علامت سوال مردم درباره عدم ارائه گزارش مالی شورا و شهرداری پاوه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 293616|10:12 - 1394/09/14
نسخه چاپی
علامت سوال مردم درباره عدم ارائه گزارش مالی شورا و شهرداری پاوه
عدم ارائه گزارش مالی شورا و شهرداری شهر پاوه به اطلاع عموم مردم اقدامی مبهم و سوال بر انگیز را در اذهان عمومی به وجود آورده است.

به گزارشهزار ماسوله، بر اساس ماده 18 ازآئین‌نامه اجرائی تشكیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها ؛شورا می‌باید صورت جامع درآمد و هزینه مصوب خود راهر شش ماه یك باربه ضمیمه صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری برای اطلاع عموم اهالی به طریق ممكن انتشار دهد.

از طرف دیگر بر اساس قانون نیز، شهرداری موظف به ارائه گزارشات مالی و عملکرد شش ماهه خود از طریق رسانه‌ها به مردم است.

در قانون اساسی برای فعالیت شوراها که با آرای مردم انتخاب شده اند، وظایف خاصی تعیین شده است و این شورا برای اجرای مصوبات خود نهاد شهرداری را در اختیار دارند که بدون تردید آگاهی مردم در امورات شورا و شهرداری به خصوص در گزارش مالی ؛ امری لازم و ضروری است .

یکی از وظایف مهم اطلاع رسانی شوراهای اسلامی شهر، انتشار صورت مالی هزینه و درآمد شش ماهه شهرداری تابعه خود که شهرداری هم باید بر اساس قانون موظف به عمل کردن وظایف خود از جمله مشخص نمودن بودجه سالانه خود می باشد، برای اطلاع عموم مردم است.

تصویب و اجرایی کردن بودجه سالانه شهرداری توسط شورای اسلامی شهر در جلسات علنی، آگاهی یافتن عموم شهروندان را از کم و کیف بودجه سالانه شهرداری می رساند.

در مقابل برای شهروندانی که به طور مستقیم همواره موظف به پرداخت عوارض به شهرداری هستند، اطلاع یافتن از درآمدها و هزینه های شهرداری برای آنان انتظار معقولی خواهد بود.

می توان گفت که براساس ماده 76 قانون وظایف شوراهای اسلامی شهر که "شوراي شهر و شهرداري و شركتها و سازمانهاي وابسته موظفند به نحو‌ مقتضي و درصورت امكان با راه‌اندازي پايگاه رأي انه‌اي، زمينه اطلاع عموم مردم را به طور‌مستمر از مصوبات، تصميمات، عملكرد، بودجه، هزينه و درآمد خود فراهم نمايند" گاهی نظارت دقیق شهروندان و شفافیت های مالی یک نهاد مردمی کمک شایانی را برای جلوگیری از ایجاد فساد و شیوع شایعه به وجود آورد.

متاسفانه با گذشت بیش از دو سال از دوره شورای چهارم شهر پاوه، شورا و شهرداری پاوه که موظف به ارائه گزارش مالی می باشند ، جهت اطلاع عموم شهروندان گزارش عملکرد خود را ارائه ننموده اند.

عدم ارائه گزارش مالی شورا و شهرداری شهر پاوه به اطلاع عموم مردم اقدامی مبهم و سوال بر انگیز را در اذهان عمومی به وجود آورده است.

لذا عموم مردم انتظار دارند که از نحوه عملکرد شهرداری در هر سال، که موظف به پیشنهاد بودجه سال آتی خود به شورای شهر تا قبل از پایان سال و بررسی و تصویب آن بودجه از جانب شورای شهر است، اطلاع حاصل نمایند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد