ميزگرد اختصاصي هزارماسوله/

ميزگرد هزارماسوله با موضوع راهكارهاي كاهش نرخ طلاق در شهرستان پاوه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294708|08:08 - 1395/05/16
نسخه چاپی
ميزگرد هزارماسوله با موضوع راهكارهاي كاهش نرخ طلاق در شهرستان پاوه
سه تن از فعالان و كارشناسان فرهنگي در یک میزگرد اجتماعی با موضوع راهكارهاي كاهش نرخ طلاق در شهرستان پاوه به بحث پرداختند.

به گزارشهزار ماسوله، بي ترديد مقوله ازدواج يكي از مهم ترين و حساس ترين فرازهاي زندگي هر انساني در طول حياتش به حساب مي آيد. به بيان ديگر رسيدن به آرامش و استقلال براساس آموزه هاي قرآني، در بستر يك ازدواج موفق تحقق پيدا مي كند.

ازدواج یک امر مقدس در دین اسلام شناخته می شود و در روایتی از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که «النِّکاح سُنَّتِی؛ ازدواج، سنت من است.» پس برای آشنایی جوانان با برکت این امر باید انتخاب صحیح زوجه را نیز گوشزد شود.

 متاسفانه به دلایل مختلف آمار مقدس ازدواج در شهرستان پاوه کاهش و نرخ طلاق افزايش پیدا کرده است.

 

در اين رابطه سه تن از فعالان و كارشناسان فرهنگي در یک میزگرد اجتماعی با موضوع راهكارهاي كاهش نرخ طلاق در شهرستان پاوه به بحث پرداختند.

در این میزگردقاسم نوذري روانشناس و مشاوره خانواده،آقاي اسدي كارشناس مشاوره در بحث ازدواج و كاهش طلاق و بهنام سليمي از فرهنگيان شهرستان پاوهدر مصاحبه هايي جداگانه، دلايل كاهش نرخ ازدواج و افزايش نرخ طلاق در اين شهرستان را مورد بررسی قرار دادند که در ادامه خواهد آمد.

1- دلايل كاهش نرخ ازدواج در شهرستان پاوه ناشي از جه عواملي است؟

در ابتدا آقايبهنام سليميدر خصوص دلايل كاهش نرخ ازدواج در شهرستان پاوه با اشاره به آيه اي از قرآن كريم  اظهار داشت: چهار علل اصلي ازدواج این است که با ازدواج ، انسان اولین قدم خود را برايايجاد آرامش، مودت و رحمت و دوستي در چارچوب خانواده بر مي دارد و در دومين عامل آن ازدواج مي تواندپاسخ مثبتي به نيازهاي جنسيو غريزي انسان در چارچوب خانواده در كنار جنبه اخلاقي آن باشد كه با توجه به آنكه خداوند متعال اگر غريزه جنسي را امري منفي مي دانست آن را در وجود انسان نمي نهاد و اكنون كه آن را در وجود انسان نهاده بايد پاسخ مثبت را نيز در چارچوب خانواده به آن داد و در سومين عامل آن، ساختار خانواده مي تواند مهمترين بستر برايشكل گيري نسل آيندهما باشد و چهارمين عامل آن زن و مرد به واسطه پيمان مشترك نسبت به يكديگرزمينه رشد و تكاملهركدام را مهيا نموده كه به طور كلي مي توان گفت رويكرد تشكيل خانواده براي رسيدن به اين چهار اهداف است كه يقينا رويه و ساختار زندگي ما با اين چهار عامل براي رسيدن به اهداف شكل خواهد گرفت.

وي افزود: استارت رسيدن به تشكيل خانواده فوق الذكر هم ، در راه و روش هاي خاص دين اسلام و عرف صحيح جامعه امكان پذير است كه مي تواند پايدار و ماندگار بماند و با توجه به انكه در اين خانواده ها اهداف ديني در اولويت قرار دارند اختلاف هاي جزئي براساس اخلاق حسنه انان حذف و منجر به طلاق و جدايي نمي شوند و در مقابل بدون ترديد برخي از ازدواج هاي فضاي مجازي به تشكيل خانواده  فوق الذكر منتج نمي شود.

قاسم نوذري در اين باره گفت:در علوم انساني هيچ پديده اي داراي يك عامل نيست بلكه همه پديده ها مي توانند عوامل چند جانبه و چند فاكتوري را داشته باشند كه در مسئله ازدواج در پاوه نيز ، تحت تاثير چند عامل قرار دارد كه بعضي از انها شناخته شده و بعضي نيز شناخته نشده هستند.
وي افزود: اولين فاكتور ازدواج آمادگي به معناي عام است و در تعريف آن نيز بلوغ جسمي ،عقلي، عاطفي ، اخلاقي ، سياسي، اجتماعي، و اقتصادي است كه در تمامي ابعاد به بلوغ رسيده و استقلال لازم بدون وابسته به خانواده را فرا گرفته باشد كه اگر كسي يكي از اين ابعاد را نداشته باشد آمادگي لازم را در ازدواج ندارد.
وي گفت:كاهش نرخ ازدواج در فارغ التحصيلان بيكاري است كه تعهدي فراتر از هزينه هاي شخصي خود را قبول نكرده ، و همچنين انتظارات و توقعات بيش از حد زوجين نسبت به هم ، ازدواج براساس يك سري باورهاي غلط و يا ازدواج تحميلي كه به شكست منجر شده ، اعتياد جوانان به مواد مخدر، عدم شناخت كافي جوانان در عصري كه با استفاده از فضاي مجازي تنها عدم اعتماد را براي آنان رقم زده كه ان هم يك باور غلط است و نهايتا عدم پايبندي جوانان به مسائل اخلاقي كه متاسفانه فضائل اخلاقي فراموش شده و رذائل اخلاقي چون عصبانيت و پرخاشگري، دورويي ، دورغ گويي، پنهان كاري لجبازي، خود بزرگ بيني، بي نظمي و سوء ظن جايگزين آن شده است مهمترين دلايل كاهش نرخ ازدواج در بين جوانان شده است و در نتيجه سن ازدواج بالا خواهد رفت.

آقاي اسدينيز با بيان اينكه مسائل و پاسخ هاي ارائه اينجانب بر مبناي تجارب كسب شده اي است كه زوجين به دادگاه مراجعه كرده اند اظهار داشت: بيشترين عامل اصلي كاهش نرخ ازدواج مسائل اقتصادي است .آماري كه از سال 79 تا به اكنون اگر بررسي نمائيم مشاهده مي كنيم كه هر سال نسبت به سال قبل با افزايش 3 درصدي طلاق مواجه شده ايم كه علت اصلي آن نيز بيكاري فصلي است كه مستقيما مي توانيم بگوييم مسائل اقتصادي در كاهش نرخ ازدواج و افزايش نرخ طلاق موثر است.
وي افزود:سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه قبل با كاهش 10 درصدي ازدواج مواجه بوده ايم كه هر ساله ما نسبت به سال هاي قبل افزايش ازدواج را داشته ايم كه متاسفانه مسائل اقتصادي و نرخ بيكاري در جامعه باعث شده است جوانان به امر مقدس ازدواج اقدام نكرده بلكه باعث كاهش 10 درصدي آن نيز گردند.

2- دلايل افزايش طلاق در شهرستان پاوه ناشي از چه عواملي است؟ بيشترين علت اصلي آن چيست؟

بهنام سليميدلايل افزايش طلاق در شهرستان پاوه را دلايل اقتصادي ، فرهنگي-اخلاقي و جسمي دانست و گفت: نرخ بالاي بيكاري، نابه سامان بودن وضعيت درآمد زوج، بالا بودن سطح توقعات زنان و چشم و هم چشمي هاي بي مورد در بين مردم نيز از دلايل اقتصادي افزايش نرخ طلاق و اعتياد به مواد مخدر و مصرف مشروبات الكلي ، ازدواج هاي صورت گرفته در فضاي مجازي و يا خياباني، تاثيرات منفي برگرفته از شبكه هاي «جم تي وي» در عادي جلوه دادن ارتباط بين دختر و پسر كه نهايتا بي اعتمادي زوجين را رقم زده و همچنين وجود شبكه هاي متعدد ماهواره اي كه در دراز مدت ريشه كن كردن بنيان خانواده را نشانه گرفته اند ،عدم رعايت اصول اخلاقي مناسب در برگزاري مراسم هاي ازدواج و جشن تولدها ، دخالت هاي بي مورد از طرف خانواده هاي زوجين در زندگي فرزندان خود، عدم تناسب فرهنگي و خلا محبت زوجين براي همديگر از دلايل فرهنگي افزايش نرخ طلاق و مشكلات جسمي زوجين چون عدم تحرك غددهاي جنسي به ميزان مناسب كه با مراجعه به پزشك حاذق با يك روانكاوي ساده قابل حل است از دلايل اصلي رسيدن به طلاق است.

نوذري در اين باره گفت:افزايش طلاق را نيز مي توان به عدم شناخت طرفين، توقعات و انتظارات بي جا از زوجين، اختلاف سليقه، اختلاف از خواسته ها، نگرش ها و ديدگاهها، اختلاف در ميزان هوش و استعداد بيان كرد.

وي با اشاره به نظريه روانشناس، هافمن كه از هر 10 مورد طلاق 9 مرود آن به دليل مشكلات زناشويي است گفت: اختلافات جزئي زوجين به مراتب مي تواند ترك همبستري با يكديگر به دنبال داشته باشد كه اين مي تواند زمينه ايجاد اختلاف اصلي زناشويي انان شود.

وي با بيان اينكه متاسفانه طلاق عاطفي در بين 90 درصد خانواده هاي ما بدليل مسائل جزئي و نارضايتي زناشويي اتفاق افتاده است افزود: نارضايتي زناشويي زوجين در شهرستان ما غوغا مي كند.

وي گفت: عدم تناسب در دينداري ، اخلاق ، در شرافت و نجابت، در عقل ، سلامت و زيبايي و تحصيلات باعث طلاق خواهد شد و اين عدم تناسب نيز زماني به وجود مي آيد كه عدم شناخت دارند.

نوذري با بيان اينكه اگر اصل برون سازي بعد از ازدواج كه شامل رعايت حقوق همديگر است در بين زوجين شكل بگيرد زندگي آنان سروسامان مي گيرد گفت: در غير اين صورت چهار حالت مردسالاري، زن سالاري، طلاق عاطفي و طلاق رسمي منجر مي شود.

وي تاثير رسانه هاي گروهي را چون ماهواره، بر جوانان مخرب خواند و گفت: الگوهاي متنوع در شبكه هاي ماهواره اي به جوانان ما در مقابل الگوهاي منطقه اي و بومي تزريق مي شود كه در نهايت اين الگوها كه باعث بالابردن سطح انتظارات را به دنبال دارد باعث ايجاد اختلافات شديد مي شود.

اسدي نيز در اين باره گفت:بيشترين عامل طلاق نيز در اين زمينه مسائل اقتصادي كه شامل كم بودن درآمد و بيكاري است، ازدواج ناآگاهانه هم كه شامل ضعيف و نبود تسلط زوجين در مهارتهاي زندگي و مهارت كنترل خشم و نبود دوام ازدواج است ، و همچنين سنتي بودن سبك زندگي زوجين است كه باعث تنش و اختلاف شده كه ان هم ناشي از عدم شناخت آنها از خلق و خو و چگونگي رفتار با يكديگر است .

وي افزود: شبكه هاي متعدد ماهواره همچون شبكه جم تي وي و فارسي وان نيز از عواملي است كه در اين مسير از هم پاشيدن كانون و بنيان خانواده ها را از اهداف خود مي دانند كه با مطرح نمودن ارزش هاي واهي و عادي جلوه دادن ارتباط هاي دختر و پسر در جامعه قصد جايگزين نمودن آن ارزش ها را در خانواده هاي ما دارند كه متاسفانه به آساني اكثر خانواده ها با مشاهده اين سريال هاي ادامه دار به نوعي و با اقتباس فرهنگ غربي ارزش هاي آنان را وارد جامعه خود كرده اند.

وي گفت : با بررسي اجمالي از زوجيني كه قصد جدايي و طلاق را داشته اند با تاثي از اين ارزش هاي ماهواره اي بيش از 60 درصد آنان در زمينه هاي بعد معنوي و اعتقادات ديني و مذهبي ضعيف بوده اند كه ان هم ريشه اصلي انان به سريال هاي ادامه دار ماهواره بر مي گردد.

وي ادامه داد: مشكلات زناشويي نيز در اين شهرستان از جمله مواردي است كه باعث جدايي و طلاق مي شود كه بنا به موارد خاصي دليل جدايي خود را به عوامل جنبي و فرعي اختصاص داده اند.

اسدي با بيان اينكه رسانه هاي جمعي و پيشرفت تكنولوژي باعث شده است كه ذهن انسان خواه ناخواه مسير پيشرفت و توسعه را در پيش بگيرد تصريح كرد: آيا در مقابل، مردم ما خود را با مهارتهاي زندگي تجهيز كرده اند؟ قطعا خير .زوجين ما آرماني به ازدواج فكر كرده اند و عمدتا عدم شناخت واقعي از طرفين را قبل از اردواج تجربه كرده اند.

3- با توجه به آنكه در شهرستاني هستيم كه مردم آن در يك سبك زندگي و در يك سطح قرار گرفته اند، و شناخت اكثر خانواده ها با يكديگر، زمينه آغاز تشكيل خانواده را فراهم نموده است، ولي با اين حال شاهد افزايش طلاق و تغيير سبك زندگي انان به روشهاي مختلف كه برگرفته از ماهواره است هستيم، در اين باره توضيح بفرمائيد؟

سليمي در اين باره گفت:سبك زندگي مردم پاوه براساس معنويات و اعتقادات مذهبي و عرف و فرهنگ اجداد و نياكان ان است ولي متاسفانه مردم ما با تاثي از فرهنگ بيگانه در شبكه هاي ماهواره اي ، فرهنگ اصيل خود را فرماموش كرده و اين خود باعث به وجود امدن مشكلات عديده و نهايتا حتي جدايي زوجين در بالا رفتن توقعات آنها شده است.

نوذري گفت:سبك زندگي ما در سه سطح مرفه، متوسط و فقير قرار دارد كه زوجين از هر كدام از اين سه سطح با يكديگر اگر قرار بگيرند هماهنگ نبوده و باعث به وجود امدن مشكلاتي خواهند شد كه ان هم برگرفته از تاثيرات ماهواره اي است.

اسدي گفت:در اين باره مي توانيم بگوئيم كه ما با دو شناخت سطحي كه افراد در چه جايگاه و سطح جامعه قرار دارند و شناخت ويژگيهاي شخصيتي فرد مقابل مواجه هستيم.كه متاسفانه شناخت مردم ما از اطرافيان خود در حد ضعيفي قرار دارد و زوجين با در نظر گرفتن شناخت سطحي از طرف مقابل عملا به اختلافات اصلي با هم چشم پوشي كرده تا زماني كه اين اختلافات باعث جدايي طرفين شده است در حالي كه زوجين حتي بايد تا مسائل سياسي كه در اولويت هاي دهم و يازدهم زندگي مشترك قرار دارد به بحث و گفتگو بپردازند.
وي با اشاره به نظريه يك جامعه شناس افزود: جوامع در حال گذر از مراحل سنتي به صنعتي و پيشرفته هستند كه به ناچار هر جامعه اي بايد اين مرحله تبديل را بگذراند و به نظر من نيز پاوه نسبت به ديگر شهرها در گامي فراتر در حال گذر از اين مرحله شديد معظل طلاق است كه اميدواريم به مراتب اين امار كاهش پيدا بكند.

4- پيشناد شما در كاهش معظل طلاق در شهرستان پاوه چيست ؟

بهنام سليميدر پاسخ به اين سوال تصريح كرد: پيشنهاد من برگزاري كلاسهاي اموزشي و پرورشي جوانان در شرف ازدواج در برخي از ارگانها و سازمانهايي چون آموزش و پرورش و يا مساجد با اساتيدي مجرب و حاذق و يا معرفي كتابهاي خوب و تاثير گذار در انتخاب رويه مناسب و صحيح اسلامي است كه مي تواند تاثيرات فوق العاده خود را در كاهش طلاق داشته باشد.

نوذريبا بيان اينكه نحوه كاركرد هر دستگاه را با دفترچه مي توان دريافت كرد گفت: در كشور مالزي براي كساني كه در شرف ازدواج قرار دارند يك سال دوره كلاسهاي آموزشي آئيين همسرداري، فرزند پروري را براي انان برگزار مي كنند كه در پايان اين دوره، با برگزاري يك آزمون به انها گواهينامه مي دهند كه در صورت قبول نشدن آنان تجديد دوره خواهند شد .
وي بر برگزاري كلاسهاي اموزشي به عنوان دفترچه راهنماي ازدواج در كسب آموزش هاي لازم زوجين تاكيد كرد و گفت: پيشنهاد اينجانب كلاسهاي آموزشي را در ارگانهاي اموزش و پرورش در يك مقطع تحصيلي ، كميته امداد امام خميني، بهزيستي ، مراكز مشاوره خانواده و يا هر ارگان ديگري در فراگيري آئيين ازدواج ، طلاق و پيامدهاي ان براي جوانان ما برگزار كنند.

اسدينيز با بيان اينكه در مقاطع تحصيلي بقيه كشورهاي صنعتي به امر اموزش اهتمام خاصي داده اند گفت: ما نسبت به ديگر شهرهاي پيشرفته متاسفانه اصول اموزشي جوانان را رعايت نكرده ايم.
وي با بيان اينكه اساتيد مجرب در كشورهاي پيشرفته از همان مقاطع تحصيلي ابتدايي مشغول ارائه خدمت هستند گفت: متاسفانه در ايران با توجه به آنكه ما دست پرورده فرهنگيان عزيز در مقاطع تحصيلي بوده ايم كساني را به اين كار مي گمارند كه كمترين تجربه را در آموزش فرزندان ما دارند.
وي با تاكيد بر برگزاري كلاسهاي آموزشي براي جواناني كه در شرف ازدواج قرار دارند گفت: ما بايد با نهادينه نمودن اعتقادات مذهبي و ديني بتوانيم نسلي را به وجود آوريم كه با هويت مذهبي و مسائل معنوي و ديني خود پاينبد باشند كه در كل مي توانيم بگوييم مسائل معنوي و ديني، فرهنگي و آموزش جوانان ما در اولويت قرار گيرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد