گرایش زنان پاوه به پوشش های گران قیمت

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 293662|02:28 - 1394/09/24
نسخه چاپی
گرایش زنان پاوه به پوشش های گران قیمت
رواج این فرهنگ غلط و نادرست، از یک طرف معیشت خانواده ها را با مشکلات زیادی مواجه ساخته و از طرف دیگر درحال نابود کردن فرهنگ قناعت و ساده زیستی بوده و به دنبال آن و بالا رفتن توقعات t ما شاهد افزایش سن ازدواح و کاهش نرخ ان هستیم.

به گزارشهزار ماسوله، لباس کردی یکی از زیباترین نوع پوشاک ایرانی است و این زیبایی در پوشاک زنان این منطقه از تجلی بیشتری برخوردار است، دامن های بلند و بعضا پرچین، پیراهن ها و رنگارنگی آن به همراه بخش های دیگر این پوشش هر بیننده ای را متقاعد می کند که به این زیبایی اعتراف نمایند همین امر باعث شده در جشنواره های ملی جهان بعنوان لباس زیبای برتر انتخاب شود اما متأسفانه امروزه این لباس کردی زنان تبدیل به یکی از معضلات در شهرستان پاوه شده است، معضلی که برخی از زنان با تهیه این لباسهای گران قیمت بر خانواده های فقیر فخر می فروشند.

شاید هر شهروند پاوه ای که از مسیر دره باسام تردد نموده باشد، شاهد لباسهایی زیبا و رنگارنگ که بر مغازه ها آویزان است شده باشد و هنگامی که برای خرید این لباسها مراجعه کرده است، با قیمت های گزاف و سنگین مواجه شده باشند، البته برخی از مردم با وجود این قیمت های گزاف از تهیه این لباس ها خوشحال و به نوعی بر فقیران در جامعه فخر فروشی می کنند.

پارچه هایی که معمولا این افراد به تهیه و خرید آن با قیمت بالا می کنند، اغلب از جنس تور است که روی آنها پولک و سنگ های گران قیمت کار شده و گاها متری ۲۰۰هزار تومان به بالا قیمت دارند.

امروزه این پارچه های گران در شهرستان پاوه به عنوان یک معضلی در بین شهروندان تبدیل شده است که افراد فقیر جامعه در تهیه این لباس ها عاجز مانده و تنها فخر دیگران را بدست می آورند.

 

آقای فرید یکی از فروشندگان این لباس ها در گفتگویی با خبر نگار ما اظهار داشت: اکثر لباس هایی که از جنس تور بوده و بر روی انها پولک و سنگهای زرین به کار رفته باشد، با قیمت های بالا مشتریان خاص خود را دارند.

وی افزود: این لباس ها به سبب ظرافت خاص آنها مشتریان زیادی را به سمت خود می کشاند.

 

یکی از شهروندان نیز در این باره افزود: افزایش چشم و هم چشمی زنان شهرستان ، به یک معظل خودنمایی در بین آنان رواج پیدا کرده، به طوری که حتی خانواده های کم درآمد، به صورت نسیه اقدام به تهیه این لباسها خواهند کرد.

وی افزود: زنان این شهرستان به جایی رسیده اند که در طول سال جاری بیش از 6 یا 7 هفت بار باید به تعویض لباسهای خود صرفا به این دلیل که از مد انداخته شده است، اقدام می کنند.

 

یونس قادری یکی دیگر از مغازه داران در این باره می گفت: بيشتر مغازه‌داران در اين مسیر هزينه‌هاي زيادي را بابت اجاره‌بهاي مغازه پرداخت می كنند، اما با اين وضع بازار پرداخت اين هزينه از توان آنها خارج است و درآمدشان، جوابگو نيست.

 

براساس شنیده ها گاها این مساله حتی باعث اختلافات خانوادگی و به دنبال آن طلاق در خانواده های شهرستان شده است، مدگرایی و گسترش گرایش زنان کرد به پوشش های گران قیمت و افزایش چشم و هم چشمی های امروزه بدون شک یکی از عوامل موثر بر انحرافات اجتماعی شده است.

رواج این فرهنگ غلط و نادرست، از یک طرف معیشت خانواده ها را با مشکلات زیادی مواجه ساخته و از طرف دیگر درحال نابود کردن فرهنگ قناعت و ساده زیستی بوده و به دنبال آن و بالا رفتن توقعات t ما شاهد افزایش سن ازدواح و کاهش نرخ ان هستیم.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد