

 

وی در پایان گفت: اگر شهروندان هر چه کمتر مصرف و بهینه تر مصرف نمایند، به تمامی شهروندان خواهد رسید.

 

وی افزود: در پایان هم از کلیه شهروندان محترم بویژه مشترکینی که با نظرات و دیدگاه های خود احساس مسئولیت نموده و مشکلاتمان را به ما منعکس نمودند ممنونیم. از تمامی شهروندانی که  سختی های ناشی از کم آبی را متحمل شدند و گرچه نارضایتی بودند ولی به ما انرژی و توان می دادند پوزش می طلبیم.  به هر حال این مشکل هم ناخواسته بر ما تحمیل شده که برای حل آن نیازمند به همکاری و حمایت شما شهروندان ارجمند می باشیم.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد