سیروان، کرمانشاه و ایلام را سیراب می کند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 293141|13:56 - 1394/06/17
نسخه چاپی
سیروان، کرمانشاه و ایلام را سیراب می کند
بسیاری از مردم استان کرمانشاه از بزرگترین پروژه آبی غرب کشور بی خبرند یا دست کم اطلاع چندانی در باره آن ندارند اما بی خبری این بار سبب توقف پروژه و تعطیلی آن نشده است.

به گزارشهزار ماسوله، گرچه از نقطه آغاز طرح انتقال آب رودخانه سیروان کردستان به کرمانشاه حدود 30 سال گذشته است اما این طرح همانند بسیاری دیگر از پروژه ها اسیر زمان و در بی توجهی مسوولان دهها سال به امان خدا رها شد.
آب سیروان که از به هم پیوستن 2 رودخانه قشلاق و گاوه رود شکل گرفته و در مسیر حرکت به سمت مرز عراق پذیرای رودخانه های ژاد رود، قشلاق رود، لیله، لوشه، زمکان و دشت حر است.
مهمترین و معروف ترین رودخانه ناحیه اورامان حجم عظیم آب خود را از ایران خارج می کند و پس از ورود به سرزمین عراق و یکی شدن با چند رودخانه دیگر در آغوش دجله آرام می گیرد.
مطالعات جامع طرح انتقال آب پنجمین رودخانه پرآب کشور به دشت ذهاب که به تونل نوسود هم معروف است در سال 1365 به طور جدی در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل توپوگرافی خشن و وجود ارتفاعات بلند و پیچیده منطقه، عملا انجام مطالعات زیرسطحی و حفاری گمانه های ژئوتکنیکی مسیر را با مشکل مواجه و در بعضی محدوده ها غیرممکن ساخت.

* حفر تونل 48 کیلومتری
این بود که قرار شد تونلی به طول 48 کیلومتر از 70 کیلومتری شمال شهرستان پاوه و تا روستای ازگله در 60 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب احداث شود تا آب سیروان، دشت های گرمسیری و شهرها و روستاهای کم آب کرمانشاه را سیراب کند.
در نهایت با وجود صرف زمان بسیار طولانی برای انجام و تکمیل مطالعات، اطلاعات بیشتری از وضعیت زمین شناسی مسیرعاید مشاور پروژه نشد و مسوولیت طراحی پروژه هم به پیمانکار داده شد.
با توجه به اینکه پروژه تونل نوسود در نوار مرزی ایران و عراق قرار گرفته و از مناطق آلوده به مین محسوب می شود و نیز به دلیل شرایط حساس امنیتی در منطقه، پیمانکاران تمایل کمتری برای انجام آن داشتند اما قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) پا پیش گذاشت و پیمانکار طراحی و اجرای پروژه شد.

* تصمیم 10 میلیارد دلاری رهبر انقلاب
جدای از نیاز آبی و به ویژه خشکسالی های اخیر، طبق الزام سازمان ملل کشورهای عضو باید تکلیف آب های مرزی خود را با احداث سد مشخص کنند تا نزاع و اختلافات پیرامون آب های مرزی برچیده شود.
در سال های اخیر اهمیت مهار آب های مرزی کشورمان آنقدر بالا رفته که رهبر معظم انقلاب سال گذشته در این باره تاکیدات مختلفی به مسوولان کردند و آنچنان که صفدر حسینی، رییس صندوق توسعه ملی خرداد ماه امسال در سنندج گفت، با موافقت رهبر معظم انقلاب 10 میلیارد دلار برای مهار آب های مرزی و توسعه کشاورزی این مناطق از محل صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا می کند.
به گفته وی مهار این آب ها و اختصاص آن به کشاورزی ظرف چهار سال صورت می گیرد.
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم اوایل شهریور ماه در یاسوج تاکید کرد: بی سابقه ترین سرمایه گذاری ها در حوزه آب به ویژه در زمینه مهار آب های مرزی و اجرای روش های نوین آبیاری در دولت یازدهم انجام شده است.

* ارمغان سیروان
همه هدف پروژه انتقال آب سیروان مهار این رودخانه بود که بخش اعظم آن از کشور خارج می شد و حق آبه ایران به هدر می رفت.
آنچنان که معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه می گوید: تاکنون از حق آبه رودخانه سیروان به طور کامل استفاده نشده است اما در صورت تکمیل پروژه سالانه از خروج 880 میلیون متر مکعب آب از کشور جلوگیری می شود.
مجتبی نیک کردار در گفت و گو ایرنا افزود: این حجم عظیم آبی در ابتدای مسیر 400 کیلومتری خود از طریق تونل ابتدا وارد ازگله می شود و بعد از عبور از سرپل ذهاب، قصرشیرین و سومار از جنوب استان خارج می شود.
بنابر اطلاعات منتشر شده طرح، تونل نوسود با قطر شش متری قادر است تا دبی 70 متر مکعب بر ثانیه آب را منتقل کند.
این طرح در استان کرمانشاه به سامانه گرمسیری معروف است و قرار شده با احداث سدها، بندها و کانال های آبیاری مساحت بزرگی از زمین های غرب کرمانشاه را آبی کند و به مشکل کمبود آب شرب روستاها و شهرهای این مسیر هم پایان دهد.
نیک کردار با بیان اینکه عمده مصرف این آب در کرمانشاه در بخش کشاورزی است، گفت: بخشی از آب انتقالی سیروان هم با هدف حل مشکل آب شرب از مسیر سومار به استان ایلام منتقل می شود.
وی با اشاره به اینکه طرح سامانه گرمسیری در فازها و قطعات مختلفی در حال انجام است، عنوان کرد: بخش عمده عملیات اجرایی احداث تونلی که رودخانه سیروان را به دشت ذهاب وصل می کند انجام شده و کار آن در مراحل پایانی است.
به گفته نیک کردار بی شک در مسیر خط انتقال آب، سکونتگاه ها و صنایع جدیدی شکل می گیرد و نیازهای درمانی، آموزشی و فرهنگی تازه ای در منطقه ایجاد می شود که تامین این نیازها زمینه ساز یک تحول عمرانی است.
شاید در ابتدا این موضوع مورد توجه قرار نگیرد اما حتما یکی از ابعاد این طرح، امنیتی و سیاسی است زیرا بنابر اظهارات معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه به واسطه این منبع آبی عظیم جمعیت زیادی در نوار مرزی استان ساکن می شوند که حتما امنیت مرزها را بالاتر می برد.
روایت نماینده مردم کرمانشاه در مجلس هم نشان می دهد که تحول بخش کشاورزی استان در نتیجه تکمیل این طرح چشمگیر است.
عبدالرضا مصری در گفت و گو با ایرنا می گوید: با تکمیل پروژه انتقال آب رودخانه سیروان به کرمانشاه بالای 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبی می شود که در صورت بازگشت به دوران پرآبی این رقم تا 2 برابر هم قابل افزایش است.

* تخصیص ماهانه 1500 میلیارد ریال
گیر کردن در باتلاق نبود اعتبار سرنوشت محتوم بسیاری از پروژه های عمرانی است؛ پروژه انتقال آب سیروان هم سالها به همین بلا گرفتار شده بود.
مصری در این باره تاکید می کند: یکی از اصلی ترین منابع آبی استان آبهای مرزی است که مهار و انتقال آنها بودجه زیادی نیاز دارد که دولتها توان تامین آن را نداشتند تا اینکه سال گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب بودجه خوبی برای مهار آبهای مرزی مصوب شد.
نیک کردار نیز این موضوع را تایید می کند و می گوید با توجه به عنایت ویژه رهبر انقلاب به موضوع مهار آبهای مرزی بودجه کلانی به این موضوع اختصاص یافته و مشکل اعتباری وجود ندارد.
وی اضافه می کند: امسال ماهی حداقل 1500 میلیارد ریال برای اجرای پروژه انتقال آب سیروان هزینه می شود که چندین برابر کل بودجه استان است.
نیک کردار البته درباره زمان تکمیل پروژه و بهره برداری از آن قولی نمی دهد اما ابراز امیدواری می کند که طی سه چهار سال آینده این طرح به نقطه مطلوبی برسد و از آن بهره برداری شود.
عبدالله الماسی خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد