شهرستان پاوه تنها 14 اثر ثبت شده ملی دارد

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 294493|02:40 - 1395/03/31
نسخه چاپی
شهرستان پاوه تنها 14 اثر ثبت شده ملی دارد
ساسان نقی زاده گفت: در سطح استان کرمانشاه 2300 اثر تاریخی ثبت شده است که سهم شهرستان پاوه از این تعداد تنها 14 اثر ملی ثبت شده می باشد که آن هم برای مردم شناخته شده نیستند.

به گزارشهزار ماسوله، شهرستان پاوه با وجود پتانسیل های طبیعی فراوان ، منطقه ای مناسب برای جذب گردشگر و مسافران خواهد بود که متاسفانه استعدادهای بالقوه این شهرستان هنوز در تاریکی به سر می برند.

 

وجود آثار طبیعی و تاریخی در این منطقه بیش از پیش نمود یک منطقه ای توریسمی را به مردم بیان می کند، که متاسفانه با غفلت برخی از مردم ، بسیاری از آثار طبیعی و تاریخی ما تخریب و نابود شده اند.

 

در یک ماه اخیر بحث های فراوانی در یکی از آثار طبیعی این شهرستان مبنی بر قدمت 4 هزار ساله چنار روستای شرکان ، نقل محافل و فضای مجازی بود که در گفتگویی با یکی از علاقه مندان و محققان در زمینه آثار تاریخی و فرهنگی این منطقه ، این مسائل را به روشنی بیان کرده اند.

 

ساسان نقی زادهدر گفتگویی با خبرنگار ما در خصوص وضعیت امکان تاریخی و آثاز طبیعی شهرستان پاوه با اشاره به کتاب صد سال تنهایی گارسیا مارکز و با بیان اینکه به خوبی در این کتاب میراث گذشتگان ذکر و بیان شده است اظهار داشت: متاسفانه همیشه در شهرستان پاوه می خوانیم که این شهرستان قدمتی 3 الی 4 هزار ساله دارد که این موارد تنها در حد شعار و به صورت لفظی آن را به کار می بریم، چون در میراث گذشتگان ما به طور کامل این گونه موارد یا وجود ندارد و یا ذکر نشده است.

 

وی افزود: ما هیچ گونه مدرکی را دال بر این که این منطقه دارای چندین سال قدمت باشد نداریم و این به این معناست که عملا ما به صورت لفظی و شعاری ، این موارد را بیان می کنیم ، که در این زمان بر لزوم داشتن اسناد تاکید می شود.

 

نقی زاده با بیان اینکه علاوه بر آنکه در بحث ورزش فعالیت دارم در بحث میراث فرهنگی شهرستان و هم در بحث تاریخ پاوه فعالیت دارم گفت: در بحث میراث فرهنگی ، اخیرا موضوع درخت کهنسال روستای شرکان بر سر زبان ها بود، که انعکاس زیادی در فضای مجازی به همراه داشت و به نجات آن درخت با تشکیل یک کمپین و عضویت افراد و گروههایی اقدام کردند .

 

وی ضمن تقدیر و تشکر از اعضای این کمپین در جهت نجات درخت چنار این روستا تصریح کرد: سوال اساسی این است که چرا باید در این زمان که این درخت متحمل خسارات زیادی شده است، به نجات آن اقدام کرد، بلکه باید زودتر انجام می شد.

 

وی ادامه داد: این کمپین قصد دارند که میراث فرهنگی حمایت های لازم خود را از این درخت اعلام کند، در حالی که باید برای ثبت ملی ، چه اثر تاریخی و چه طبیعی تشکیل پرونده داده شود و پروسه زمانی خود را در پشت سرنهادن هر مرحله طی نماید.

 

وی با اشاره به تشکیل پرونده دو درخت چنار در سراب هولی و پشته پاوه گفت: دو درخت چنار سراب هولی و پشته ، از سال 1393 با تهیه نقشه از محل مربوطه و با ثبت تصاویری از آنها، اقدام به تشکیل پرونده نموده ام.

 

وی افزود: پس از تشکیل پرونده، باید یک تیم متخصص پزشکی، درخت مورد مطالعه را در جهت بیمار و یا عدم بیمار بودن آن به موریانه و وجود حشرات، بررسی نماید که خوشبختانه درخت چنار سراب هولی و پشته این مرحله را پشت سر گذاشته و در حال ورود به مرحله ثبت اثر ملی خواهند بود.

 

وی خاطرنشان ساخت: برای درخت شرکان هم پرونده ، تشکیل داده اند ولی مراحل بعدی را از اعزام یک تیم در جهت بررسی آن طی نکرده ، و به دنبال آن که اصلا ثبت ملی نشده است، قدمت تاریخی آن مشخص نیست.

 

نقی زاده افزود: تا زمانی که این درخت از وجود حشراتی که برای تنه درخت زیان بار و وجود داشته باشند به مراحل بعدی ارجاع داده نمی شود بلکه به تجویز دارو به آن درخت اقدام می کنند و تا زمانی که بیماری آن بر طرف نشود به مراحل ثبت آن و زیر نظر میراث فرهنگی اقدام نمی شود.

 

وی با بیان اینکه درخت شرکان به شدت بیمار است تصریح کرد: بیماری این درخت هم به سبب آنکه در آن محدوده، سوخت گازوئیل به خاک اطراف آن نفوذ کرده و اطراف آن نیز با بتن ریزی احاطه شده است، بیمار می باشد که باید جهت بهبودی آن بستر این خاک ، عوض شود تا به مراحل بعدی ثبت این درخت اقدام شود.

 

وی گفت: نکته قابل تعجب این است که این درخت که هنوز مراحل ثبت را طی نکرده است افراد و گروههایی، قدمت تاریخی آن را 4 هزار ساله یعنی 2600 سال قبل از میلاد عنوان کرده اند، که جزء محالات می باشد.

 

این علاقه مند به حوزه میراث فرهنگی و تاریخی شهرستان گفت: تا جایی که اطلاع دارم قدیمی ترین درخت در استان کرمانشاه درخت رحمت است که در طاق بستان با قدمت 700 ساله می باشد.

 

وی افزود: قدمت درخت کهنسال روستای شرکان را باید تیم های خبره و کارشناسان با تزریق کربن کربن به تنه درخت و دریافت سالهای عمر آن بدست آورند نه با اطلاعات  و امار اشتباه ، که تنها اطلاعات ناقسی را بدست مردم خواهند داد.

 

وی گفت:بنده حتی در حدس و گمان قدمت 4 هزارساله این درخت را رد می کنم.

 

وی اظهار داشت: دو درخت چنار سراب هولی و پشته که من مراحل آن را پیگری کرده ام، هردو بیمار هستند و دارای موریانه می باشند که با کمترین هزینه می توان این موریانه را نابود کرد، و اکنون هم هیچ کدام پس از دو سال ضمن تقدیر و تشکر از رئیس اداره میراث فرهنگی در مراحل تشکیل پرونده آن، که کمک یار بنده بودند ،هنوز ثبت نشده اند.

 

وی افزود: شاید انتقاداتی بر اداره میراث فرهنگی وارد باشد ولی دلیل اصلی آن می تواند در کمبود نیرو خلاصه شود.که نیاز به تیم خوبی دارد.

 

نقی زاده با بیان اینکه شهرهایی همچون کیش با نبود هیچ پتانسیلی در جهت جذب گردشگر، هزینه های سرسام آوری را در جهت جذب گردشگر صرف می کنند گفت: در صورتی که شهرستان پاوه دارای منابع طبیعی و پتانسیل طبیعی می باشد ولی مقداری همت مسئولان و مردم را در پیشرفت آن می خواهد .

 

وی افزود: میراث طبیعی شهرستان پاوه پتانسیل دیگری دارد که این حرکت هم به تنهایی انجام نمی شود و نیاز به یک تیم خبره دارد.

 

وی گفت: متاسفانه شهرستان پاوه برای ملت خودمان شناخته شده نیست و اگر الان مهمانی وارد شهرستان شود و از ما آدرس مکانهای باستانی را بخواهد ما واقعا این ادرس را نداریم و سکوت خواهیم کرد.

 

وی تصریح کرد: در سطح استان کرمانشاه 2300 اثر تاریخی ثبت شده است که سهم شهرستان پاوه از این تعداد تنها 14 اثر ملی ثبت شده می باشد که ان هم برای مردم شناخته شده نیستند.

 

نقی زاده گفت: در مورد درختان ، هر درخت اگر قدمت آن به بالای بالای صد سال برسد کهنسال نامیده می شود و بالای صد سال باشد کم کم پیگیری ثبت آن را خواهیم داشت تا ثبت ملی شود.

 

این علاقه مند به آثار و میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:آثار ثبت شده کتیبه میخی در موزه ایران باستان که در روستای هجیج یافت شده است، چله خانه روستای هجیج که در سال 87 ثبت ملی شده، حوض خانه روستای هجیج  که در سال 87 ثبت شده است ، تپه چشمه های گرماب، پناهگاه لشکرگاه سنگی و چند تپه تاریخی در روستاهای اطراف از جمله مکانهایی هستند که ثبت ملی شده ولی برای مردم هم هنوز شناخته شده نیستند.

 

وی گفت: درخت موجود زنده ای است که می تواند روایت تاریخی یک ملت را بیان کند ، مثلا میرزا عبدالقادر پاوه ای 120 سال پیش در مورد درخت چنار سراب هولی شعر سروده است.ولی الان این درخت برای ما بی اهمیت است و در معرض خطر نابودی قرار دارد.

 

وی افزود: در اطراف چنار هولی مقداری حفاری و بتن ریزی شده است که با پیگیری به عمل آمده، به ریشه های این درخت کمترین آسیبی وارد شد، ولی باز در خطر نابودی قرار دارد و اداره میراث فرهنگی قول مساعد داده است که زمانی که این اثر ثبت ملی شود مکان زیبایی را برای مسافران و گردشگران ایجاد کند و درخت پشته هم قبلا آب شرب تمیزی از یک شیر آب لوله کشی شده داشت ولی الان این شیر آب هم قطع گردیده و آب مصرف شده برای این درخت از آب دره خانقاه که حاوی فاضلاب می باشد استفاده می شود که خطر نابودی و خشک شدن آن نیز می رود.

 

وی با اشاره به قطع و نابود شدن درختان زیادی در شهرستان پاوه همچون درخت قدیمی دیله و اول جاده روستای خانقاه گفت: مردم پاوه باید تمام هم و غم خود را در حفاظت از دو درخت سراب هولی و پشته داشته باشند.

 

این علاقه مند به آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان با بیان اینکه در شهرستان روانسر 500 اثر، ثلاث باباجانی 200 اثر و جوانرود 18 اثر ثبت ملی شده اند گفت: در سطح استان کرمانشاه جمعا 2300 اثر تاریخی و طبیعی ثبت ملی شده اند که متاسفانه هم شهرستان پاوه از این تعداد 14 اثر می باشد که واقعا تاسف دارد.

 

وی گفت:موزه خانقاه باقی شفیعی، بافت قدیمی شهر نودشه، بافت قدیمی دره باسام و میرآباد، غار سنگی خالو حسین، قرآن زردویی، قران مسجد دخان، مراسم آتش بازی نوروز، مراسم جشن انار ، مسجد خضر زنده، حوض قدیمی روستای خانقاه، قلعه گاوران ، درختان چنار در حوضه لاره نوسود و روستای نسمه، چنار روستاهای دودان و بله بزان ، لاله های واژگون در این منطقه، کتیبه های سنگی ، سنگ مردوک که متاسفانه شکسته شده، مکان های بکر در آتشگاه پاوه و آبشارهای وافر در منطقه از مواردی است که می توانند پیگیری و ثبت ملی شوند.

 

نقی زاده خاطر نشان ساخت: باید همه مردم به اندازه خود، دغدغه این را داشته باشند که پاوه از لحاظ تاریخی جا مانده است و با حفظ از این آثار که ان شاالله بتوانیم آنها را ثبت ملی و گردشگران را به این سمت بکشانیم، گامی در انتقال این آثار برای آیندگان نهاده باشیم.

 

وی گفت: امروز هر مدیر و مسئولی اعلام می کند که شهرستان پاوه از لحاظ اکوتوریستی برتر می باشد ولی این دلیلی نخواهد بود که کار نکنیم ، باید همه مردم هم و غم خود را در جهت شناختن پاوه برای دیگر شهرستان ها داشته باشند و در حفاظت از آثار طبیعی و تاریخی که برگ برگ آن روایتی از تاریخ گذشته پاوه است ، کوتاهی نورزند.

 

وی در پایان گفت: از اقای شریفی خواهش میکنم که در مکانهایی که سابقه دیرینه در این شهرستان می باشد اقدام به تهیه اطلاعات و شناسایی آن به مردم اقدام کنند.

 

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان پاوه نیز در این خصوص در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: مکانهایی که در شهرستان پاوه ثبت ملی شده اند، اکثرا در بخش آثار تاریخی می باشند و در آثار منقول و غیر منقول نیز برخی آثار همچون درختان چنار در سراب هولی و پشته روستای خانقاه، قرآن روستای زردویی و مسجد دخان پاوه، جشن آتش نوروز روستای زردویی و موارد دیگری در حال ثبت ملی کردن آن هستیم.

 

هادی شریفی با بیان اینکه 294 اثر در اورامانات ثبت شده است که شهرستان پاوه 15 اثر تاریخی آن ثبت ملی شده اند افزود: این موارد که در سطح استان ثبت شده است، بیشتر در زیر مجموعه آثار تاریخی می باشند، که بررسی و شناسایی آثار این شهرستان در سالهای 87 و دهه های قبل از آن و هم در سال 1392 در قالب پیمانکاری اداره انجام شده است.

 

وی گفت: اگر این اثار را ما ثبت ملی کنیم، ارگانهایی همچون نیروی انتظامی به سبب ثبت ملی شدن آن، بنا به وظیفه خود از هر گونه تخریب و حفاری آن در اطراف آن جلوگیری به عمل می آورد و در پاوه هم خوشبختانه تا به حال حفاری های غیر مجاز در اطراف این اماکن تاریخی انجام نشده و محافظت کرده ایم.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد