مرصاد در گفتگو با اهالی مطبوعات بررسی می کند؛

اختصاص یارانه مطبوعات با خط کش رسانه های همسو و منتقد/ از پرداخت های چند ده میلیونی به آوای خوش تمجید تا اجحاف به نشریات منتقد حال

سرویس: اجتماعیکد خبر: 293329|20:51 - 1394/07/29
نسخه چاپی
اختصاص یارانه مطبوعات با خط کش رسانه های همسو و منتقد/ از پرداخت های چند ده میلیونی به آوای خوش تمجید تا اجحاف به نشریات منتقد حال
اختصاص یارانه مطبوعات با خطکش رسانه های منتقد و یا همسو از سوی دولت یازدهم شعارهای این مجموعه با محوریت توجه یکسان به رسانه ها را به اندازه وعده های انتخاباتی ای که اعتقادی به آن وجود ندارد، تقلیل داده است.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از مرصاد نیوز یکی از شعارهای دولت یازدهم که علی رغم عمل نشدن مکرر به آن در موارد مختلف هنوز هم از سوی رئیس جمهور تکرار می شود واژه میانه روی و اعتدال است.

شعاری که در حوزه آزادی مطبوعات و توجه بی طرفانه به رسانه های منتقد و همسو همیشه پررنگ تر بوده است.

تکرار این سخنان از رئیس جمهور که چرا باید یک رسانه بیشتر مورد توجه باشد و رسانه دیگر مغضوب نیز بارها ترجیع بند سخنرانی های حجت الاسلام روحانی مخصوصا در جمع مطبوعاتی ها بوده است.

این درحالی است که اختصاص یارانه مطبوعات به روزنامه های سراسری و محلی به صورت مشخص با نگاه به مرزبندی های منتقد و یا همسو انجام شده و حیرت اهالی مطبوعات را به دنبال داشته است.

در بعد رسانه های ملی یارانه 226 میلیون تومانی روزنامه آرمان، روزنامه خانواده هاشمی رفسنجانی در مقایسه با روزنامه وطن امروز که چیزی حدود 77 میلیون تومان است شکاف عمیق میان نگاه به رسانه های همسو با غیر همسو را نشان می دهد.

روزنامه مردمسالاری مصطفی کواکبیان هم 135 میلیون تومان یارانه گرفته است.

یارنه مطبوعات محلی کرمانشاه با نگاه دوگانه

نگاهی هم به چگونگی پرداخت یارانه به مطبوعات محلی استان کرمانشاه نشان میدهد که خط کش دولت برای توجه به رسانه های منتقد با مقیاس رسانه های همسو متفاوت است.

روزنامه آوای کرمانشاه که عملا به رسانه استاندار سابق کرمانشاه بدل شده و سردبیر و مدیرمسئولش نیز با ورود به مجموعه استانداری مدیرکل و مشاور شدند، فارغ از دریافت حقوقهای میلیونی ( به واسطه پستهایی که هیچ عضویتی برای آنها در دولت ایجاد نکرده است) از یارانه 13 میلیون تومانی بهره مند شده است.

این در حالی است که یک رسانه منتقد مانند صدای آزادی که با سفیدخوانی و تیترهای اثرگذار خود به نقد عملکرد مدیریت پیشین پرداخت تنها 2 میلیون! تومان یارانه دریافت کرده است.

از یارانه 81 میلیون تومانی باختر که بگذریم هفته نامه نقد حال با گستره توزیع فراتر از استان کرمانشاه به عنوان تنها نشریه ای که در نمایشگاه ها و جشنواره های ملی نماد مطبوعات کرمانشاه شده است با صفحات تمام رنگی و چیدمان صفحه منحصر به فرد کمتر از نصف نشریه سیاه و سفید آوای کرمانشاه یارانه دریافت کرده است.

رقم در یافت یارانه برخی از نشریات گم نام در کرمانشاه نیز با تیراژ هایی به اندازه انگشتان دست قابل تأمل است.

 

مدیر مسئول نشریه صدای آزادی در این رابطه به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد گفت: تخصیص یارانه های مطبوعاتی باید بر اساس پارامترهای خاصی انجام شود و به وضوح باید توسط سازمان معاونت مطبوعاتی برخی از مسائل توضیح داده شود اما در این امر توضیحات مندرج در بخش نامه ها مبهم و به دور از هرگونه شفافیت سازی بوده است.

 

جلیل آهنگر نژاد افزود: در برخورد با صدای آزادی به عنوان یکی از نشریات محلی که می بایست از عدالت یارانه ای وزارت ارشاد اسلامی برخوردار می شده چنین اقدام عدالت محوری دیده نشده بنابراین باز تعریف  و کارهای جدی در این حوزه امری الزامی است.

 

آهنگر نژاد بیان کرد: آنچه که در تخصیص یارانه های مطبوعاتی جای ابهام دارد این است که بر اساس تقسیم بندی های انجام شده در تخصیص یارانه ها به نشریات استانی و کشوری سهمیه های بسیاری را تخصیص داده اند اما نشریات منطقه ای به عنوان نشریات غیر برخوردار قلمداد شده اند.

 

وی افزود: به ظاهر اینکه گفته شده این امر در برخورد با نشریات منطقه ای به این دلیل است که این نشریات در چند استان توزیع می شوند اما استدلال محکمی در پس پرده موضوع مذکور دیده نمی شود چه اینکه افراد دست اندرکار در توزیع نشریات منطقه ای با مشکلات بیشتری مواجه هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

 

آهنگر نژاد خواستار ارائه توضیحات جدی از سوی مسئولین امر در کوتاهی و و کم توجهی به نشریات منطقه ای شد و گفت: بسیاری از سیاست گذاران دولت باید در تخصیص یارانه ها به نشریات پر تیراژ سبب تقویت آنان شوند این در حالی است که به صورت غیر مستقیم سعی در محدود کردن این نشریات دارند.

 

اختصاص 2 میلیون یارانه به یک نشریه پر تیراژ در قبال تخصیص 8 میلیونی به یک گاهنامه

 

حسن علی مهدوی چشمه گچی مدیر مسئول نشریه اصلاح طلب غرب نیز در این باره به مرصاد گفت: به یک نشریه نظیر صدای آزادی که به طور منظم نیز چاپ می شود دو میلیون تومان یارانه مطبوعاتی تخصیص داده شده این در حالی است که یک گاهنامه از یارانه هشت میلیون تومانی برخوردار شده است.

 

وی با وجود افزایش تخصیص یارانه های مطبوعاتی این نگاه متفاوتمسئولین را مصداق بارز بی عدالتی خواند و افزود: همچنین به برخی نشریات بی کیفیت که فاقد محتوا هستند و تنها آگهی نامه محسوب می شوند 90 میلیون یارانه تعلق گرفته اما سهم نشریات پر محتوا و غنی تنها پنج میلیون تومان بوده است.

 

مهدوی چشمه گچی خاطر نشان کرد: اینکه در زمان های گذشته نشریات محلی ما فراموش شده بودند و در این دوره وضعیت بهتر شده پذیرفتنی است اما این گونه تخصیص اعتبار در برخورد با نشریات پر محتوا مصداق بارز بی عدالتی قلمداد می شود.

 

تخصیص یارانه های مطبوعاتی بارزترین مصداق بی تدبیری

 

غلامرضا نوری علا مدیر مسئول هفته نامه سراسری نقد حال که از پیشکسوتان عرصه مطبوعات است نیز در این باره به مرصاد گفت: با توجه به اینکه اقدامات اخیر مسئولین به دور از هرگونه ارج گذاری به نشریات پر محتوا، بر مبنای معیارهای درستی نبوده و این امر از اوج بی تدبیری، بی مدیریتی و بی مبالاتی آنان حکایت دارد.

 

وی افزود: در تخصیص یارانه های مطبوعاتی به نشریات استانی و سراسری توجه شده اما در این میان نشریات منطقه ای قربانی شده اند به گونه ای که به طور میانگین در تخصیص این اعتبارات سهم نشریات استانی حداقل سه برابر شده است.

 

نوری علا با اشاره به اینکه مدیریت این حوزه بر مبنای شانس بنا شده که دیگر بدتر از این نیز نمی شود، بیان کرد: مدیریت قبلی در برخورد با نشریات سلیقه ای عمل می کرده و در طول چندین سال به برخی از نشریات یارانه ای تعلق نمی گرفته اما با شجاعت این امر را بیان می کرده اما مدیریت فعلی  با وجود ادعای علمی بودن دست به چنین اقدامی می زند.

 

وی افزود: بنده حاضر هستم هزینه های یک داوری منصفانه را بپردازم و در قبال آن مدیریت فعلی خلاف این گلایه ها را اثبات کند چه اینکه یارانه نشریه خبر جنوب به عنوان یک نشریه شیرازی با تخصیص 600 میلیون تومانی 500 برابر شده است که این امر به روشنی اثبات می کند چنین تخصیصی بر هیچ پایه علمی استوار نیست.

 

نوری اعلا خاطر نشان کرد: با وجود اینکه مشکلات فراوانی در کشور وجود دارد اما این مشکلات در  بخش مطبوعاتی بسیار بحرانی تر است.

 

به گزارشمرصاد، این تنها گلایه بخشی از رسانه هایی های استان کرمانشاه به نحوه تخصیص یارانه ها بود و تردیدی وجود ندارد که این اعتراضات با دامنه بیشتری ادامه خواهد داشت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد