'گزارش تشریحی-تصویری مراسم باشکوه فارغ التحصیلی 12نفر از طلاب علوم دینی

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294285|00:42 - 1395/02/20
نسخه چاپی
'گزارش تشریحی-تصویری مراسم باشکوه فارغ التحصیلی 12نفر از طلاب علوم دینی
روز 16 اردیبهشت‌ماه 95، مراسم عمامه گذاری 12 نفر از طلاب با حضور جمع کثیری از اعزء علماء از شهرستان طالش، کردستان عراق، آذربایجان­ غربی، کردستان و کرمانشاه، جمعی از تهران، مسئولین ادارات و دوایر و مردم خداجوی در مسجد جامع پاوه برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه پاوه؛ روز 16 اردیبهشت‌ماه 95، مراسم عمامه گذاری 12 نفر از طلاب با حضور جمع کثیری از اعزء علماء از شهرستان طالش، کردستان عراق، آذربایجان­ غربی، کردستان و کرمانشاه، جمعی از تهران، مسئولین ادارات و دوایر و مردم خداجوی در مسجد جامع پاوه برگزار شد.

گزارش تشریحی - تصویری این مراسم باشکوه در ادامه آمده است:

مسجد جامع پاوهمیعادگاه قلب‌های مشتاقی است که آماده‌شده است برای یک اجلاسیه مهم. قرار است 12 گل از گلزار معطر حضرت رسول در این مکان مقدس خلعت پاسداری از آئین محمدی را به تن نموده و نگهبان محرابش گردند. بالاخره روز پنجشنبه 95/2/16 فرارسید و از همان ساعات اولیه، مردم دین‌دار و مشتاق با چهرهای نورانی فوج فوج به مسجد جامع وارد شدند. هنوز ساعاتی از صبح دل‌انگیز بهاری نگذشته بود که مسجد مملو از جمعیت مشتاق شد و با گرمی انفاس خود فضای مسجد را عطرآگین نمودند. اندک‌اندک مهمانان از شهرهای دور چون قصر شیرین و مهاباد و ارومیه و طالش هم رسیدند؛ و مسجد پر از معنویت و ارادت به حضرت رسول گردید. ماموستا قادری هم به‌رسم مهمان‌نوازی در جلو مسجد جامع همراه 80 نفر از روحانیون و طلاب و مردم متدین شهر از تک‌تک مردم به گرمی استقبال می‌کرد و به آنان خوش‌آمد می‌گفت. حال دیگر مسجد پرشده بود و جای سوزن انداختن نبود.

بالاخره برنامه با صدای مجری اول برنامهجنابماموستا کریم اداکشروع شد و ایشان ضمن خوش‌آمد گویی به‌تمامی مهمانان اظهار داشت: ما امروز در کنار یکدیگر جمع شده‌ایم تا 12 نفر از سربازان امام شافعی را ملبس به لباس حضرت رسول نموده و آن‌ها را به شیوه علمای سلف خود برای دعوت به دین آماده نماییم. امیدوارم این عزیزان پاسداران خوبی برای دین و خدمت به مردم شریف باشند.

 

برنامه اول این مراسم قرائت قرآن بود که با صدای دل‌نشین قاری عزیز آقایمحسن رستمیتلاوت شد و معنویت خاصی به مجلس بخشید و حاضرین را تحت تأثیر صوت زیبای خود قرارداد.

بعد از تلاوت قرآنطلبه‌های مسجد قباءبه سرپرستی کاکملا حیدر احمدیبه اجرای قصیده پرداختند و با اجرای زیبای قصیده خود در وصف حضرت خاتم انبیاء فضای معنوی مسجد را آکنده از عشق به حضرت رسول نمودند.

ماموستا قادرینیز بعد از اجرای قصیده به روی جایگاه رفتند و ضمن عرض خیرمقدم، سالگرد اسراء و معراج پیامبر را تبریک گفته و عنوان کردند: امروز از دیدگاه اهل سنت و جماعت روز اسراء و معراج حضرت رسول و از دیدگاه آقایان اهل تشیع و در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز مبعث است. ازنظر ما هردو مناسبت مبارک و میمون هستند.

ایشانخداوند را به خاطر این فرصت و حضور جمعیت مشتاق شکر نمود و گفتند:از اینکه در این روز مبارک شاهد این‌چنین جمع عظیمی هستم خداوند بزرگ را شاکر و سپاسگزارم و همواره از ذات اقدس الهی می‌خواهم ما را این‌چنین جمع و متحد بگرداند.

ماموستا قادریمناسبت دیگر 27 رجب را فتح بیت‌المقدس به دست سردار مسلمان کرد صلاح‌الدین ایوبی عنوان کرده و افزودند:در سال 583 هجری قمری و بعد از گذشت 9 دهه از اسارت قدس شریف صلاح‌الدین ایوبی قهرمان دلاور کرد قدس را از بند دشمنان صلیبی رهانید و شیخ محی‌الدین اولین خطبه جمعه بعد از اسارت را در بیت‌المقدس برای مردم خواند و در اول خطبه خود این بیت را خواند:

الحمــدلله ذلّ دولَةَ الصّلیبـــی     وَ اَعَزَّ بالکردی دینَ المُصطفی العَرَبی

امام‌جمعه پاوهضمن عرض خوش‌آمد به‌تمامی مهمانان این مراسم گفتند:شما به هورامان حاجی ماموستای نودشه و ماموستا عبدالله دشه که این دو خانواده سال‌های سال مفتی سنندج و سلیمانیه بوده‌اند و از خانواده مفتیان دشه در مقاطعی مفتی استانبول بوده‌اند آمده‌اید. شما به هورامان حاج ماموستا صلاح‌الدین و میرزاعبدالقادر پاوه‌ای و ماموستا مولوی آمده‌اید به هورامان ماموستا سید طاهر هاشمی و شاعران بزرگ دیگر آمده‌اید. به هورامانی آمده‌اید که جای‌جایش مهد علم و دانش و عرفان است. هورامانی که جایگاه شیوخ نقشی و قادری است. به هورامان شهیدان انقلاب و مردان خداشناس و زنان قلم‌به‌دست که قرآن را نگارش نموده‌اند آمده‌اید. خیلی خوش‌آمدید

 

بعد از خیرمقدم ماموستا قادری،ماموستا ملا احمد شافعیکه عضو انجمن فتوای اقلیم کردستان عراق است بیاناتی ایراد نمود.

ماموستا شافعیدر بخشی از سخنان خود گفت:بنده به نمایندگی از ماموستایان محترم عراقی حاضر در مراسم اجازه یافتن گروهی از طلاب عزیز که امروز به‌افتخار ماموستایی و چراغی روشنگر برای دیارمان می‌شوند بسیار خوشحال بوده و از بانی این مراسم باشکوه، جناب حاج ماموستا قادری تشکر و قدردانی می‌نمایم

 

ایشانافزود:ما مردم کردستان عراق هر گز زمانی را که در اثر ظلم صدام از خاک و وطن خود رانده‌شده و آواره شده بودیم و فوج به جمهوری اسلامی پناه آوردیم از یاد نبرده‌ایم. در آن روزهای سخت مردم مسلمان اورامانات و مسئولان جمهوری اسلامی آغوش خود را به روی ما گشودند و ما را یار و همراه بودند.

عضو انجمن فتوای اقلیم کردستان عراقماموستایان دینی را نور و روشنایی روح و سرچشمه زلال علم و دانش توصیف کرده و عنوان نمود:ماموستایان دریای علم و معرفت و خداشناسی و روشنایی روح و سرچشمه علم و دانش و چراغ هدایت و روشنایی در شب تاریک جهل و نادانی و نور روشن دلسوزی برای تک‌تک این مردم پاک و مسلمان و مؤمن هستند.

بعد از سخنرانی ماموستا شافعی نوبت بهگروه مولودی‌خوانی برادرشهرام منصوریاز سنندجرسید که به اجرای قصیده و مولودی‌خوانی پرداختند

در این لحظه مجری دوم برنامه کاکجمال مرادیبه ادامه برنامه پرداخت و ضمن عرض سلام و خیرمقدم به کلیه حاضرین، جناب آقای پروفسور سید احمد پارسا از دانشگاه کردستان را برای ایراد سخنرانی به جایگاه دعوت نمود.

پروفسور سید احمد پارساماموستایان را طلایه‌داران علم و ادب و عرفان دانست و گفت:کدام ورق از کتاب شعر وجود دارد که وقتی آن را ورق می‌زنیم شاعر آن ماموستایی نباشد که از دل حجره‌ها سر برآورده است؟

ویافزود:اگر به گذشته بنگریم درخواهیم یافت که همواره در مبارزات دینی ماموستایان و عالمان دینی سردمدار و پرچم‌دار آن بوده‌اند و خواندن و نوشتن کردی نیز بی‌شک وامدار ماموستایان ماست.

پروفسور احمد پارسارسالت طلبه‌های عزیز که ملبس به لباس ماموستایی می‌شوند را فقط لباس پوشیدن و عمامه به سر کردن ندانسته و عنوان کرد:لباس پوشیدن و عمامه گذاشتن تازه شروع راه است لذا هیچ‌گاه به علم و معلومات خود اکتفا نکرده و تلاش نمایید خود را به علم روز مجهز کنید تا دیگران نتوانند علم شمارا زیر سؤال ببرند.

بعد از سخنرانی دکتر پارسا آقایفریدون بهرامیشاعر نازک خیال اهل هانی‌گرمله در بخش نوسود شعر زیبایی را در وصف حضرت رسول قرائت کرد و حاضرین را تحت تأثیر طبع لطیف خود قرارداد.

سپس آقایعبدالرحمن کریمیکسی که 40 سال پیش در بانه در مراسم عمامه گذاری ماموستا قادری به اجرای برنامه پرداخته بود امسال نیز راه دراز بانه تا پاوه را پیموده بود تا به اجرای برنامه بپردازد و او نیز در معنویت این مجلس خود را سهیم نموده و با اجرای قصیده‌ای زیبا فضای مسجد را آکنده از معنویت نمود

سخنرانیماموستا فرهاد آگشتهاز برادران کرد شکاک و امام جماعت مسجد محمد رسول‌الله و مدرس حجره ابوالانبیاء ارومیه برنامه بعدی مراسم بود. ایشان اظهار امیدواری کرد 12 طلبه عزیزی که امروز لباس خدمت به دین اسلام و راه حضرت رسول (ص) را به تن می‌کنند، همچون ستاره‌های درخشان در آسمان علم و دانش و عرفان و خداپرستی این منطقه بدرخشند و با نور خود جهل و نادانی را ریشه‌کن نمایند.

ماموستا فرهاددر ادامه به نشانه‌های عظمت خداوند و حقانیت اسلام اشاره‌کرده و گفت:1400 سال پیش پیامبر ما فرموده‌اند: اگر مگسی در خوراکتان افتاد آن را کاملاً در غذا و یا نوشیدنی‌هایتان فروبرید. بسیاری از مردم شاید به این حدیث خندیده‌اند اما امروزه بریفلد دانشمند آلمانی بر حقانیت کلام پیامبر صحه گذاشته و ثابت کرده که یک‌طرف مگس دارای سم و طرف دیگرش دارای پادزهر سم است و آنچه امروزه تعجب دانشمندان را برانگیخته و آنان را به چالش کشیده است وجود کمربندی صخره‌ای در ماه تا عمق آن است که آنان را مجاب کرده که ما ه زمانی به دونیم شده و این فرضیه معجزه شق‌القمر رسول گرامی اسلام را اثبات می‌کند.

گروه پیام عزیزی -پیام عرفانی و عزیز پاوه‌ای الاصل- بعد از سخنان ماموستا فرهاد بر روی جایگاه حضور یافتند و با اجرای قصاید و سرودهای زیبا مردم را به وجد آوردند و زینت و زیبایی به مجلس بخشیدند.

بعد از اجرای زیبای پیام عزیزیحجت‌الاسلام میر جلیلینماینده محترم شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشورضمن قدردانی از بانی جلسه، اذن و ارشاد 12 نفر از طلاب علوم دینی را مدیون تلاش‌های ماموستا دانست و گفت:برگزاری چنین مراسمی همت و نظم می‌خواهد که بحمدالله امروز شاهد این دو اصل هستیم و خداوند را از این بابت شاکر و سپاسگزاریم.

ایشاندر بخشی از سخنان خود امنیت، اتحاد و وحدت بین مسلمانان در ایران را ناشی از فهم بالای مردم دانست و عنوان کرد:مردم ایران با حفظ انسجام و یکپارچگی و با درک موقعیت‌های حساس جهان اسلام برای دفاع از اسلام و انقلاب در کنار هم با وحدت و تفاهم در جهت نیل به اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش و کوشش می‌کنند.

بعد از سخنرانی حاج‌آقا میر جلیلیماموستا محمدامین میرزائی هورامیشاعر معروف و مخلص و مقیم سنندج و پدر یکی از طلاب به نام احسن میرزائی که در مجلس معمم شدند، چند بیت شعر از سروده‌های خود را قرائت نمود و باعث شادی و فرح مجلس گردید.

ماموستا محمد محمدی تایجوزیمدرس عزیز روانسر سخنران بعدی مراسم بود که طی سخنانی ضمن تشکر از تمامی سخنرانان عنوان کرد:از خدا می‌خواهم به حاج ماموستا پاداش بی‌حدومرز عطا فرماید که این‌چنین مراسم باشکوهی را برای 12 گل از گلزار اسلام برپا نموده‌اند و از خداوند می‌خواهم طلبه‌های عزیز را نیز در دین و دنیا مؤید و سربلند گرداند.

ایشانبی‌رونقی حجره‌ها را درد عظیم عنوان کرده و افزود:بر برادران ثروتمند واجب است که با اهدای قسمت اندکی از مال خود درراه خدا، حجره‌ها را دوباره احیا کنند و بر همه ما نیز لازم است از هر طایفه و قومی یکی از فرزندان خود را وقف حجره نماییم تا در دانشگاه حضرت رسول پیام‌آور دین محمدی و پاسدار دین و دنیای ما شوند.

ماموستا محمدیدر پایان خطاب به طلبه‌های جوان معمم خاطرنشان کرد:لازم است نیت خود را برای پروردگار خالص کنید و برای انجام دادن وظیفه پر از رنج و سختی ماموستایی و با نیت خالص به سمت منبر و محراب بروید و همواره تواضع و فروتنی را پیشه نمایید و در همه حال از خدا بترسید و علم خود را افزایش دهید و برای یادگیری علوم جدیدتر از حرکت و تکاپو نایستید. نترس باشید و به علمی که خوانده‌اید پایبند و از چیزی که مطمئن نیستید خصوصاً در باب فتوا اجتناب نمایید.

بعدازآن نوبت بهدعوت از 12 نفر از روحانیون سرشناس حاضر در مجلسشد تا به رسم معمول در مراسم عمامه گذاری شرکت کنند. به همین منظور از جناب آقایانماموستا خانی پور، ماموستا عمر جلدیان، ماموستاعبدالقادر سهرابی، ماموستا عثمان کریمی، ماموستا سید جبار فرجی، ماموستا دکتر عبدالله، ماموستا محمدعزیز شیخی، ماموستا حیدر مصطفویی، ماموستا توفیق قربانی، ماموستا شیخ محمد قادری، ماموستا محمدامین محمودی و ماموستا علی مقدمیدعوت گردید تا در این بخش حضور داشته باشند.

پس از حضور 12 روحانی مورد اشاره، زمان قرائت اجازه‌نامه فرا رسید.ماموستا قادریقرار شد اجازه‌نامه را قرائت نمایند.

ایشانقبل از قرائت اجازه‌نامه به مصائب دنیای اسلام اشاره کردند و گفتند:در این لحظه که دنیای اسلام در آتش جنگ و تفرقه می‌سوزد و خانه‌ها ویران می‌شوند و جوانان مسلمان به خاطر نبود امنیت و معیشت به دامان کفر پناه می‌برند و به اروپا راهی می‌شوند ما اینجا جمع شده‌ایم تا خداوند را به خاطر داشتن نعمت امنیت شکرگزار باشیم و برای عزت و بیداری و امنیت دنیای اسلام به‌صورت دسته‌جمعی دعا کنیم.

 

امام جمعه پاوه افزودند:اینکه شیعه و سنی، کرد و فارس، ترک و ترکمن و لر در کنار هم جمع شده‌ایم برای ما یک پیام و یک افتخار است و این امر میسور نشده است مگر با درایت ماموستایان شیعه و سنی و عقلانیت مردم ایران و در رأس همه حکمت مقام معظم رهبری تا این‌گونه متحد و با تفاهم و وحدت در کنار هم نشسته تا فردا و فرداهای بهتر و زیباتری را رقم بزنیم.

ایشاناضافه کردند:مجدداً عرض سلام و خوش‌آمد گویی دارم و برای همه شما که از دور و نزدیک تشریف آورده‌اید ارزش و احترام قائل و زبانم و قلمم از تحلیل و تجلیل عاجز است. خدا به شما پاداش عطا فرماید.

آنگاهماموستا قادریاجازه‌نامه بخش عربی را که بیعت مجدد و همراهی با سلف و علماء بزرگوار و ائمه اطهار و عرفای خداشناس است را قرائت نمودند و طلبه‌ها رسماً اجازه ارشاد و فتوا به ارجع مذهب امام شافعی را دریافت کردند.

سپسطلبه‌ها بانظم خاصی وارد مسجد شدند و یکی بعد از دیگری در کنار 12 نفر روحانی سرشناس از پیرانشهر و مهاباد و سنندج و سلیمانیه عراق و مریوان و کامیاران و هورامان و سروآباد و پاوه و مدیرکل اوقاف استان کرمانشاه قرار گرفتندو رسم عمامه گذاری مرسوم در منطقه کردنشین انجام گرفت.

نماز ظهر و قرائت مقاله‌ای توسطملا برهان همتیاز فارغ‌التحصیلان و یکی از 12 نفری که معمم شده بودند برنامه پایانی این مراسم بود.

که با پایان یافتن برنامه‌ها کلیه حاضرین ناهار را در مسجد صرف کردند و در آخر علماء و جمعی از جوانان و طلبه‌های معمم شده با مردم عزیزی که 5 ساعت در مسجد ساکت و آرام نشسته بودند خداحافظی کردند.

در پایان از آقایانمظفر ولدبیگی، یاور ازکات، ابابکر مولودی، رزگار و کاوان بهرامیبه خاطر تهیه تصاویر صمیمانه تقدیر و تشکر به عمل می‌آید.

جا دارد مراتب امتنان خویش را ازخبرنگاران محترم صداوسیمای مرکز کرمانشاه و شبکه ماهواره ای پیامو همچنین مدیریت محترمسایت های خبری پاوه پرس، ده نگی نوریا، زریوار خبر و هزار ماسولهاعلام داریم.

تصاویر تکمیلی

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد