جشنواره شعر مقاومت در پاوه برگزارشد

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 293569|18:03 - 1394/09/01
نسخه چاپی
جشنواره شعر مقاومت در پاوه برگزارشد
جشنواره شعر مقاومت با حضور شاعرانی از چهار استان غرب کشور در پاوه برگزار شد .

به گزارشهزار ماسوله، جشنواره شعر مقاومت با حضور شاعرانی از چهار استان غرب کشور امروز در سالن اداره ارشاد اسلامی پاوه با حضور امام جمعه پاوه، فرماندار پاوه،شاعرانی از چهار استان غرب کشور و سایر مسئولین ادارات پاوه ،  برگزار شد .

در این جشنواره امام جمعه پاوه با اهمیت خواندن تاثیر اشعار بر زندگی انسان ها اظهار داشت: پیامبر بزرگوار اسلام به اشعار غیر مسلمان نیز در سخنان خود در مجالس و خطبه ها به جهت تاثیرگزاری آنها، استفاده می کرد.

ماموستا ملا قادر قادری با بیان اینکه اسلام با ذات و سراینده شعر هیج گونه عداوت و دشمنی ندارد افزود: پیامبر بزرگوار اسلام می فرماید"مومن کسی است که با شمشیر، زبان و قلم خود جهاد کند".

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم افزود: خداوند شعرا را به دو دسته "همراه بودن شعر شعرا به دین و حکمت" و همچنین "صالح بودن اعمال خود شاعر" که اشعار آنان در وادار کردن انسان به ذکر خدا و دفاع از مظلومین باشد، تقسیم می شود.

وی با بیان اینکه شعر برای شعرا یک وسیله است و نه هدف گفت: هدف شاعر به اشعار وی، ارزش می دهد.

ماموستا ملا قادر قادری با بیان اینکه شاعر هنرمند و زبان آن زبان حکمت و دفاع است ادامه داد: معنا و مفهوم شعر است که در آئین اسلام مورد توجه قرار می گیرد.

امام جمعه پاوه در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: شعر مفید و موثر در سرنوشت ملت ها و در زندگی انسان ها با حماسی بودن، مذهبی بودن، ملی بودن و یا در وصف قوم و عشیره خود در کنار فرهنگ آن اقوام موثر است.

وی با اشاره به تاثیر اشعار در زمان پیامبر بزرگوار اسلام(ص) تصریح کرد: پیامبر بزرگوار اسلام(ص) می فرماید که اثرات اشعار شاعران بر علیه دشمن ، از اثرات زخم های وارده از تیر بیشتر است.

ماموستا ملا قادر قادری ادامه داد: امروز دنیای اسلام با دو جنگ نرم و سرد از کانالهای مختلف سیاسی و فرهنگی درگیر است.

وی در پایان با اشاره به اشعار شاعران دوره های گذشته و تاثیر آن اشعار بر جامعه گفت: ان شاالله اشعار شاعران ما به جوانان ما شعور، هوشیاری و بصیرت را ارزانی بدارد.

 

فرماتده سپاه ناحیه پاوه نیز در این جشنواره ضمن خیر مقدم به حاضران در جشنواره اظهار داشت: يكي از برنامه های مهم هفته بسیج، برگزاری جشنواره شعر مقاومت است كه با حضور شاعرانی از استان های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه در اولين روز از آذرماه در پاوه برگزار شد.

سرهنگ بهشتی راد افزود: از حدود بيش از 170 اثر ارسالی  به این همایش ، چند اثر به بخش پایانی راه یافتند که در این روز توسط شاعران قرائت می شود.

در ادامه هریک از شاعرانی که اثر آنان به بخش پایانی جشنواره از چهار استان غرب کشور رسیده بود به سردون اشعار خود در زبان های فارسی و کردی پرداختند.

رضا اسماعیلی در بخش فارسی از کرمانشاه، کیومرث محمدی در بخش کردی از کرمانشاه، هادی سپنجی در بخش کردی از کرمانشاه، نجمه بنائیان بروچنی در بخش فارسی از آذربایجان غربی، معین شاهویسی در بخش کردی از اسلام آباد که در جشنواره های بین المللی فجر و امام موسی صدر دارای کسب مقام است، یزدان بابایی در بخش فارسی از صحنه، فرشته نویدی در بخش کردی از پاوه ، رضا جمشیدی در بخش کردی از سرپل ذهاب، پریوش ملکشاهیان در بخش کردی از کرمانشاه و حسین خزائی در بخش فارسی از صحنه از شاعرانی بودند که در این جشنواره به سرودن اشعار خود و با داوری دکتر عبدالرضا رادفر، امین شیرزادی و علیرضا حکمتی پرداختند.

در پایان هم در بخش کردی هیئت داوران امتیازهای کسب شده از شاعران را برای دریافت مقام اول این جشنواره به حد نصاب عنوان نکردند و به همین دلیل در این بخش برای مقام اول کسی را معرفی نکرده و برای مقام دوم ؛ رضا جمشیدی از کرمانشاه، و مقام سوم معین شاهویسی از اسلام آباد غرب را معرفی کردند.

در این بخش نیز آقای هادی سپنجی ، کیومرث محمدی و فرشته نویدی را به عنوان شایسته تقدیر معرفی نمودند.

مقام اول این جشنواره نیز در بخش فارسی آقای یزدان بابایی از صحنه، مقام دوم آقای حسین خزایی از صحنهو مقام سوم را پریوش ملکشاهیان از کرمانشاه کسب کردند.

و در این بخش نیز خانم نجمه بنائیان بروجنی از آذربایجان غربی نیز شایسته تقدیر و همچنین وحید طلعت از آذربایجان غربی و مصطفی توفیقی از ایلام نیز که حضور نداشت شایسته تقدیر معرفی شدند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد