کودک 3 ساله‌ای که جهان را از مرگ بیش از 2000 آواره سوری باخبر کرد/ شهروندي كه فرزندش را به احترام اين كودك آيلان ناميد+تصوير

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 293130|14:21 - 1394/06/14
نسخه چاپی
کودک 3 ساله‌ای که جهان را از مرگ بیش از 2000 آواره سوری باخبر کرد/ شهروندي كه فرزندش را به احترام اين كودك آيلان ناميد+تصوير
پیدا کردن جسد یک کودک سوری در سواحل ترکیه موجی از اعتراض‌های جهانی به نقض حقوق بشر، سکوت سازمان ملل و حمایت غرب از تروریست‌های تکفیری را در پی داشته است.

به گزارشهزار ماسوله، «آیلان» به همراه برادر 5 ساله خود به اسم «غالب» و مادرش ریحان 35 ساله و پدرش، بعد از فرار از جنگ در کوبانی واقع در شمال سوریه قصد داشتند تا از طریق سواحل ترکیه به جزیره کوس در یونان مهاجرت کنند.

به دنبال ان قایق آنها در سواحل ترکیه غرق شد و جسدش بر روی شن‌های سواحل ترکیه آرام گرفت.

بر اساس آمارهای جدید که از سوی سازمان‌های بین الملل منتشر شده است؛ کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس که مهمترین آنها عربستان است از آوارگان سوری استقبالی به عمل نیاورده و هیچ اقدامی در زمینه حمایت از آنها انجام نداده است.

نکته قابل تأمل در این میان اعتراض شدید افکار عمومی جهان نسبت به مرگ تکان‌دهنده کودک 3 ساله سوری است؛‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان با منتشر کردن کاریکاتور، نقاشی، پوستر و عکس‌نوشت‌ها اعتراض خود را به نقض حقوق بشر، سکوت سازمان ملل و حمایت غرب از تروریست‌های تکفیری اعلام کردند.

تصویر بدن بی‌جان «آیلان کردی» این کودک 3 ساله، موجی از همدردی را با پناه‌جویان سوری برانگیخته است؛

اين در حالي است كه نهاد وابسته به سازمان ملل پنجشنبه 12 شهریور اعلام کرد که از سال 2011 بیش از 2000 سوری که در مسیر تلاش برای رسیدن به اروپا بودند، در دریای مدیترانه غرق شدند.

در حالی که جامعه بین‌الملل و سازمان‌های حقوق بشری در مقابل وضعیت بد مهاجران سوریه سکوت کرده اند، شورای حقوق بشر سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود درباره وضعیت اسفناک پناهجویان سوریه که مجبور به ترک کشور خود شده‌اند، آماری تکان‌دهنده از مرگ هزاران نفر در دریا منتشر می‌کند اما بازهم چشم مدعیان حقوق بشر بروی این فجایع انسانی بسته بود تا اینکه انتشار تصویر جسد یک کودک 3 ساله این سکوت را شکست.

فیلم و تصاوير اثرگذار منتشر شده از لحظه پیدا کردن جسد «آیلان »کودک 3 ساله سوری مورد استقبال بسیاری از مردم و كاربران شبکه‌های اجتماعی کشورهای مختلف قرار گرفته است.

در شهرستان پاوه نيز خانواده اي به احترام و ياد نام آيلان و زنده نگه داشتن ياد آن و در اعتراض به سكوت حقوق بشر اسم فرزند خود را آيلان نام نهادند.

حكمت فتحي هدف از اين اقدام را چنين بيان كرد و گفت: به احترام و و به ياد و نام آيلان و زنده نگه داشتن خاطره آيلان و در اعتراض به سكوت مجامع حقوق بشر و جوامع روشنفكر غربي و عربي و تسكين آلام خانواده آيلان فرزند سه روزه ام را آيلان نام گذاشتم.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد