از شغل خیاطی تا پرورش زنبور عسل

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294224|23:50 - 1395/02/03
نسخه چاپی
از شغل خیاطی تا پرورش زنبور عسل
كيفيت عسل طبيعي شهرستان پاوه و اورامانات در کشور زبان زد است و اين مساله هم ناشي از اقليم خاص و شرايط طبيعي ويژه منطقه است.

به گزارشهزار ماسوله، كيفيت عسل طبيعي شهرستان پاوه و اورامانات در کشور زبان زد است و اين مساله هم ناشي از اقليم خاص و شرايط طبيعي ويژه منطقه است.

 

وجود کوهستان های مرتفع و پوشیده از برف ، سبب به وجود آمدن طبیعتی زیبا و پر از گل های زیاد و نادر شده است ، و بر همین اساس نیز ، تولید عسل در این منطقه، آن را با دیگر مناطق متمایز کرده است.

 

با آغاز فصل بهار در دامنه کوهها گل های زیادی روییده خواهد شد که زنبورداران عموما زنبورهای خود را در این فصل از سال در این مناطق قرار می دهند و با گذشت فصل بهار که طبیعت این منطقه همچنان در ارتفاعات کوههای شاهو باقی مانده است در برخی موارد زنبورها را به ارتفاعات که گل و گیاه زیادی وجود دارد، انتقال می دهند.

 

با وجود زحمات بسیار برای زنبورداران ، ولی می توان گفت که با توجه به طبیعی بودن عسل آن، پیشه ای بسیار سود آور برای زنبورداران خواهد بود.

 

در این زمینه گفتگویی با زنبور دار موفق در شهرستان پاوه ارائه می گردد:

 

مصلح مسعودی یکی از زنبور داران موفق در این شهرستان، در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار کرد: شغل من خیاط است و با توجه به علاقه خاصی که به زنبورداری داشتم به این امر اقدام کردم.

 

وی افزود: در این زمینه کلاسهای آموزشی سازمان جهاد کشاورزی را در جهت یاد گرفتن مراحل زنبورداری طی نموده ام که کمک شایانی را در رعایت کردن اصول علمی زنبور داری برای من به همراه داشت.

 

وی گفت: با مطالعات زیاد در زنبورداری و کسب تجربه سالهای متمادی در این حرفه ، اکنون ما سالانه عسل طبیعی را تولید و به شهرستان های اطراف صادر می کنیم.

 

وي درباره نحوه توليد این عسل خاطرنشان کرد: گاها در فصول مختلف سال ناگزير از حضور و انتقال کندوهای زنبور عسل به نقاط مختلف شهرستان هستيم.

 

مسعودی افزود: با آغاز فصل بهار ، زنبورها تکثیر می یابند و با شروع گرما اقدام به جدا شدن از کندوی اصلی خود می کنند که در زبان محلی به آن " پوره" می گوئیم و پس از آن نیز، این زنبورها به تولید عسل تا پایان فصل تابستان اقدام می کنند.

 

وی گفت: با پایان یافتن فصل گرما که این زنبورها از فعالیت باز مانده و هیچ عسلی را تولید نمی کنند، ما نیز به برداشت عسل آن اقدام می کنیم.

 

وی ادامه داد: بازار فروش ما عموما در شهرستان های اطراف و مرکز استان خواهد بود.

 

مسعودی تصریح کرد: ارائه تسهیلات بسیج سازندگی نیز در این زمینه کمک شایانی را برای ما برای تداوم این شغل به وجود آورده است که به دنبال آن نیز اقدام به اشتغال زایی برادر خودم در این راستا نموده ام.

 

وی در پایان گفت: با توجه به شعار سال، اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل ؛ ما نیز باید به تولید داخلی اکتفا کرده و با همه مشکلات و زحماتی که به دنبال دارد تولید عسل طبیعی ، شغلی شیرین برای ما است.

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد