لغو تحریم ها، آغاز یک پایان

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 293316|11:20 - 1394/07/27
نسخه چاپی
ایران ، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان اضلاع مثلث توافق تاریخی روز یکشنبه با صدور بیانیه هایی پایبندی به تعهدات خود برای اجرای برجام را مورد تاکید قرار دادند و باراک اوباما رییس کاخ سفید و اتحادیه اروپا برآغاز اقدامات لازم برای لغو تحریم ها علیه کشورمان را اعلام کردند.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، ایران روز گذشته کانون و صدر اخبار رسانه های جهان بود و هریک از رسانه ها با دستاویز قرار دادن صدور فرمان لغو تحریم ها علیه ایران از سوی اروپا و آمریکا به تحلیل چشم انداز روابط غرب با تهران پرداختند و با اذعان به نقش و جایگاه ایران در منطقه و نگاهی خوش بینانه تلاش کردند تا از منظر مختلف (سیاسی اقتصادی ) به اهمیت این روابط را مورد بررسی قرار دهند.

 

آلمان همراه با آمریکا، انگلیس ،چین روسیه و فرانسه پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یکشنبه برنامه اجرایی شان برای رفع تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران را آغاز کردند.

 

لغو تحریم ها ابتدا با فرمان باراک اوباما به دستگاه های اجرایی کشور اغاز شد و کاخ سفید اعلام کرد که رییس جمهوری آمریکا دستور آغاز روند لغو تحریم ها علیه ایران را صادر کرد.

 

در بیانیه کاخ سفید به نقل از اوباما آمده است: «بدین وسیله دستور می دهم که همه اقدام های لازم برای اجرایی کردن تعهدات ایالات متحده در قبال لغو تحریم های ایران انجام شود.»

 

'باراک اوباما'در این بیانیه درباره پذیرش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام کرده است : در روز پذیرش بر جام که بین گروه پنج بعلاوه یک، اتحادیه اروپا و ایران امضا شد، لازم است طرفین تدارکات و آمادگی ها را برای اجرای تعهداتشان در چارچوب برجام اتخاذ کنند.

 

من به روسای همه اداره ها و سازمان های اجرایی مرتبط آمریکا دستور دادم تا طبق قانون آمریکا، شروع به تدارک اجرای تعهدات آمریکا درچارچوب برجام، شامل لغو تحریم های هسته ای، کنند. افزون بر این، به منظور تضمین انجام کامل تعهدات از سوی ایران و نیز هریک از طرفین، ما پایبندی ایران به تعهداتش را از نزدیک رصد خواهیم کرد، با آژآنس بین المللی انرژی اتمی و سایر طرفین برجام نیز همکاری تنگاتنگی خواهیم داشت.

 

من از این گام مهم رو به جلو استقبال می کنم و اکنون، همراه با شرکای مان باید بر وظیفه حساس و مهم اجرای کامل این برنامه جامع که برای رفع نگرانی های ما درباره برنامه هسته ای ایران است، تمرکز کنیم.
آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز یکشنبه با انتشار بیانیه ای گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که پروتکل الحاقی را از زمان اجرای برجام به صورت داوطلبانه و موقت اجرا می کند.

 

از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز دستور لغو تحریم ها علیه ایران را صادر کرد و در همین راستا فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در بیانیه ای مشترک بر تعهد همه طرف ها برای اجرای برجام در سریع ترین زمان ممکن تاکید کردند.

 

دربیانیه مشترک آمده است که امروز «روز تصویب» برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته ای ایران است. این نتیجه تکمیل موفقیت آمیز بررسی برجام توسط نهادهای قانونگذاری کشورهای ما می باشد. این نقطه عطف دیگری است که ما را یک گام دیگر به آغاز اجرای برجام، که قویاً به آن متعهد هستیم، نزدیک تر می سازد. ما زمان بندی در نظر گرفته شده در برجام را رعایت کرده ایم که بیانگر اراده جمعی ما برای پای بندی به مفاد آن است.

 

اکنون ایران اجرای تعهدات خود در زمینه هسته ای را با هدف تکمیل کامل و مؤثر آنها آغاز خواهد کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مقدمات لازم برای نظارت و راستی آزمایی این گام ها را انجام خواهد داد.

 

اتحادیه اروپایی چارچوب قانونی لازم برای برداشتن تمام تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای را تصویب کرد. این قوانین در «روز اجرایی شدن» برجام، همزمان با اجرای اقدامات هسته ای توافق شده توسط ایران و راستی آزمایی آنهااز سوی آژانس، لازم الاجرا خواهد گردید.

 

امروز ایالات متحده برای توقف اعمال تحریم های مرتبط با هسته ای کنگره همچنان که در برجام مشخص شده است، اقدام می کند. این اقدام از روز اجرایی شدن برجام، زمانی که آژانس اجرای اقدامات هسته ای توافق شده توسط ایران را راستی آزمایی نماید، لازم الاجرا خواهد گردید؛ و [نیز] دستور اتخاذ تمامی تدابیر مقتضی دیگر برای توقف اعمال تحریم ها، شامل لغو دستورات اجرایی و صدور مجوز فعالیت ها همچنانکه در برجام مشخص شده است، صادر می گردد.

 

به منظور فراهم ساختن هرچه بیشتر زمینه های لازم برای اجرای برجام، کمیسیون مشترک پیش بینی شده در برجام اولین نشست خود در سطح مدیران سیاسی را در تاریخ 27 مهر در وین برگزار خواهد کرد.
همه طرف ها کماکان قویاً متعهد هستند که اجرای برجام در سریع ترین زمان ممکن را تضمین نمایند. بدین منظور، ما همه آمادگی های لازم را فراهم خواهیم کرد.

 

برخی رسانه تاثیر اقتصادی برجام و لغو تحریم ها علیه ایران را مورد بررسی قرار دادند و اعلام کردند که شرکت های اقتصادی غرب در انتظار این روزها یعنی آغاز لغو تحریم ها بودند تا بتوانند مذاکرات با مقامات ایرانی و دید و بازدیدهایی را که طی سه ماه اخیر پس از توافق وین از تهران داشتند، عملیاتی کنند.

 

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه در این باره تصریح کرد: لغو تحریم ها دو مرحله دارد؛ مرحله اول به طور رسمی توسط شورای وزیران انجام خواهد شد و زیرساخت لغو تحریم ها صورت می گیرد اما اجرای آن در مرحله دوم رخ خواهد داد؛ مرحله ای که طرفین اقدامات خود را انجام داده و اجرای این «قانون لغو تحریم» روزی خواهد بود که به عنوان روز اجرایی شدن شناخته می شود.

 

عراقچی با یادآوری اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند، گفت: ما یکسری اقدامات را در فردو، نطنز و اراک انجام خواهیم داد و آن ها نیز مشغول تهیه یکسری پیشنویس ها و دستورالعمل ها برای شرکت ها و کمپانی ها و همچنین مکاتبات نامه های لازم در این زمینه خواهند شد.

 

دویچه وله صدای آلمان در گزارشی به تاثیر اقتصادی تصویب 'روز برجام 'توجه کرد و عنوان آغاز شمارش معکوس برای بازگشت ایران به بازارهای جهانی را برگزید و نوشت : اتحادیه اروپا در این روز مصوبه ای برای لغو تحریم های مالی و اقتصادی علیه ایران منتشر کرده و با برداشته شدن این تحریم ها ایران عملا به بازارهای جهانی بازگشته و امکان بهره برداری از پول فروش نفت را دوباره به دست خواهد آورد.

 

رسانه در تاثیر این توافق در حوزه سیاسی بویژه در خاورمیانه تاکید کردند که این توافق الگویی بر نقش مذاکرات و گفت وگوی صلح آمیز برای حل موضوعات پیچیده و اختلافات بین المللی است.

 

نقش و جایگاه ایران به عنوان یک کشور قدرتمند در خاورمیانه مورد تاکید و تصریح رسانه ها قرار گرفته و اعلام کردند که حال با تصویب شدن برجام ، ایران ، آمریکا و اروپا می توانند با مذاکره سازنده نقش موثری برای حل بحران های منطقه بویژه سوریه داشته باشند. / ایرنا

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد