شورای شهر نودشه و داستان انتخاب شهردار/انتظار 11 ماهه برای انتخاب شهردار پس از استعفای مختار احمدی

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 295021|22:49 - 1395/07/07
نسخه چاپی
شورای شهر نودشه و داستان انتخاب شهردار/انتظار 11 ماهه برای انتخاب شهردار پس از استعفای مختار احمدی
انتخاب شهردار نودشه، با انتظاری 11 ماهه نهایتا با معرفی سیروس وطنی پایان پذیرفت.

به گزارشهزار ماسوله، شورای شهر نودشه پس از استعفای مختار احمدی شهردار سابق این شهر، همچنان در تب و تاب انتخاب شهردار و معرفی گزینه هایی جدید به سر می برد، تا اینکهسیروس وطنیبه عنوان شهردار جدید این شهر پس از 11 ماه از استعفای شهردار سابق معرفی گردید و باید گفت که اعضای شورا برای این انتخاب دچار تزلزل شدید شده بودند.

 

در حالی که پس از استعفای مختار احمدی، شورای شهر گزینه های مختلف شهردار نودشه را ارایه داده ، اما به دلایلی هر بار انتخاب شهردار، به وقوع نمی پیوست و به دنبال آن شورا با سردرگمی همچنان به دنبال گزینه های جدید می گشت تا اینکه گزینه نهایی تنها پس از معرفی سه نفر ، 11 ماه به طول انجامید.

 

در تازه ترین اخباری که از شورای شهر شنیده می شود این است کهسیروس وطنی،دارای مدرک کارشناسی معماری، از گزینه های پیشنهادی شورا برای تصاحب صندلی شهرداری نودشه است که حکم شهرداری این شهر را نیز دریافت کرده است.

 

گفتنی است که با استعفای شهردار سابق نودشه ،آقای مختار احمدی در هفتم آبان ماه سال گذشته و انتخاب علی منور به عنوان سرپرست شهرداری، شورای شهر نودشه موظف به انتخاب شهردار بود که با معرفی گزینه هایی همچون اشکان حدادیان و سعدی آموزگار در مدت نزدیک به یکسال به نتیجه نرسید و اکنون سیروس وطنی را معرفی و انتخاب کرده است.

 

اگرچه انتخاب شهردار حق طبیعی شورا بوده و اعضای شورای شهر می توانند مدیر ارشد شهرداری را انتخاب کننداما سئوالی که باید از شورای شهر پرسید این است که به چه دلیل آن ها پروسه انتخاب شهردار را پس از تعیین سرپرست که اداره آن در هر صورت نباید به بیش از سه ماه به طول بیانجامد، نزدیک به یکسال پایان داد؟

 

در قانون انتخاب شهردار می خوانیم که

"انتخاب شهردار واجد شرایط از حقوق اولیه و غیرقابل انکار شورای اسلامی شهر است مطابق تبصره (1) بند (1) ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 و قانون استفساریه ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای کشور و انتخاب شهرداران مصوب 6/3/1382 ، شورا می بایست در اولین جلسه پس از رسمیت یافتن، نسبت به انتخاب شهردار اقدام نماید . درصورتی که شورا به هر دلیل نخواهد شهردار فعلی را مجدداً انتخاب نماید و موفق به انتخاب شهردار واجد شرایط دیگری هم نشده باشد می تواند وفق وحدت ملاک تبصره ذیل ماده 73 قانون مذکور نسبت به انتخاب سرپرست برای شهرداری اقدام نماید . همان طور که ملاحظه می گردد  اقدام شورای اسلامی شهر مبنی بر عزل شهردار و انتخاب سرپرست برای شهرداری مطابق موازین قانونی و در جهت خواست مقنن می باشد . ویا اینکه درطول دوره فعالیت شورا به هر دلیلی شهردار شهر عزل گردد بایستی همزمان سرپرست موقت شهرداری انتخاب و معرفی گردد بنابراین سرپرست شهرداری تا زمان معرفی رسمی شهردار جدید مسولیت اداره کردن شهرداری را برعهده میگیرد.البته نکته مهم و قابل توجه این است که اداره شهرداری توسط سرپرست در هر صورت نباید بیش از سه ماه به طول بیانجامد."

 

اگر چه سرپرست به نوعی تماما وظایف یک شهردار را باید اجرایی کند و شورا نیز بدون اتلاف وقت و با تعیین سرپرست، شهردار را نهایتا پس از سه ماه انتخاب نماید، اما طولانی شدن مدت سرپرستی شهرداری، به دلایلی همچون موقتی بودن وی نفوذ و اقتدار لازم را از وی سلب کرده و با نداشتن پشتوانه ای محکم برای ادامه برنامه های بلند مدت و همچنین دیدگاه حاکم بر سرپرست شهرداری مبنی بر انتظار، برای معرفی شهردار جدید، تنها مردم و شهر را دچار زیان خواهند کرد.

 

باید گفت که شورای شهر نودشه اکنون که پس از گذشت یکسال شهردار را انتخاب نموده است، عدم پیگیری انتخاب شهردار در اسرع وقت جای تامل دارد کهباید شورای شهر در هر دوره دقت لازم را در انتخاب شهردار به عمل آورده تا دوباره این وضعیت طولانی مدت را که تنها مردم و شهر در زیان خواهند بود، پیش نیاید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد