جشنواره تجلیل از خیران مدرسه ساز شهرستان پاوه برگزار شد

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 295616|19:24 - 1395/11/07
نسخه چاپی
جشنواره تجلیل از خیران مدرسه ساز شهرستان پاوه برگزار شد
جشنواره تجلیل از خیران مدرسه ساز و اولیای مشارکت جوی دانش آموزان پاوه با حضور مسئولان در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله،جشنواره تجلیل از خیران مدرسه ساز و اولیای مشارکت جوی دانش آموزان پاوه با حضور امام جمعه پاوه، رئیس اداره مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش استان، فرمانده سپاه ناحیه پاوه، معاون فرماندار پاوه ، مدیر آموزش و پرورش،برخی از مسئولین ادارات و خیرین مدرساز پاوه در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

 

امام جمعه پاوه در جشنواره تقدیر از خیرین مشارکت جو در امور مدارس شهرستان پاوه، گفت: قرآن کریم حسادت را تنها در دو چیز برای انسان مسلمان جایز می داند، آن هم ثروت و علم است؛ ثروت و علمی که در راه خدا و خدمت به مردم از آن استفاده شود و انسان در این شرایط می تواند از خداوند تبارک و تعالی درخواست کند تا آن دو نعمت را به او عطا کند.

 

ماموستا ملا قادر قادری مشارکت خیرین را در امر مدرسه سازی و مدرسه داری ارزشمند توصف کرد و افزود: خیرین محترم که هریک به اندازه توان خود در این راه ارزشمند هزینه کرده اند قطعا نزد خداوند جایگاه ارزشمندی دارند و کمترین کمک ها توسط اولیاء دانش آموزشان شایسته تقدیر و احترام است.

ماموستا قادری با بیان اینکه خداوند تمامی کمک های خیرین را در دنیا و قیامت پاداش می دهد، اظهار کرد: همیشه انتظار نداشته باشیم کمک های با با پول و اافه شدن اموال جبران شود، همین که فرزندان سالم و صالح داریم و با سلامتی، عزت و آرامش در جامعه زندگی می کنیم بزرگترین پاداش ها است.

 

امام جمعه پاوه ضمن گلایه از صداوسیما در خصوص عدم پوشش مناسب و نحوه اطلاع ‌رسانی در خصوص اموال از دست ‌رفته مردم گفت: در این حادثه 600 مغازه از بین رفت و به گفته کارشناسان هزاران  میلیارد تومان اموال مردم در آتش سوخت و 4000 کارگر از کار بی‌کار شدند، شایسته بود صداوسیما هم با دیدن همه ابعاد این حادثه، اطلاع ‌رسانی بهتری می ‌کرد و با کسبه نیز همدردی می نمود.

 

وی لزوم توجه مسئولان به مالباختگان این حادثه را یادآور شد و افزود: خداوند بزرگ در بعضی از آیات قرآن کریم مال را مقدم بر جان آورده و این بدان معنی است که مال هم از دیدگاه قرآن مهم است. پس مسئولان باید این مالباختگان را فراموش نکنند تا ان شاء الله کسبه بازار هم که مال خود را از دست داده‌اند هر چه زودتر بتوانند به کار مشغول شوند.

 

ماموستا قادری با بیان اینکه ثروتمندان و خیرین کشور و منطقه ما نباید فراموش شوند، گفت: به مصداق حدیث شریف «من لم یشکر المخلوق، لم یشکر الخالق» از مساعدت و همراهی 365 میلیون تومانی مردم شهرستان به مدارس تقدیر و تشکر می کنم و امیدوارم در سال های آینده شاهد همراهی بیشتری در این زمینه باشیم.

 

امام جمعه پاوه در خاتمه به آمار ازدواج و طلاق در شهرستان پاوه پرداخت و با بیان اینکه در دیماه امسال با 34 مورد ازدواج 16 طلاق داشته ایم این آمار را نگران کننده عنوان کرد که در این راستا همه ما هریک به سهم خود برای کاهش آمار طلاق در ماه گذشته در تلاش باشیم.

 

معاون فرماندار پاوه نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور 170 نفر از خیرین ارجمند در مراسم و تقدیر و تشکر از آنها، گفت: ما دو نوع سرمایه داریم؛ سرمایه مالی و سرمایه انسانی، که باید تلاش کنیم با سرمایه ملی که در اختیار داریم فرزندانی عاقل، پاک و فرهیخته تحویل جامعه دهیم.

 

سیدنجیب میرانی با بیان اینکه فرزندان ما در خانواده و مدرسه برای حضور در جامعه تربیت می شوند، افزود: آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند زمینه پرورش و بالندگی دانش آموزان را فراهم نماید، در این راستا لازم و ضروری است تمامی افراد جامعه، اولیاء و خیرین ارجمند نهاد تعلیم و تربیت را قدم های بیشتر به جلو هدایت نمایند.

 

میرانی با بیان اینکه مدرسه سازی و مدرسه داری نیاز جامعه است، انگیزه مشارکت در امور مدرسه و آموزش و پرورش را قابل تحسین دانست و ابراز امیدواری کرد که همه افراد جامعه به اندازه خود در این امر خیر و ارزشمند سهیم باشند.

 

رئیس اداره مشارکتهای اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ضمن تقدیر از حضور خیرین ارجمند و مدیریت آموزش و پروش پاوه برای برگزاری این مراسم باشکوه، امام جمعه پاوه را همراه آموزش و پرورش دانست و حضور ایشان را در شورای آموزش و پرورش در جهت پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی مهم و تاثیرگذار عنوان کرد.

سید مجتبی موسوی شورای آموزش و پرورش شهرستان پاوه را ترکیب مناسبی عنوان کرد که با حضور انسان های فرهیخته ای چون امام جمعه، فرماندار و سایر مسئولین انتظارات را از آن در جهت کاهش مشکلات مدارس افزایش داده است.

 

موسوی ضمن ابلاغ سلام دکتر محبی به جمع حاضر در سالن، شهرستان پاوه را نماد ایثار، بزرگی و مقاومت در استان عنوان کرد و افزود: شهرستان پاوه در دوران پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی همیشه در بلندترین نقطه از لحاظ فرهنگی و مقاومت قرار داشته که در سطح استان همواره به نیکی از آن نام برده می شود.

 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به موج های نرم خیز مشارکتی نیاز دارد، اظهار کرد: هرجایی که مردم حضور داشته باشند قطعا آن قسمت مراحل رشد خود را طی می کند و آموزش و پرورش به عنوان نهادی که مبنای آن مردم است، باحضور مردم نیز باید اداره شود.

 

در این مراسم مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاوه نیز در سخنانی ضمن خیر مقدم به مهمانان و حضار و با اشاره به آیه ای از قران کریم اظهار کرد: همسن بس که خداوند در شرح و وصف شما می فرمایند: از آنچه به شما داده ایم انفاق کنید پیش از آنکه مرگ شما فرا رسد و گویند پروردگارا چرا مرگ ما را به تاخیر نیانداختی تا صدقه دهیم و از صالحان باشیم، ما و فرزندان زینت بخش دنیا هستند و کارهای ماندگار نزد پروردگارت پاداشی بهتر دارند و امید بخش ترند.

 

مختار برزگر فرد با اشاره به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب گفت: تلاش در راه مدرسه سازی خود جهادی مقدس است و مشارکت و مدرسه سازی از ماندگارترین کارهای نیک است.

 

وی خطاب به خیرین مدرسه ساز گفت: تیزبینی و هوشمندی شما بسی جای تقدیر است چرا که با دلی آکنده از مهر و ذکاوتی مثال زدنی نیاز جامعه را شناخته و قدم در آن راه گذاشته اید.

 

وی ادامه داد: مدرسه سازی یک بعد قضیه و مدرسه داری بعد دوم مسئله است، شما همراه مدرسه سازان در مدرسه هستید و مدرسه داری هم کمتر از مدرسه سازی نیست.

 

وی با بیان اینکه چاره سازی مشکل ما در موقع درماندگی یک گره از مشکل ما است تصریح کرد: واژه های در وصف شما خیرین نمی گنجد، شمایی که ساختن و نگه داشتن حرفه و شغل شما است، می سازید تا کودکان همزیستی را بیاموزند و آرزوی شما ساختن و ایجاد لبخند بر لب کودکان و دغدغه شما فراهم کردن بستر آرامش و یادگیری است.

 

برزگر فرد با بیان اینکه شما صاحب فکر نیک، کلام نیک و فعل نیک هستید گفت: اگر بگویم بهترین نیکی ها مشارکت در امور مدرسه است شما انجام داده و اگر بگویم رسد آدمی بجایی که جز خدا نبیند شما در صدر اعلی نشسته اید.

 

مدیر آموزش و پرورش پاوه خاطر نشان ساخت: شما در تجارت رتبه کسب کرده اید اما در تجارت معنوی هدف از مشارکت در مدرسه انسان سازی است و پرورش انسان که در این مهم سهام دارید و خداوند به شما قدرتی را بخشیده است تا وسیله ای برای مهربانی باشید.

 

وی افزود: خیرین مدرسه ساز در شهرستان پاوه گروهی هستند که خداوند در مورد عمل خیرتان فرموده است سخاوت درختی از درخت های بهشت است و شاخه های آن در دنیا آویخته شده است که هرکس شاخه ای از آن درخت را بگیرد به بهشت برین کشانده می شود.

 

وی با اشاره به مشارکت خیرین مدرسه ساز پاوه گفت: اهدای 200 متر زمین توسط اهالی روستای دوریسان، امنیت سازی حیاط مدارس ، تامین تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ، ویزیت رایگان و کمکهای غیر نقدی مدارس شبانه روزی و پوشش دانش آموزان کم بضاعت از مواردی است که توسط 170 نفر از خیرین به مدارس پاوه کمک شده است.

 

در پایان این مراسم از خیران و اولیای مشارکت جو دانش آموزان با اهدای لوح و هدایایی قدردانی شد.

 

ازحاشیه های این مراسم نیز سخنان سیروس امین زادهاز فرهنگیان شهرستان بود که اظهار داشت: سخنانم را با این شعار  لزوم یک انقلاب تربیتی در نگرش و یک انقلاب نگرشی در تربیت آغاز می کنم  در اینجا با توجه به اینکه تقدیر و تشکر زیادی از خیرین بعمل امد دیگر لزومی به تشکر و تقدیر مضاعف نمی بینم  .

وی اذعان نمود: بطور عموم  پنچ نهاد اموزشی وظیفه آموزش وتربیت در جامعه را بر عهده دارند که از نهاد خانواده و از مادر از بدو تولد شروع می شود و پس از طی نمودن مراحل اولیه تعلیم و تربیت توسط خانواده کودک به نهاد آموزش تحویل داده می شود و این نهاد آموزش است که مسولیت تربیت و اموزش رسمی افراد را به منظور جامعه پذیری آنها بر عهده می گیرد و در این مورد مسولیت مضاعف دارد و از دیگر نهاد های مهم و تاثیر گذار در امر آموزش نهاد رو حانیت می باشد که این سه نهاد تاثیر گذار اگر کار آمد باشند و به علم و فن آوریهای روز مجهز باشند واز دانش اموزان و افراد لازم تعلیم جامعه در بهره گیری از علم و روشهای نوین تربیتی جلوتر باشند امر تعلیم و تربیت بدرستی انجام خواهد شد و یادگیری اتفاق خواهد گردید.

 

وی افزود: اما متاسفانه انتقاد وارده از این رو است که نهاد خانواده و گفتمان حاکم بر  تعدادی از خانوده  هادر راستای تربیت صحیح و علمی و عقل مدار نمی باشد به طور مثال بیشتر صحبت دانش اموزان در مدارس حول مسائل مرز و ماشین های حمل کالا های قا چاق می باشد که این می تواند بر انگیزه دانش اموزان در جهت ادامه تحصیل هدفمند آنها تاثیر گذار باشد .

 

وی ادامه داد:اموزش و پرورش نیز در ایجاد ارتباط سازنده و دو سویه با والدین و خانواده های آنها در قالب انجمن اولیا و مربیان ناتوان بوده استبطوری که از اهداف شانزده گانه اولیه انجمن اولیا و مربیان بیشتر بر مشارکت مالی و کمکهای مالی اولیا تاکید میگردد و می توان گفت که تنها اقدام انجمن اولیا و مربیان به عنوان پل ارتباطی خانه و مدرسه جمع آوری کمکهای مالی برای مدارس می باشد که این نقد وارده بررسی علمی را می طلبد.

 

وی در ادامه به وظیفه خطیر اولیا و مربیان دانش آموزان و مسولیت مستقیم آنها در جهت اماده سازی فرزندان و دانش آموزان برای ورود به اجتماع  اشاره نمود و گفت: صرف اهدا نمودن 350میلیون تومان به مدارس و بیخیال شدن اولیا از تعلیم و تربیت فرزندان دین والدین را ادا نخواهد کرد بلکه کلیه والدین در قبال این کمک ها و نحوه تربیت فرزندان خود از مدارس و اموزش و پرورش باید پیگیر وپرسشگرباشند و مطالبه گر که این مهم در سایه آگاهی بخشی عمومی به خانواده ها می تواند اتفاق بیافتد.

 

  وی افزود : تمام نهاد های انسان ساز جامعه برای اینکه و ظیفه خود را به درستی انجام دهند مانند نهاد خانواده و آموزش و رو حانیت باید به علم و فن آوری های روز علمی مجهز باشند تا توانای بر قراری ارتباط وموثر با دانش آموزان را داشته باشند تا در جهت باز سازی هویت انسانی و معنوی در عصر جهانی شدن و فراوانی اطلاعات و داده ها  دانش آموزان یاری نموده تا بتوان از فرصتهای پیش امده برای مقابله با تهدیدات آسب های اجتماعی استفاده کرد که اگر این تفاق می افتاد ما شاهد مشکلاتی مانند افزایش آمار طلاق در جامعه نبودیم و یا اینکه در انتقال فرهنگ و ارز شهایی اجتماعی خود به نسل آینده موفق می بودیم .

 

امین زاده ادامه داد: به طور مثال بیشتر فرزندان و دانش آموزان ما شناختی از شهدا و آرمانهای  انها ندارند که این مسائل باید برای آنها مشخص و روشن باشد  وی در آخر از کلیه افراد حاضر در جلسه در خواست نمود به وظایف فردی و اجتماعی خود در مقابل فرزندانمان توجه بیشتر نموده و به مسولیت خود در قبال جامعه و اموزش و پرورش اهتمام ویژه داشته باشیم زیرا باید پاسخگوی فردای فرزندانمان باشیم که آیا نسبت به فراگیری مهارتهای اساسی زندگی و اموزش آنها به نسل های اینده کو تاهی نموده ایم یا خیر.

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد