احیای چشمه بل، جایزه جهانی گرفت

سرویس: اجتماعیکد خبر: 295577|09:19 - 1395/10/29
نسخه چاپی
احیای چشمه بل، جایزه جهانی گرفت
با دریافت تندیس و گواهینامه بین‌المللی، پروژه احیای چشمه بل در استان‌های کرمانشاه و کردستان، موفق به کسب تندیس بنیاد جهانی انرژی و گواهینامه پروژه سبز «جامعه مدیریت سبز اروپا» شد.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، این تندیس و گواهینامه، در مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش بین‌المللی مدیریت سبز در هتل المپیک تهران با حضور رئیس بنیاد جهانی انرژی، اعضای جامعه مدیریت سبز ایران و شخصیت‌های ملی کشور اهدا شد.


بر این اساس، گواهینامه پروژه سبز که همه‌ساله با بررسی پروژه‌های سبز معرفی‌شده به «جامعه مدیریت سبز اروپا» اهدا می‌شود، صرفاً به پروژه‌هایی تعلق می‌گیرد که بر اساس فنون EAST Questionnaire و بر اساس متدولوژی Footprint calculation بتوانند شاخص گذاری‌های بسیار سخت گیرانه مربوطه را گذرانده و امتیاز مربوطه را کسب نمایند. در این راستا پروژه احیای چشمه بل، با کسب امتیازی بیش از 930 از هزار، موفق به گذراندن یکی از موشکافانه‌ترین ارزیابی‌ها از نهاد ارزیابی معتبری همچون جامعه سبز اروپا شده است.


بر پایه این گزارش، پروژه احیای چشمه بل، علاوه بر گواهینامه فوق، موفق به اخذ تندیس مشهور «مسئولیت اجتماعی» برای سال 2016 نیز گردیده است. این تندیس، از سوی «بنیاد جهانی انرژی»، به پروژه‌های حوزه انرژی پاک که به مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال اثرات جانبی پروژه‌ها توجه می‌کنند، اهدا می‌شود.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران که کارفرمایی و راهبری پروژه احیای چشمه بل را بر عهده داشته است، در حاشیه این مراسم گفت: در منطقه‌ای که چشمه بل قرار دارد، سدی استراتژیک در دست احداث بود و در وهله اول، به نظر می‌رسید تکمیل آن، مستلزم صرف‌نظر کردن از چشمه باشد.


سید محمدرضا رضازاده افزود: پس از مطالعات فراوان حفاری گالری و گمانه‌های متعدد و انجام عملیات غواصی مشخص شد مسیر چشمه، جدا از مسیر آب‌های زیرزمینی منطقه است.


این مقام مسئول ادامه داد: بررسی‌های بیشتر نشان داد چشمه با فشار طبیعی خود، می‌تواند بالاتر بیاید به‌خصوص که در گذشته‌های دور نیز مظهر چشمه در ارتفاع بالاتری قرار داشته است. مجموعه این مطالعات و بررسی‌ها که توسط همکاران پرتلاش، متعهد، خلاق و مبتکر ما و نیز مشاور و پیمانکار طرح انجام شد، راهکاری را پیش پای ما گذاشت که می‌توانیم با احداث تونل افقی و شفت قائم، کار گذاشتن لوله داخل آن‌ها و متصل کردن لوله‌ها به مظهر قدیمی چشمه، آب را تا ترازی به میزان 120 متر بالاتر از مظهر قبلی و بدون پمپاژ و تنها با فشار طبیعی، بالا ببریم و مظهر جدیدی برای چشمه ایجاد کنیم.


مدیرعامل شرکت آب نیرو اضافه کرد: با این اقدامات، مظهر جدیدی که در کنار جاده دسترسی مناسب قرار دارد، ایجاد شده و امکان تأمین آب شرب روستاهای اطراف از آب چشمه را فراهم کرده است.


وی بابیان اینکه به دنبال انجام این پروژه، کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری در زمینهٔ تولید آب‌معدنی باشند با هزینه بسیار کمتر می‌توانند وارد این عرصه شوند، تصریح کرد: درعین‌حال مظهر جدید در کنار تأسیساتی چون زائرسرای امامزاده عبیدالله (ع) و جاده دسترسی مناسب و مشرف‌به دریاچه این سد قرار دارد که در روستای هجیج احداث‌شده‌اند و ازجمله جاذبه‌های گردشگری منطقه محسوب می‌شوند.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در پایان گفت: چشمه بل در طول سال آبدهی خوبی دارد و در مقاطع پرآبی خاصی، خروجی آب از مظهر جدید تا 6 مترمکعب بر ثانیه (حداکثر 3 هفته در سال) نیز ثبت‌شده است.


این گزارش می‌افزاید: در مراسم اعطای تندیس و گواهینامه یادشده، علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو، احمد مرادعلی زاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس و مسئولان بنیاد جهانی انرژی و جامعه مدیریت سبز اروپا نیز حضور داشتند.


شایان‌ذکر است که پروژه احیای چشمه بل، فقط یکی از چندین پروژه‌ای است که در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی طرح‌های عمرانی در جریان اجرای طرح‌ها، انجام پذیرفته است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد