تسهیلات بسيج سازندگي زمينه اي براي راه اندازی تولید رب انار در پاوه/لزوم معرفی این محصول با یک برند مشخص به دیگر نقاط کشور

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 295326|22:07 - 1395/09/03
نسخه چاپی
تسهیلات بسيج سازندگي زمينه اي براي راه اندازی تولید رب انار در پاوه/لزوم معرفی این محصول با یک برند مشخص به دیگر نقاط کشور
اسماعیل صیاف گفت: اکنون ما این دستگاه تهیه رب انار را به این شهرستان که سالانه رب انار زیادی در این منطقه تهیه می شود، آورده بلکه بتوانیم با بسته بندی های مناسب ، این محصول را بیش از پیش به دیگر نقاط استان و کشور معرفی کنیم.

به گزارشهزار ماسوله، در سالهاي اخير باغات انار اورامانات به لحاظ كمي و كيفي رشد قابل ملاحضه اي داشته اند انار سوغات اورامانات باكيفيت و آبدار و در ايران كم نظير است هر سال از نيمه مهر تا اواسط آبان در باغات رنگين پائيزي پاوه نودشه ، نوسود و باینگان آئين كهن انار چيني و رب جوشاني جريان دارد.

 

انار نه تنها فرصتي براي اقتصاد اورامانات بشمار مي رود بلكه در تندرستي جامعه نقشي ويژه دارد خون را تصفيه و سموم مضر بدن را دفع ميكند.

 

تهيه رب انار فعاليتي خانوادگي و كهن است كه اصالت و مناسك تغيير چنداني نكرده و يكي از نمودهاي بكر فرهنگ و مردم شناسي اورامان در پيوند با طبيعت است.

 

در گذشته برای پخت رب انار عموما در همان باغ رب تهیه را تهیه می کردند اما در حال حاضر به برکت وسیله نقلیه و گاز شهری در منازل برای تهیه رب انار اقدام می نمایند و از همه مهمتر زمانی که دستگاه تهیه رب انار در این شهرستان توسط یک زوج جوان، آماده ارائه خدمات به عموم مردم می گردد، بیش از پیش هم در زمان تهیه رب انار صرفه جویی شده است و هم بسته بندی های مناسبی را برای ارسال این محصول به دیگر نقاط کشور آماده کرده اند.

 

اسماعیل صیاف و شنو رستمی زاده از کسانی هستند که توانسته اند، با دریافت تسهیلات بسیج سازندگی نقش بسزایی را در معرفی محصول رب انار پاوه به دیگر نقاط شهرستان ایفا کنند.

 

آقای صیاف به خبرنگار ما می گفت: امروز ، تهیه رب انار به روشهای سنتی در باغات انار پاوه ضمن آنکه دارای کیفیت بسیار مناسبی نیز می باشد، درست می شود.

 

وی افزود: در باغات شهرستان پاوه، انارهای آماده را پس از چینش و کوبیدن آنها با چوبی کوتاه یا گوشت کوب بر پوست انار ، دانه ها را جدا کرده و داخل ظرفی که معمولا تشت یا دیگ است و در زیر دست قرار دارد ریخته می شود.

 

وی گفت: پس از آن دانه های انار را  داخل دیگ یا قابلمه بزرگ می ریزند و روی اجاق یا روی شعله قرار می دهند.

 

وی ادامه داد: پس از آن دیگ در روی اجاق که با چوب شعله ور است قرار داده می شود و بعد از مدتی انار حالت پختگی پیدا می کند.

 

صیاف گفت: معمولا برای تهیه رب انار از انارهای ترش استفاده می کنند که مرغوبیت بالای رب را داشته باشند و انارهای شیرین را نیز برای مصارف شخصی استفاده و یا به فروش می رسانند.

 

وی تصریح داشت: تهیه رب انار کاری وقت گیر و پر هزینه است، و لذا اکنون دستگاه تولید کننده ی آن در اندازه ها و طرح های مختلف برای استفاده افراد مختلف ساخته شده است.

 

وی گفت: اکنون ما این دستگاه تهیه رب انار را به این شهرستان که سالانه رب انار زیادی در این منطقه تهیه می شود، آورده بلکه بتوانیم با بسته بندی های مناسب ، این محصول را بیش از پیش به دیگر نقاط استان و کشور معرفی کنیم.

 

وی با بیان اینکه دستگاه تهیه رب انار در انواع مختلفی وجود دارد افزود: برای این دستگاه ما انارها را با همان روش سنتی آماده کرده و پس از آن فرآورده محصولی را در بطری های مختلف و مناسب قرار می دهیم.

 

وی افزود: با توجه به آنکه هزینه دستگاه تهیه رب انار از ابتدا تا انتهای محصول به صورت اتوماتیک، بسیار بالا بود ما توانستیم دستگاه کوچکتری از این نوع را تهیه کرده بلکه بتوانیم برند خاص این محصول را به سایر نقاط کشور معرفی کنیم.

 

وی ادامه داد: با بازار یابی به عمل آمده هم امیدواریم مردم این منطقه استقبال خوبی را از این دستگاه داشتهه باشند.p>

 

وی افزود: اکنون این دستگاه نیاز به یک برند دارد تا آن را به عنوان رب انار پاوه معرفی کنیم.

 

وی در پایان گفت: قطعا بسته بندی مناسب این محصول، می تواند رب انار این منطقه را با کیفیت خوب آن به دیگر نقاط کشور معرفی کرد.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد