پرورش ماهی در روستای داریان در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 295032|00:36 - 1395/07/11
نسخه چاپی
پرورش ماهی در روستای داریان در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی
ماهی به دلیل ارزش غذایی بالا و نیز برخورداری از بازار صادراتی مناسب از جمله عرصه هایی است که از منظر اقتصاد مقاومتی موضوعیت دارد.

به گزارشهزار ماسوله، چندسالی است که مقام معظم رهبری در جلسات و دیدارهای مختلف با مردم و ارکان مختلف کشوری بر تحقق نقش اقتصاد مقاومتی در جامعه تاکید می‌کنند و تنها راه برون‌رفت از وضعیت نامناسب اقتصادی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمن را توجه ویژه به این بحث می‌دانند.

 

حدود 20 درصد از مجموع پروتئین حیوانی مورد نیاز انسان از ماهی تأمین می شود و تقریبا یک سوم مردم جهان بیشترین پروتئین مصرفی خود را از ماهی بدست می آورند. ماهی های گرم آبی یکی از مهمترین منابع تأمین پروتئین است. سالانه حدود 140 هزار تن ماهی گرمابی در ایران تولید می‌شود. سرانه مصرف ماهی در کشور حدود 8 کیلوگرم است که یک سوم متوسط سرانه جهانی آن است.

 

ماهی به دلیل ارزش غذایی بالا و نیز برخورداری از بازار صادراتی مناسب از جمله عرصه هایی است که از منظر اقتصاد مقاومتی موضوعیت دارد.

 

در این زمینه با یکی از تولید کنندگان موفق پرورش ماهی در روستای داریان پاوه گفت و گو کردیم.

 

احمد محمدی از کسانی است که در روستای داریانتوانسته با پرورش ماهی فعالیت اقتصادی پررونقی داشته باشد.

 

وی کار تولیدی را نسبت به دیگر مشاغل ترجیح داده و در روستای محل زندگی خودش به پرورش ماهی مشغول است او با دریافت وام 10 میلیون تومانی بسیج سازندگی در راستای اقتصاد مقاومتی، استخر پرورش ماهی خود را توسعه داده و هم اکنون نیز از درامد خوبی برخوردار است.

 

وی به خبرنگار ما می گفت: با توجه به علاقه خاصی که به پرورش ماهی دارم، این کار را ترجیح دادم و استارت آن را از سال 1384 با ایچاد یک استخر آغاز کنم.

 

وی از وضعیت بازار خیلی خوب فروش ماهی در روستا و شهرستان پاوه می گفت و اظهار می کرد:با توجه به کیفیت خوب ماهی ها، اهالی شهرستان و برخی از روستاها از چنین استخرهایی در روستای داریان، ماهی خود را تهیه می کنند.

 

وی با بیان اینکه من خودم در این مکان به پرورش ماهیی مشغول هستم و خوانواده ام نیز در این زمینه کمکیار بنده هستند ادامه داد: با قیمتی مناسب نیز این ماهی ها در بین مردم به فروش می رسد و پس از فروش در هر دوره نیز، هیچ ماهی برای عرضه مجدد به بازار باقی نمیماند و بحمد وسپاس خداوند اقتصاد خانواده ام را از این طریق تامین می نمایم و خوشحالم بیشتر از اینکه بعنوان یک فرد روستایی باشم بیشتر توانسته ام نقش کوچکی در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشم.

 

وی با اشاره به آسیب های موجود در این طرحها گفت: متاسفانه دلالان در بازار با تعیین قیمت هایی پایینتر از آنچه که سودی را برای ما داشته باشد، وارد بازار می شوند و در آن زمان زیان و ضرردهی را برای ما به دنبال می آورد.

 

وی با بیان اینکه مدرک من دیپلم انسانی است گفت: در این زمینه نیز گواهینامه های مرتبط با رشته پرورش ماهی را از جهاد کشاورزی دریافت کرده ایم.

 

وی در پایان گفت:ماهی یک غذای سالم است و در هنگام خرید باید دقت لازمرا داشته باشیم که ماهی از لحاظ ظاهر زخم خوردگی و زدگی نداشته باشد و نیز آبششهایماهی باید سرخرنگ باشند و هنگام فشار انگشت برروی گوشت ماهی سریع به حالتاولیه برگردد.بوی نامطبوع نداشته باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد