منتخب اهل سنت غرب کشور در مجلس خبرگان رهبری چه کسی خواهد بود؟

سرویس: اجتماعیکد خبر: 293627|15:17 - 1394/09/14
نسخه چاپی
منتخب اهل سنت غرب کشور در مجلس خبرگان رهبری چه کسی خواهد بود؟
چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ آیا شما در انتخابات شرکت می کنید؟ چه کسی در این انتخابات نامزد می شود؟ چه کسی می تواند نماینده شایسته برای اهل سنت غرب کشور باشد؟ افکار عمومی همواره قبل از انتخابات، گزینه خویش را برمی گزیند در این خصوص چه کسی ازقبل پیروز انتخابات است؟ شانس کدام گزینه بیشتراست؟ نقش مردم دراین میان چیست؟ انتخاب شونده برای مجلس خبرگان رهبری چه ویژگی هایی را باید دارا باشد؟ روحانیون اهل سنت به چه کسی بیشترین اعتماد را دارند؟ چه کسی بیشترین جایگاه را دربین مسئولین نظام داراست؟ شما به چه کسی رأی می دهید؟ همه ی اینها سوالاتی است که کم وبیش درذهن هریک ازما مطرح می شود….اما موضع گیری ما در این رابطه چگونه می تواند باشد؟…..

به گزارشهزار ماسوله، به نقل ازپاوه پرس،مجلس خبرگان رهبریجایگاهی والا در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، حال ممکن است این سوال مطرح شود که اهمیت یک جایگاه چگونه قابل تشخیص است؟در واقع ارزشگذاری یک مقیاس نسبی است وبه تناسب تأثیرگذاری می توان درجاتی برای آن قائل بود.

 

یکی از مهمترین کارکردی که از مجلس خبرگان رهبری انتظار می رودتعیین و انتخاب رهبراست،شخصیتی که محور ومرکز کانون حاکمیت کشور ما قلمداد می گردد. همین شخیصه کافی است تا به اهمیت این جایگاه پی ببریم.

 

به هرحال مستند بر اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه (رهبر جمهوری اسلامی) به عهد مجلس خبرگان رهبری است که اعضای آن به وسیله انتخابات وتوسط رأی مردم به مدت ۸ سال انتخاب می گردد.

برای عضویت دراین جایگاه باید درخصوصیات احراز شونده ویژگی های متعددی مشهود باشد، که علاوه برصلاحیت های علمی و تقوایی،… باید از فرهیختگان دینی و عالمان خبره منطقه قلمداد گردد، البته همه ی اینها از شروط اصلی محسوب می شوند اما به سبب نقش ایران درجهان وشناخت از روابط بین الملل به خودی خود شرط کافی نیست و ازهمه مهمتر منتخب مجلس خبرگان رهبری باید در فهم و درک سیاسی تبحری درحد خبره داشته باشد.

 

آنچه که از اعضای محترم مجالس ادوار گذشته با توجه به برونداد فعالیت آنان احساس واستنباط می گردد،تفاوت ماهوی درنحوه ظهور وحضور آنان درعرصه های مختلف به عینه مشاهده می گردد ، جمعی پرتحرک وبعضی نیز کم نقش…..

 

تفاوت تأثیرگذاری اعضای خبرگان رهبری، مسئولیتی وافر را برای انتخاب کنندگان به وجود می آوردکه درانتخابات فرارو، افرادی را برگزینند که بیشترین میزان تأثیرگذاری رادرابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و… داشته باشند. ودر ادامه به عنواناصلح خویش برگزینند. واقعیت آن استچهره های سرشناس می توانند به جایگاهی که در آن قرار دارند، اهمیت خاصی ببخشندوبه همین سبب خیلی ها مجلس خبرگان دوره ی پنجم را از نگاهی ویژه می بینند و بدان می نگرند و برای اسفندماه ۹۴ ازهم اکنون برنامه ریزی می نمایند.

برهمین احساس واحوال جامعه ی اهل سنت غرب کشور باید پرتحرک تر از گذشته در این پروسه ورودی فعال داشته باشدو هریک در هر جایگاه و موقعیتی که قرار دارند مسئولانه حضور یابند، باید با ترغیب و تشویق گزینه های کلیدی …. زمینه حضور افراد شایسته را در این مرحله سرنوشت ساز فراهم سازند.

 

در این میان و در افکارعمومی نامحاج ماموستا ملاقادر قادریشخصیت برجسته ای که شخیصه های متعدد (فعال، پویا، به روز، جسور، فهیم ودارای بینش سیاسی روز، عالم دینی) در آن نمود عینی داشته و داردرا به عنوان گزینه ی اصلی غرب کشور درانتخابات مجلس خبرگان رهبری معرفی نموده اند.

 

هرچند که نامبرده در این خصوص موضع گیری خاصی ننموده و نمی توان نظری قاطع در این خصوص ارائه نمود،لکن افکار عمومی مسیرخود را طی می کندو متفق القول موفقیت این شخصیت فرهیخته فرهنگی و سیاسی را در دورنمای ذهنی خویش جستجو ودنبال می نمایند والبته این باور نیزبه مرور زمان باتوجه به پیشینه ی فعالیت های سیاسی، اجتماعی نامبرده به یقین مبدل گردیده کهکسی بهتر وشایسته تر از وی در این برهه زمانی درغرب کشور وجود ندارد.

 

هریک از اعضای مجلس خبرگان رهبری فعلی وادوار گذشته مسئولیت های دیگری را همزمان متقبل بوده اند ویا می نمایند، از آنجاکه فعالیت این مجلس به زمان های خاصی منتهی می شود بنابراین عضویت در مجلس خبرگان رهبری منافات، مغایرت ویا مانعی برای سایر فعالیت های افراد به وجود نمی آورد. بطوریکه بسیاری از فقه های قم به نمایندگی از استان های مختلف تاکنون برگزیده شده اند…..

 

به هرحال گزینشجناب ماموستا ملاقادر قادریبه عنوان منتخب خبرگان رهبری دربین جامعه اهل سنت غرب کشور، به سبب محبوبیت ومقبولیت ایشان،وحدت وهماهنگی بیشتری را بین فرق اسلامی به وجود می آورد.

 

شواهد عینی گویای این واقعیت است که علمای غرب کشور برانتخاب ایشان اجماع داشته و معتقد هستند تنها کسی که بتواند از آنان حمایت وهمراهی نمایند کسی جز امام جمعه پاوه نیست.به هرحال این موفقیت نیز برای مردم پاوه و اورامانات مایه مباهات خواهد بود.

البته می طلبد در فاصله ی زمانی مذکور تا زمان ثبت نام که زمانی بیش نیز نیست،رایزنی های متعددی در دستور کار قرار گیرد،چرا که دراین پروسه طرح نمودن نام شخص و فرد خاصی مدنظر نبوده و نیست بلکه هدف میزان تأثیرگذاری منتخبی است که می تواند بیشترین نقش را برای منطقه واهل سنت غرب کشور را داشته باشد.

 

در پایان گفتنی است اهمیت این جایگاه فقط به وظیفه ذاتی نمایندگی ختم نمی گردد، بلکه به تبعات اجتماعی، مذهبی، سیاسی و…. گزینه ای است که می تواند در ادامه از آن انتظار داشته باشیم. بی شک منتخبینی که مورد وثوق خاص و عام جامعه باشد، قطعاً از مقبولیت ومحبوبیت بیشتری برخوردار بوده و می توانند به عنوان لیدر، هدایت گر وحدت و انسجام جامعه ی ما قلمداد گردند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد