کاهش قیمت نفت خام برنت و شاخص سهام بورس لندن

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 293820|21:57 - 1394/10/25
نسخه چاپی
شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن روز جمعه در آخرین روز کاری هفته، متأثر از کاهش مجدد بهای نفت خام برنت بار دیگر روند کاهشی یافت.

به گزارشهزار ماسوله، به گزارش ایرنا، ارزش شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن که در آن در هر روز کاری سهام 100 شرکت مهم و بزرگ انگلیس از نظر ارزش بازاری سهام ثبت شده در بورس، ارزش گذاری و خریدوفروش می شود عصر روز جمعه با افتی معادل 2 درصدی مواجه شد.
شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن به دنبال کاهش 2 درصدی ارزش آن، به 5 هزار و 832 واحد رسید که نسبت به روز کاری گذشته 121.4 واحد کاهش نشان می دهد.
در همین حال، هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس نیز امروز (جمعه ) در بازار لندن به 29.43 دلار رسید.
این برای اولین بار طی 12 سال گذشته است که بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که از آن به عنوان مهم ترین مرجع قیمت گذاری حدود دوسوم نفت دادوستد شده در بازارهای بین المللی و مرجع و پایه ای برای قیمت گذاری دیگر انواع نفت در بازار اروپا استفاده می شود تا به این حد کاهش می یابد.
هر بشکه نفت خام برنت که در ژوئن سال 2014 میلادی، در حدود 115 دلار به فروش می رسید در اوایل سال گذشته میلادی به حدود 60 دلار و اوایل سال جاری میلادی به سطح 33 دلار رسیده بود.
به گزارش منابع انگلیسی، بهای نفت شاخص آمریکا، 'وست تگزاس اینترمیدییت '( دبلیو تی آی ) نیز روز جمعه، به 29.39 دلار رسید.
به گفته تحلیل گران اقتصادی، بالا بودن عرضه زیاد نفت خام توسط تولیدکنندگان اوپک و آمریکا در کنار کاهش تقاضای جهانی در حال حاضر فشار زیادی را برای روی بازار نفت خام و سایر کالاها وارد کرده است.
آنها عنوان کردند، اطلاعات مثبت اقتصادی چین سبب شد برای مدتی قیمت هر دو شاخص برنت و 'دبلیو تی آی' آمریکا بالا برود، اما انتشار آمار افزایش ذخیره سازی نفت خام آمریکا دوباره قیمت ها را پایین آورد.
در همین حال به گفته منابع اقتصادی، با توجه به لغو قریب الوقوع تحریم های غربی علیه ایران در هفته آینده، سرازیر شدن نفت ایران به بازار جهانی می تواند فشار دیگری را متوجه بهای نفت خام بکند.
به گفته آنها، ایران به دنبال رفع تحریم هایش می تواند روزانه 500 هزار بشکه به ظرفیت تولیدی نفت خام خود بیفزاید.
آنها عنوان می کنند که کاهش قیمت نفت خام و سقوط ارزش سهام در بازارهای جهانی بر نگرانی ها در مورد چشم انداز رشد اقتصاد جهانی دامن زده است.
بانک انگلیسی 'استاندارد چارترد' همانند بانک های 'گلدمن ساکس'، 'آر بی اس' و 'مورگان استنلی'، روز چهارشنبه گذشته پیش بینی خود را درباره قیمت نفت خام کاهش داد و اعلام کرد که قیمت این کالا در سال جاری میلادی ممکن است به 10 دلار برای هر بشکه برسد.
استاندارد چرترد اعلام کرد: با توجه به این که شرایط بنیادین، بازار نفت را به سوی تعادل سوق نمی دهند، قیمت نفت اکنون تقریباً به طور کامل تحت تأثیر عوامل مالی همچون نوسان ارزش دلار و سهام خواهد بود.
قیمت بهای هر بشکه نفت خام آخرین بار در سال 1998 میلادی در اوج بحران مالی جهانی به حدود 10 دلار رسیده بود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد