کشف آثار گله داران شش هزار سال پیش در دره رودخانه سیروان روستای "اسپه ریز"

سرویس: اجتماعیکد خبر: 293897|15:19 - 1394/11/17
نسخه چاپی
کشف آثار گله داران شش هزار سال پیش در دره رودخانه سیروان روستای "اسپه ریز"
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از کشف آثار شش هزار ساله در منطقه اورامان در شهرستان سروآباد این استان خبر داد.

به گزارشهزار ماسوله، سید محسن علوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در جریان کاوش های باستان شناسی در غار 'سوچر' در نزدیکی روستاهای 'ناو' و 'اسپریز'، بقایای سکونت فصلی گله داران اولیه شامل سفال، ابزارهای سنگی و استخوان حیوانات از جمله بز مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد کشف شده است.


وی اظهار کرد: طبق نظر کاوشگران در فاصله بین شش تا هفت هزار سال پیش، جوامع عصر مس سنگی به طور موقت در این غار مستقر شده و از مراتع اطراف غار برای چرای گله های خود که بیشتر بز بوده استفاده می کردند.


بررسی های باستان شناسی پیشین در استان کردستان نشان می دهد که در اواسط دوره روستانشینی در هزاره پنجم پیش از میلاد تعداد سکونتگاه ها افزایش یافته است که احتمالاً نشانه رشد جمعیت بوده است.


در این دوره علاوه بر روستاها، آثار سکونت های موقت در غارها نیز یافت شده که نشانه استفاده فصلی از این مکان های مرتفع توسط رمه دارانی است که در فصول مناسب گله های خود را از روستاها برای چرا به مراتع می بردند.


علاوه بر کشفیات جدید در غار سوچر، پیش از این نیز آثار این رمه داران اولیه در غارهای کنه شم شم، غار کانی میکاییل، غار قلعه زیویه و چند غار دیگر در استان کردستان کشف شده است.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در ادامه سخنان خود همچنین افزود: کاوش اخیر بخشی از مجموعه کاوش های باستان شناسی گسترده ای است که به هدایت دکتر فریدون بیگلری در منطقه اورامان، به ویژه در دره رودخانه سیروان در حال انجام است و در طول یک سال گذشته باعث شناسایی و کاوش مکان های فراوانی از دوره های پارینه سنگی، مس سنگی، عصر آهن و ادوار اسلامی شده که نشان دهنده غنای باستان شناسی این بخش از استان کردستان است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد