کور سوی امید برای بازگشایی مرز شوشمی به یاس مبدل شد/ فرهاد صالحی

سرویس: اجتماعیکد خبر: 293632|21:01 - 1394/09/15
نسخه چاپی
کور سوی امید برای بازگشایی مرز شوشمی به یاس مبدل شد/ فرهاد صالحی
مرز شوشمی نام یکی از مرزهای ایران و عراق است که در شهرستان پاوه ، بخش نوسود قرار دارد مرزی که باز شدن آن شاید کلیدحل مشکلات اقتصادی مردم شهرستان پاوه باشد .

به گزارشهزار ماسوله، به نقل ازکرد پرسمرز شوشمی و وعده باز نمودن تردد مسافر از آن شاید تکراری ترین شعار نمایندگان و کاندیداهای مجلس برای مردم پاوه و اورامانات باشد.نماینده پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی مدتها است وعده داده است که مرز تردد شوشمی را باز می کند و هر بار مردم شهرستان و حتی اورامانات امیدوار می شوند که این امیدواری متاسفانه مثل همیشه به یأس و نا امیدی مبدل می شود.

سالها است که مردم شهرستان پاوه انتظار باز شدن مرزی را دارند که حق طبیعی خود می دانند ، و عده های سرخرمن نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تلاشهای بی نتیجه آنان دیگر امید را از مردم شهرستان پاوه گرفته است . براستی مشکل از کجاست ؟ از تدبیر نداشته مسئولین یا ….

مرداد ماه ۹۳ فرماندار پاوه،در جلسه روز سه شنبه شورای اداری شهرستان پاوه ، از راه اندازی سامانه ثبت نام برای صدور کارت تردد به اقلیم کردستان عراق خبر داد.

ویبا اشاره به تحقق آرزوی دیرینه مردم پاوه برای تردد مجاز به کردستان عراق افزود: با تلاش مسوولان استانی و عنایت مسوولان کشوری سامانه ثبت نام صدور کارت تردد از مرز شوشمی به آدرس اینترنتی shoshmi.ir راه اندازی شده است.

ویاظهار کرد: مردم شهرستان پاوه می توانند با ثبت نام در این سامانه، برای صدور کارت تردد خود اقدام کنند.

مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری کرمانشاههم با اشاره به راه اندازی سامانه ثبت نام تردد مسافر از مرز شوشمی پاوه به اقلیم کردستان عراق، این کار را امتیازی بی نظیر برای مردم پاوه و اورامانات عنوان کرد.

شهریار حیدریافزود: هم اکنون تردد از مرز شوشمی به وسیله کارت انجام خواهد شد و در صورت رضایت مندی از این امر بعد از یکسال مرز شوشمی به عنوان مرز رسمی تردد مسافر اعلام می شود و تردد از آن با گذرنامه و بدون محدویت انجام خواهد شد.(پورتال رسمی فرمانداری پاوه )

ثبت نام برای تردد مسافر در سامانه مذکور با سرعت فوق العاده ای شروع شد مردم شهرستان دیگر باور پیدا کرده بودند که مرز تردد مسافر شوشمی باز شده است اما متاسفانه این یک رویا و خواب شیرین بود که باز هم علی رغم وعده های نماینده مجلس و مسئولان تدبیر و امید شهرستان محقق نشد .

با نگاهی اجمالی به تاریخ و وعده های مسئولین باید گفت مرز تردد شوشمی بدون زیرساخت و بدون انجام کارهای زیربنایی قطعا باز نخواهد شد هرچند مسئولین شهرستان و نماینده توپ را به میدان طرف عراقی انداخته اند و معتقدند استاندار حلبچه دلیل باز نشدن مرز تردد شوشمی است اما سوال بزرگ اینجا است آیا زیرساختهای مرز شوشمی ظرفیت لازمه را دارد ؟ آیا کوچکترین کار عملی از سوی مسئولان شهرستان برای رفع مشکل تردد از جمله تعریض و مناسب سازی جاده های مرز شوشمی و حتی نوسود صورت گرفته است ؟ آیا استانداری که از شهرستان پاوه درخواست تامین برق می کند می تواند مانع بزرگی برای بازنشدن مرز تردد شوشمی باشد؟

یاد آوری :(فرماندار پاوه با بیان اینکه درخواست کمک عراقی ها برای تامین برق به تازگی به فرمانداری این شهرستان ارسال شده است گفت: مردم استان حلبچه معمولا برق خود را از طریق ژنراتورها تامین می کنند.ایرنا ۴ آذر ۱۳۹۴)

براستی واقعیت کجا است ؟آیا ایثارگری مردم شهید پرور شهرستان پاوه در هشت سال دفاع مقدس نتیجه اش وعده های توخالی مسئولان نسبت به آنان است ؟

یاد آوری : فرماندار پاوه در گفتگو با ایرنا در تاریخ ۲۰ فرودین به صراحت اعلام کرد : تردد مسافر از مرز شوشمی به شمال عراق بعد ازانتصاب استاندار حلبچه انجام می شود.

آقای ایده پور استاندار هم انتخاب شد و از شما درخواست برق کرد و … اما مرز ما هنوز باز نشد.

در همین راستا نماینده پاوه و اورامانات در مجلس در اردیبهشت ماه ۹۳ خبر رسمی شدن مرز شوشمی را با عنایت ویژه رئیس جمهور رسانه ای کرد و در شهر مرزی شوشمی به همین مناسبت در تاریخ (سه شنبه ٢٣ اردیبهشت ٩٣) جشن و پایکوبی برپا شد و مردم شهرستان را موجی از شادی فرا گرفت اما این مهم بازهم تحقق نیافت .

یادآوری یک خبر :در تاریخ ۵ آذر ماه ۱۳۹۴ در پایگاه اطلاع رسانی نماینده خبری تحت عنوان (پیگیری نماینده پاوه و اورامانات به نتیجه رسید/بازگشایی قطعی مرزها در اوایل هفته آینده ) منتشر شد که از جمله آخرین اخباری بود که خبرگزاری های شهرستان و پایگاه اطلاع رسانی وی مخابره کردند و این خبر نیز همانند گذشته کذب بود.(http://drmanochehri.ir/2015/11/26/)

رکود شدید بازار، بیکاری ، آمار بالای طلاق و مشکلات عدیده دیگر، باعث ناامیدی مردم از بی تدبیری مسئولان و نمایندگان مجلس شده است .

و این امر بدون شک سبب نمره مردودی مردم به مسئولان شهرستانی و نماینده مجلس می شود چون مردم انقلابی و همیشه در صحنه شهرستان پاوه کاغذ سفید را می خوانند و می دانند با حرف و وعده های توخالی کار درست نمی شود و مشکلات جوانان و معیشت مردم حل نمی شود.

در این پروسه متاسفانه مرز تردد شوشمی که باز نشد هیچ!!! مرز کولبری آن نیز بسته شد .

مرز کولبری شوشمی کور سوی امیدی بود که همچنان شهروندان پاوه ای را برای گشایش مرز تردد شوشمی امیدوار می کرد و تعدادی کولبر مرزنشین نیز از آن بهرمند بودند اما بنظر می رسد این روزنه امیدبخش در تدبیر و امید به یاس و نا امیدی مبدل شده است.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد