"گیوه" پاافزار گامهای بلند اقتصادی

سرویس: اقتصاد مقاومتیکد خبر: 295549|22:48 - 1395/10/22
نسخه چاپی
"گیوه" پاافزار گامهای بلند اقتصادی

به گزارشهزار ماسوله، فعالیت های کشاورزی و دامداری از منابع درآمد مسلط درغرب ایران به ویژه منطقه اورامانات است،این نوع شیوه زندگی مواد اولیه، برای ساختن انواع مصنوعات دستی را فراهم می کند ،اما افرادی که به این کار اشتغال دارند به علت طبیعت خاص کارشان فصل یا فصولی از سال را بیکار می مانند و چون در مشاغل دیگر به دلایل گوناگون قادر به فعالیت نیستند،لاجرم برای پرکردن اوقات بیکاری فصلی خود و به منظور کسب درآمد بیشتر با استفاده از مواد اولیه موجود در منطقه به تهیه اشیائی می پردازند که از ویژگی های آن علاوه بر رفع نیازمندی های زندگی،بیانگر خصوصیت هنری آنها و منعکس کننده اندیشه های معنوی و مادی ،احساس،روحیه و استعداد تولید کنندگان آنها است.

 

تحقق خودکفایی اقتصادی با درک شرایط و امکانات و توجه به اولویت های فرهنگی و ضرورتهای اجتماعی قابل دست یابی است، در این رهگذر صنایع دستی و محصولات آن دارای بار فرهنگی خاصی است و با در نظر گرفتن ابعاد فرهنگی این محصولات، توجه به تنوع تولیدات روستایی و گسترش آنها، یکی از اقدامات بنیادی برای خوکفایی نسبی، حمایت از صنایع دستی و گسترش آن است.

 

حمایت از صنایع دستی و تقویت بنیه تولیدی صنعتگران و سازندان فراورده های بومی در ایران به دلیل فراوانی، یکی از راه هایی است که می تواند نقش فعالی در توسعه اقتصادی این کشور داشته باشد ،زیرا که نیرو های بیکار را جذب و ایجاد اشتغال سالم می کند و مهمتر آنکه مواد اولیه ارزان داخلی را تبدیل به محصولات مصرفی و حتی صادراتی می نماید.

 

خانم هراله منفردي از کسانی است که توانسته است در زمینه گیوه بافی نقش بسزایی را در تولید صنایع دستی منطقه و اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

 

وی به خبرنگار ما گفت: گیوه نوعی کفش دست بافت ساخته شده در منطقه اورامانات که تخت آن به نام گیوه ی زیره ای .’’کلاش‘‘اصطلاح رایج دیگر برای این نوع کفش در منطقه است.

 

وی ادامه داد:مواد اولیه گيوه به نوعي است كه در اين منطقهسبک ،راحت،مقاوم و خنک باشد ،تماما در منطقه بدست خواهد امد.

 

وی خاطر نشان ساخت: هم اکنون گیوه بافی در این منطقه رواج دارد و زنان این منطقه اگر به تولید صنایع دستی روی بیاورند، اكثرا این حرفه را انتخاب می کنند.

 

وی ادامه داد: نزدیک6 سال است که به این شغل مشغول هستم و این حرفه را به صورت شرکت در کلاسهای آموزشی صنایع دستی و به صورت تجربی و علاقه خودم فرا گرفته ام.

 

در این زمینه هم جهت دریافت گواهی لازم در کلاسهای آموزشی شرکت کرده ام و با دریافت تسهیلات لازم از بسیج سازندگی این حرفه را توسعه دادم .

 

وی در پایان گفت: گیوه بافی اکنون در پاوه مخصوصا در فصل زمستان از بازار فروش خوبی برخوردار نیست و با توجه به آنکه تقاضا برای آن اکنون کاهش پیدا کرده است با قیمتی پاین تر نیز به فروش نمی رسد.

 

وي با بيان اينكه در جهت سرگرمي اين حرفه را انجام مي دهم و خانه دار مي باشم افزود: ميزان توليد سالانه هم 40 چفت است كه حدود دو ميليون و پانصد تا سه ميليون تومان را بدست خواهد داد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد