یادداشت:

نگاهی به آداب و رسوم مردم اورامانات در ماه میهمانی خدا

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294447|19:46 - 1395/03/20
نسخه چاپی
نگاهی به آداب و رسوم مردم اورامانات در ماه میهمانی خدا
مردم اورامانات در ماه رمضان همچون دیگر مردم نقاط کشورمان، آیین های ویژه ای را انجام می دهند.

به گزارشهزار ماسوله، آداب و رسوم ماه مبارك رمضان یكی از مباحث مهم فرهنگ مردم مسلمان است و از آنجا كه این آداب و رسوم ریشه دینی دارد توجه همگان را به خود جلب كرده است .

 

در ماه رمضان، مردم به شكل هماهنگ برای انجام تكالیف شرعی آماده می‌شوند و برای به جای آوردن این وظایف، هر جمعیت در هر منطقه اي با آداب و تشریفات خاص خود مراسم رمضان را برگزار می‌كنند.

 

در این منطقه این ماه از دیرباز، حال و هوای ویژه‌ای را برای مردم اورامانات به ارمغان آورده است همچنان كه در شهرهای مختلف ایران  آداب و رسوم گوناگونی در این ماه برگزار می شود.

 

آيين‌هايي‌ كه‌ در ميان‌ مردم اورامانات مرسوم‌ است‌، در برگيرنده‌ جشن‌هاي‌ مذهبي‌، قومي‌ و باستاني‌ است‌ كه‌ ريشه‌ در باورهاي‌ كهن‌ مردم‌ دارد.

 

مردم منطقه اورامانات با رویت هلال ماه مبارک رمضان روزه گرفتن را آغاز می کنند، در بیشتر موارد مردم چند روز قبل از ماه رمضان با غبارروبی و تمیز کردن مساجد به استقبال رمضان مي روند.

 

در ماه مبارک رمضان برگزاری نمازهاي سنت تراويح بعد از نماز عشا، ، جلسات قرائت قرآن مجید در سطح مساجد یا منازل برای مردان و زنان مؤمن این دیار از شور و هیجان ویژه ای برخوردار است، دعا و نيايش، استغفار و صدقه و احسان از ديگر آداب هايي است كه در اين ماه بيشتر نمود پيدا می کند.

 

در منطقه اورامانات انواع کلوچه، حلوا، حليم، شربت و خرما توسط زنان خانوار مهیا می شود و برای افطار کردن روزه داران در مساجد توزیع می شود.

 

ختم قرآن مجید در طول ماه مبارک رمضان، قصيده سرايي ، شب زنده داري خصوصا در شب هاي قدر، پرداخت زكات، دادن صدقه و احسان و حضور پرشور مردم در مساجد اين شهرستان از ديگر آداب ماه رمضان در پاوه و اورامانات مي باشند.

 

در این منطقه علاوه بر آنكه تظاهر و روزه خواري در آن ديده نمي شود بلكه مردم آن در تزكیه نفس و انجام عبادات و فرایض مقدس این ماه نیز مقید هستند.

 

در پايان اين ماه هم به سبب اتمام ماه مهماني خدا، به استقبال عيد سعيد فطر خواهند رفت و معتقدند که در این ماه و در اين روز عيد باید کینه ها را کنار گذاشت و با حضور در منازل دوستان و بستگان به تزكيه نفس و طلب آزادي از همديگر خواهند پرداخت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد