اولین گردهمایی سالیانه فعالان زیست محیطی منطقه اورامان"در شهر پاوه برگزار شد

کد خبر: 293585|15:10 - 1394/09/06
نسخه چاپی
اولین گردهمایی سالیانه فعالان زیست محیطی منطقه اورامان"در شهر پاوه برگزار شد
با حضورامام جمعه پاوه ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ، دکتر محمد خانی، برخی مسئولین ادارات و حدود 200 نفر از فعالان زیست محیطی، از جمله اعضای انجمن ماپریس جوانرود و ژینگه سبز روانسر اولین گردهمایی سالیانه فعالان زیست محیطی منطقه اورامان"در شهر پاوه برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، این گردهمایی با همت  "انجمن دوستداران  طبیعت باینگان" به منظور "آشنایی فعالان زیست محیطی منطقه با همدیگر" و "بیان نقطه نظرات ، پیشنهادات و راهکارهای خود برای مقابله با "مشکلات زیست محیطی منطقه" و "توسعه پایدار آن" در قالب یک "قطعنامه" مصوب برگزار شد .

در ابتدا امام جمعه پاوه در این گردهمایی حفاظت از محیط زیست را در دین مبین اسلام مهم خواند و اظهار داشت: به طوری که حضرت محمد (ص) در احیای طبیعت و درختکاری می فرماید: درخت بکارید حتی اگر بدانید که روز قیامت رسیده باشد.

ماموستا ملا قادر قادری با اشاره به منشور 15 بندی رهبر معظم انقلاب در خصوص حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست به مسئولین نظام گفت: اگر توجه ویژه ای به این منشور 15 بندی شود قطعا بیش از 70 درصد مشکلات زیست محیطی ما حل خواهد شد.

وی در خطاب به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، با بیان اینکه ما در حفظ منابع طبیعی اورامانات با دو مشکل مردم این منطقه و مسئولین نظام مواجه هستیم گفت: فرهنگ سازی در حفظ از محیط زیست که از نظر دین، عرف و اخلاق از واجبات است در این منطقه به نحو مطلوبی صورت نگرفته است و هم اینکه مسئولین نظام هیچ هزینه ای را در حفظ از منابع طبیعی و بهره گیری از نیروهای زیست محیطی تقبل نمی نمایند.

امام جمعه پاوه خطاب به مسئولین محیط زیست و منابع طبیعی این شهرستان نیز گفت: این ادارات در صورت مشاهده متخلفان زیست محیطی در این شهرستان، تنها اقدام به جریمه هایی برای آنان می کنند و پس از اخذ جریمه ها از متخلفان، آنان را به حال خود رها می سازند.

وی با بیان اینکه نیروهای این ادارات در هنگام بروز هر واقعه ای چون آتش گرفتن مراتع و جنگل های بلوط ، جزء کسانی هستند که در پایان حادثه در آن مکان حضور می یابند افزود: صرف جریمه های متخلفان را در طول سال، می توان با بهره گیری از نیروهایی بیشتر در این مناطق در پیشگیری از وقوع هر حادثه ای به کار برد.

ماموستا ملا قادر قادری تصریح کرد: در صورت استخدام نیروهایی در این ادارات است که ما در این مناطق دارای محیط زیست خواهیم بود.

 

"دکتر محمدخانی" نیز یکی از سخنوران  سرشناس و یکی از فعالان زیست محیطی منطقه نیز در سخنان کوتاهی به وظیفه حاکمیت و نیز وظیفه  شهروندان در تلاش برای حفظ  امکانات و منابع طبیعی منطقه از جمله و بویژه تنوع گیاهی و جانوری اشاره کرد و گفت: همانطور که تنها یک در خت در حیاط یک خانه برای صاحب آن می باشد حفظ از محیط زیست و منابع طبیعی در شهرستان نیز جزء وظایف عموم شهروندان است.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در حفظ از محیط زیست و منابع طبیعی افزود: انسان همانطور که اجازه ورود به خانه خود را  نخواهد داد ، محیط زیست نیز برای حیوانات و جانداران خواهد بود و تخطی انسان در این مکان که محیطی برای این حیوانات خواهد بود به صلاح نیست.

 

مهندس کاظمی  مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان  کرمانشاه طی سخنان کوتاهی به توجه بیش از پیش مسئولان بلند پایه جمهوری اسلامی به حفظ  سلامت  محیط زیست  اشاره نمود و از برگزار کنندگان این گردهمایی تقدیر و تشکر کرد.

 

بهروز خسروی، دبیر انجمن دوستداران محیط زیست باینگان نیز ضمن خیر مقدم به حاضران در گردهمایی به ارائه گزارش مختصری از فعالیت های انجمن و فرایند برگزاری این گردهمایی پرداخت.

وی خواستار آسانتر نمودن روند صدور مجوز برای سمن های زیست محیطی از مسئولین شد.

 

در ادامه دکتر برهان ولدبیگی به عنوان یک پزشک و  یک فعال زیست محیطی منطقه در ابتدا به "اهداف برگزاری این گردهمایی" و متعاقبا به "موضوع یا شعار زیست محیطی امسال سازمان یونپ و شرح و تفسیر توصیه های دهگانه عملی مبتنی بر این موضوع" پرداخت.

دکتر محمود رستمی تبار ، اسرافیل صالحی و دکتر سعدی قادری نیز به ترتیب در رابطه با "نقش دین اسلام در حفاظت از محیط زیست" ، "شکار بی رویه و نقش آن  در تخریب و انقراض تنوع زیستی" و " مدیریت منابع آب و مخاطرات ناشی از سوء مدیریت آن " مطالبی بیان داشتند .

در پایان متن "قطعنامه مصوب" توسط خانم "پرستو خدری" قرائت  گردید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد