مذاکره «شهاب نادری» و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره کولبرها/هدف قرار دادن کولبرها کار درستی نیست

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 295521|20:07 - 1395/10/15
نسخه چاپی
مذاکره «شهاب نادری» و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره کولبرها/هدف قرار دادن کولبرها کار درستی نیست
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به وضعیت کولبری در مناطق مرزی گفت: کولبری قانونی دارد و برای کولبرها قانون، مقرراتی تعیین کرده که یکی از راه های درآمد مرزنشین ها مبادلات کولبری با آن طرف مرزها است.

به گزارشهزار ماسوله، نقوی حسینی اذعان کرد: این که هر از چند گاهی کولبرهای زحمتکش و محروم مرزی هدف قرار می گیرند،چیز خوبی نیست.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به وضعیت کولبری در مناطق مرزی گفت: کولبری قانونی دارد و برای کولبرها قانون، مقرراتی تعیین کرده که یکی از راه های درآمد مرزنشین ها مبادلات کولبری با آن طرف مرزها است.


وی ادامه داد : قانون این حق را به رسمیت شناخته و چهارچوبی برای آن تعیین کرده تا کولبران بتوانند از این راه امرار معاش کنند.


نقوی حسینی با تاکید بر حقوق کولبران بر طبق قانون توضیح داد : بنا به مقرارتی که برای فعالیت کولبری در نظر گرفته شده ، لذا کولبران نباید هدف گلوله قرار بگیرند یا کسی مانع فعالیت آن ها شود ، مگر آن که کولبر تخلفی انجام داده و یا کالای ممنوعه ای آورده باشد.در آن صورت هم باید براساس قوانین با آن ها برخورد شود.


وی تصریح کرد : اگر خلاء قانونی و نقصی در چهارچوب و مقرارات مربوط به فعالیت کولبری و ایرادی در حوزه مرزبانی ما وجود دارد دولت اشکالات این را به صورت لایحه به مجلس بیاورد تا ما اشکالات آن را رفع کنیم.


شهاب نادری نماینده مردم اورامانات در این دیدار درخصوص وضعیت کوله بران اظهار داشت: متاسفانه مسوولان به جای برخورد قاطع با قاچاق کلان و سازمان دهی شده که اقتصاد کشور را فلج کرده خود را مشغول قلع و قمع کوله برها کرده اند.


بسیاری از کوله برها برای امرار معاش روزانه جان و مال خود را به خطر می اندازند، برخورد نیروی انتظامی با آن هاخلاف قاعده و قانون است.


وی افزود در مناطق مرزی که کارخانه ای برای اشتغال جوانان وجود ندارد حمایت های لازم از کوله برها جهت امرار معاش ضروری است.


قابل ذکر است شهاب نادری نماینده مردم اورامانات چندین بار در صحن علنی مجلس به ریاست محترم جمهوری، وزیر کشور و مسوولان مربوط در خصوص امور مرز و کوله بری تذکر دادند و دیداری هم با سردار اشراق معاون پارلمانی نیروی انتظامی داشتند.


گفتنی است در این راستا ،‌نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی با خبرگزاری فارس کرمانشاه همچنین اعلام داشته : بابت کشته شدن جوانان کولبر در مرزها از رییس جمهور شکایت کردم .


وی در این باره توضیح داد : بابت بی توجهی دولت به مشکلات مرزهای استان کرمانشاه ، مرز شیخ صله و موضوع کشته شدن کولبران از رییس جمهور به قوه قضاییه شکایت کرده ام.


این نماینده مردم همچنین گفته است : شهرستان‌های پاوه و اورامانات بسیار محروم هستند در این شهرستان‌ها هنوز جاده‌ای وجود دارد که موجب تصادفات، داغدارشدن و بی‌سرپرست شدن خانواده‌ها می‌شود با توجه به اینکه بیمارستان با کادر درمان مجهزی نیز در این مناطق راه‌اندازی نشده است.


نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی به موضوع کولبران مرزنشین اشاره کرد و متذکر شد: دغدغه مردم مشکل و ساماندهی مرزها است، مشکلات در مرزها به‌حدی است که به‌عنوان نماینده منتخب مردم و زبان گویای آن‌ها در مجلس بر آن شدم که به رئیس جمهور تذکر دهم.


نادری با بیان اینکه بابت بی‌توجهی دولت به مشکلات مرزهای استان کرمانشاه، مرز شیخ‌صله و موضوع کولبران از رئیس جمهور به قوه قضائیه شکایت کردم، افزود: به‌تازگی به رئیس جمهور و وزیر کشور درخصوص مرزهای استان کرمانشاه و به‌خصوص مرز شیخ‌صله تذکراتی دادم.


وی با اشاره به اینکه با استناد به ماده ۲۳۶ قانون اساسی از شخص رئیس جمهور به قوه قضائیه شکایت کردم، بیان کرد: مرز برای کوله‌بران مرزنشین تبدیل به دردسر شده است، چرا‌ که قانون شلیک در مرزها را به ماموران مرزبانی آموزش نمی‌دهند و اکثر تیرها به سر و سینه کولبران زحمت‌کش برخورد می‌کند.


نادری با ابراز تاسف از مرگ جوانان کولبر در مرز اورامانات‌، گفت: هفته گذشته جوان ۲۷ ساله‌ای از منطقه اورامانات که در مرز ، برای کسب روزی خود مشغول کار کولبری بود توسط گلوله نیروهای مرزبانی جان باخت.


نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناراحتی و اعتراض مردم نسبت به این اقدام، گفت: جانباخته هیچگونه کالای قاچاقی همراه خود نداشته حتی تسلیم شده و حین تسلیم شدن به او شلیک شده است.


وی به ناراحتی و اعتراض خود و مردم نسبت به این اقدام مرزبانی، یادآور شد: رئیس جمهور و وزیر کشور در این مورد هیچ اقدامی نکردند. به بهانه امنیت تا‌کنون ۲ جوان از این منطقه مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند و جان خود را از دست دادند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد